Volkswagen vindt de Golf GTI, GTE en GTD opnieuw uit

De drie sportieve versies van de Golf maken hun comeback met de jongste generatie. Benzine, hybride of diesel, steeds verder gedigitaliseerd en efficiënter dan ooit.

Een auto wordt een icoon wanneer het design-DNA en het karakter over de decennia heen herkenbaar blijven. Zoals de Golf GTI. Al 44 jaar lang slaagt Volkswagen erin om dit icoon van de compacte sportievelingen van generatie op generatie opnieuw uit te vinden. Vandaag debuteert alweer de achtste generatie van de Golf GTI, samen met de lancering van de nieuwe Golf GTD en GTE.

Opvallende persoonlijkheden

Het design van de nieuwe sportieve modellen weerspiegelt hun persoonlijkheden. De standaard ledkoplampen zijn diep ingebouwd en vormen samen met het radiatorrooster een markante dwarslat. Hoger richting de motorkap loopt een smalle lijn over de lengte van het front, rood in de GTI, blauw in de GTE en zilver in de GTD. Voor het eerst wordt ook het radiatorrooster verlicht, als standaard voortzetting van de led-strip. De 3 wagens krijgen velgen van 17 duim, of 18 en 19 duim als optie. Naast de “cult”-details op deze versies (sportstoelen met Schots ruitmotief, de versnellingspookknop in de vorm van een “golfbal”, enz.) beschikt de topversie over een 10,25 duim grote Digital Cockpit (digitaal instrumentenbord) en een 10 duim groot navigatiesysteem.

Pittige aandrijvingen

De Golf GTI is beschikbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-transmissie met zeven verhoudingen. De GTD is enkel met die laatste leverbaar. Een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling (zes versnellingen) werd ontwikkeld voor de hybride aandrijving in de GTE. De GTI wordt aangedreven door een 2.0-turbomotor met directe injectie met een vermogen van 180 kW (245 pk) en een maximumkoppel van 370 Nm. De plug-inhybride aandrijving van de Golf GTE bestaat uit een 1.4-turbobenzinemotor met 110 kW (150 pk), de hybride module met elektromotor (85 kW) en een nieuwe lithium-ionbatterij. Dit levert een maximaal systeemvermogen van 180 kW (245 pk) en een maximaal systeemkoppel van 400 Nm op. Het zuiver elektrische rijbereik ligt voortaan op ongeveer 60 kilometer. De GTD maakt dan weer gebruik van een 2,0 liter grote viercilinder-turbodiesel met een vermogen van 147 kW (200 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm.

Geoptimaliseerde demping

Volkswagen heeft het onderstel van de Golf GTI, GTE en GTD doorontwikkeld en geperfectioneerd. De drie sportievelingen beschikken voor het eerst over een nieuw besturingssysteem voor de rijdynamiek. De optionele adaptieve ophanging DCC reageert permanent op de weg en de rijsituatie, en houdt daarbij rekening met bijvoorbeeld stuur-, rem- en acceleratiebewegingen. Voor elk wiel wordt in een fractie van een seconde de vereiste demping berekend en op de vier schokdempers ingesteld. De adaptieve ophanging biedt op die manier altijd het beste rijcomfort, en in samenwerking met de rijdynamiekmanager een optimale rijdynamiek. Daarmee is de pure GTI-, GTD- en GTE-feeling verzekerd!

Uw browser blijkt niet up-to-date te zijn.

Het kan zijn dat onze website hierdoor niet optimaal werkt.
We raden u een update van uw webbrowser aan!

De nieuwste versie staat telkens en overal garant voor een goede internetervaring.

Bedankt voor uw bezoek en veel plezier,
uw Volkswagen-team.