ID.5 - de eerste elektrische SUV-coupé van Volkswagen

ID.5 - de eerste elektrische SUV-coupé van Volkswagen

Elegant en dynamisch design, uitstekende aerodynamica, rijbereiken die ideaal zijn voor dagelijks gebruik.

De nieuwe ID.5 en de sportieve ID.5 GTX met dual-motor vierwielaandrijving zijn de nieuwe topmodellen van de ID.-familie, perfect geschikt voor de lange afstand. De eerste elektrische SUV-coupé van Volkswagen is zoals alle ID.-modellen gebaseerd op het modulaire elektrische platform MEB van Volkswagen.

De nieuwe ID.5 komt in 2022 op de markt in drie motorversies. De ID.5 wordt aangedreven door een achterin geplaatste elektromotor. In de ID.5 GTX vormen één elektromotor op de vooras en één op de achteras de dual-motor vierwielaandrijving. 

Alle ID.5-aandrijvingen maken gebruik van een grote batterij, geschikt voor lange afstanden. De lage luchtweerstandscoëfficiënten van 0,26 en 0,27 (ID.5 GTX) bevorderen de efficiëntie en het rijbereik. De geïntegreerde spoiler in de wijd opengaande, aerodynamisch gevormde achterklep draagt daartoe bij. Voor een optimale luchtcirculatie gaan de elektrische koelroosters aan de voorkant van de auto alleen open wanneer dat nodig is.

De nieuwe elektrische SUV-coupé van Volkswagen oogt typisch en uniek vanuit elk perspectief. De karakteristieke ledtechnologie met lichtstrips voor (optioneel) en achter identificeert de ID.5 onmiskenbaar als een lid van de ID.-familie. Onder andere de verfijnde bumper, de gelakte deurbekleding en de nieuwe daklijn onderscheiden de elektrische SUV-coupé van de wereldauto ID.4. Het expressieve coupédesign is zeer herkenbaar. De ID.5 GTX oogt nog dynamischer met zijn grotere luchtinlaat en de standaard IQ.Light-ledmatrixkoplampen met intelligent groot licht en 3D-ledachterlichten. Zijn rijdynamiekmanager verbindt de regelsystemen van de aandrijving en het onderstel met elkaar. Een optioneel adaptief DCC-onderstel zorgt voor de best mogelijke rijdynamiek. In de rijmodus D freewheelen de ID.5 en ID.5 GTX, in de modus B recupereren ze.

De nieuwe elektrische SUV-coupé van Volkswagen bij zonsondergang
ID.5 tijdens een rit op de snelweg

De nieuwe koetswerkstijl en het loungeachtige interieurconcept onderstrepen de innovatieve kracht van Volkswagen en zijn ID.-familie. Ondanks de coupéachtige vormgeving heeft de ID.5 achterin slechts 12 mm minder hoofdruimte dan de Volkswagen ID.4. De lange wielbasis van 2.766 mm biedt een interieurruimte die vergelijkbaar is met die van een SUV uit hogere voertuigklassen. De bagageruimte heeft een inhoud tot 549 liter. Materiaalkeuze en afwerking zijn van een ongezien hoog niveau. De bekledingsmaterialen variëren naargelang de interieurvariant. Geperforeerde ID.-logo's in het bovenste deel van de rugleuningen kenmerken de optionele topsportstoelen.

De hypermoderne Digital Cockpit biedt een nieuw bedieningsconcept. Het scherm voor de bestuurder en het multimediasysteem met hoge resolutie maken indruk met hun briljante weergave. Extra informatie wordt in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd door een nieuw optioneel head-updisplay met augmented reality. De nieuwe ID.Software 3.0 verbetert onder andere de natuurlijke spraakbesturing ("Hallo ID."). Deze leert nu zelf en biedt online toegang tot informatie uit de cloud. De sfeerverlichting met maximaal 30 kleuren zorgt op verzoek voor verlichting. We Connect-diensten laten de bestuurder genieten van online verkeersinformatie in real time, online kaartupdates, informatie over oplaadstations, webradio en nog veel meer.

Digital Cockpit van de nieuwe ID.5
De nieuwe ID.5 in een berglandschap

Met de ID.5 en ID.5 GTX boort Volkswagen een nieuw marktsegment aan en versnelt het zijn elektrische campagne in alle voertuigklassen in het kader van de ACCELERATE-strategie. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van de verkoop van Volkswagen in Europa bestaan uit zuiver elektrische auto's, wat neerkomt op meer dan een miljoen voertuigen. In Noord-Amerika en China moet het aandeel van elektrische auto's ten minste 50 procent bedragen. Om deze doelstellingen te halen zal Volkswagen elk jaar minstens één nieuwe elektrische auto op de markt brengen. De CO2-uitstoot per voertuig moet tegen 2030 met tot 40 procent afgenomen zijn. Op zijn ‘Way to ZERO’ wil het bedrijf uiterlijk tegen 2050 koolstofneutraal zijn.

Misschien vind je dit ook leuk: