12 mythes over E-mobiliteit

12 mythes over E-mobiliteit

Waarom vooroordelen van de baan ruimen? Omdat de technologie niet stil staat!

En bij Volkswagen maken we deze spitstechnologie toegankelijk onder één gezamenlijke noemer: ID.

We hebben 12 mythes over e-mobiliteit op een rijtje gezet om ze voor eens en altijd te ontkrachten.

Mythe 1 :

“Niemand kan het betalen!”

Een elektrische auto is duur: een elektrische auto kan even betaalbaar zijn als een gelijkwaardige diesel.

Elektrische auto’s worden financieel steeds aantrekkelijker en betaalbaarder. De kostprijs van een batterij is bijvoorbeeld met ongeveer 80 procent gedaald over de voorbije tien jaar. Met de ID.3 introduceert Volkswagen een elektrische auto die precies even duur is als een gelijkwaardige Golf TDI. Bovendien kunnen kopers vaak een beroep doen op overheidssteun en liggen de gebruikskosten van een elektrische auto laag. Dat komt omdat elektriciteit goedkoper is dan benzine of diesel, er minder belasting op wordt geheven en de kosten inzake service en onderhoud ongeveer een derde bedragen van die bij voertuigen met een klassieke aandrijving. Als men kijkt naar de totale gebruikskost dan zijn elektrische auto’s voor een steeds toenemend aantal mensen een lonende investering.

Mythe 2 :

“Er zijn onvoldoende laadstations!” 

Laadmogelijkheden: het aantal elektrische laadstations stijgt snel.

Het aantal elektrische laadstations stijgt snel. Vandaag zijn er in Duitsland alleen al meer dan 17.400 openbare laadstations en dat cijfer neemt dagelijks toe. Supermarkten, hotels en operatoren van parkeergarages installeren laadstations voor hun klanten terwijl bedrijven precies hetzelfde doen voor hun werknemers. Met de Volkswagen We Charge-kaart zullen klanten in de toekomst elektriciteit kunnen laden aan zowat 100.000 stations in heel Europa. Overigens, een elektrische auto kan ook traag worden opgeladen via eender welke professioneel geïnstalleerde thuisstekker. Interessant om weten is dat zowat 70 procent van alle laadbeurten thuis of op de werkplek gebeuren, wat het laden onderweg vaak overbodig maakt.

Illustratie: auto, 2 mensen en enkele feiten over elektrische wagens

Mythe 3 :

“Het opladen duurt te lang!”

Laadtijd: snellaadstations staan synoniem voor korte wachttijden.

U hoeft een elektrische auto heus niet zo vaak snel te laden als u denkt. Zowat 70 procent van alle laadbeurten gebeurt thuis of op het werk. U zal dus meestal met een volledig opgeladen auto vertrekken. En indien u over een langer traject de auto snel moet laden, dan bedraagt de snellaadcapaciteit van de ID.3 maximaal 100 tot 125 kilowatt. Dit betekent dat u over een pauze van 30 minuten aan een laadstation voldoende elektriciteit kan tanken voor minstens 260 kilometer. En het laadproces zelf is echt heel eenvoudig: niet alleen tonen de app en de auto u de weg naar het dichtstbijzijnde vrije laadstation, ze geven ook nog eens informatie over de laadpunten die er beschikbaar zijn. Eén ding is alvast zeker: gezien de ontwikkelingssnelheid wordt het met de dag eenvoudiger om elektrisch te rijden.

Mythe 4 :

“Elektrische auto’s kunnen enkel korte afstanden aan.”

Rijbereik: elektrische auto’s kunnen net zo goed lange ritten aan.

Het rijbereikprobleem is al lang verleden tijd: de nieuwste elektrische auto’s hebben een rijbereik tot wel 550 kilometer. Ook de laadinfrastructuur gaat er continu op vooruit, in het bijzonder langs snelwegen en verbindingswegen. In Duitsland zijn er vandaag al ongeveer 2.000 openbare snellaadstations waar elektrische auto’s in een paar minuten kunnen worden geladen. IONITY, een joint venture van de Duitse autobouwers, is momenteel bezig met de installatie van een snellaadstation om de 120 km langs de Europese snelwegen. Het hoeft geen betoog dat het laadnetwerk over de komende jaren zal blijven groeien.

Mythe 5 :

“Elektrische auto’s zijn veel te gevaarlijk!”

Veiligheid: elektrische auto’s zijn net zo veilig als klassieke auto’s.

Elektrische auto’s voldoen aan de hoogst mogelijke veiligheidsstandaards, net als alle auto’s die gehomologeerd zijn voor gebruik in Duitsland en Europa. Speciale veiligheidssystemen vermijden het risico op brand of een elektrische schok. In geval van een aanrijding bijvoorbeeld wordt de elektrische stroom vanuit de batterij meteen stilgelegd. Bovendien monteert Volkswagen zijn batterijen in een groot, crashbestendig blok in het frame van de auto waar ze beschermd zijn tegen vervorming. Tests door ADAC hebben herhaaldelijk aangetoond dat het risico op brand een stuk lager ligt bij een elektrische auto dan bij auto’s met verbrandingsmotoren. Het laadproces is op ieder moment volledig beveiligd en kan ook probleemloos in de regen worden uitgevoerd.

Mythe 6 :

“Elektrische auto’s helpen het klimaat niet vooruit.”

CO2 : elektrische auto’s hebben de laagste milieu-impact van alle aandrijftypes.

Elektrische auto’s dragen wel degelijk bij tot de bescherming van het klimaat. Ze produceren aanzienlijk minder CO2 dan auto’s op benzine of diesel. Dat is zelfs het geval als je rekening houdt met de productie van de auto zelf. Over zijn levenscyclus gerekend heeft een Golf TDI een gemiddelde CO2-uitstoot van 140 gram per kilometer. Een e-Golf op elektriciteit (EU-mix) zit aan nauwelijks 119 gram. Bovendien doorstaan volledig elektrische auto’s ook vlot de vergelijking met voertuigen die rijden op waterstof of e-brandstof (synthetische brandstof). Over de komende jaren zal dit voordeel qua milieu-impact enkel nog groter worden omdat er in alle grote markten steeds meer groene elektriciteit in de netwerken worden gepompt. Het resultaat is dat elektrische auto automatisch zullen worden opgeladen met hernieuwbare energie. Met de ID.3 gaat Volkswagen nog een stap verder door voor de allereerste keer een volledig koolstofneutrale auto te bouwen. Dat maakt de ID.3 tot een heuse pionier inzake duurzame mobiliteit.

Mythe 7 :

“Het netwerk kan al die elektrische auto’s niet aan!”

Elektriciteit: elektrische auto’s staan eveneens garant voor een veilige energiebevoorrading.

Zou het Duitse elektriciteitsnetwerk een plotse groei van het aantal elektrische auto’s aankunnen? Het antwoord is een duidelijke ‘ja’. Betrouwbare studies hebben aangetoond dat zelfs een miljoen extra elektrische auto’s geen impact zouden hebben op het Duitse elektriciteitsnetwerk. De jaarlijkse elektriciteitsconsumptie in Duitsland bedraagt zowat 520 terawattuur. 1 miljoen elektrische auto’s verbruiken zowat 2,4 terawattuur per jaar, het equivalent van precies 0,5 procent van de totale consumptie. Het huidige elektriciteitsnetwerk kan die zonder enige twijfel aan. Bovendien produceert Duitsland meer elektriciteit dan het nodig heeft. Overigens bewijst Noorwegen, het elektrische autoland bij uitstek, op dagelijkse basis dat we helemaal niet hoeven wakker te liggen van de elektriciteitsbevoorrading.

Mythe 8 :

“Het kost jobs!”

Eigenlijk bestendigt de e-campagne van Volkswagen de werkgelegenheid.

Het vervaardigen van een elektrische auto vergt zowat 30 procent minder arbeid dan het bouwen van een auto met verbrandingsmotor. Bijgevolg zou dit zich op termijn kunnen vertalen in een lagere tewerkstelling in de automobielindustrie. Daarom is het des te belangrijker om een goede positie te veroveren op de markt op het ogenblik dat de elektromobiliteit van wal steekt. Per slot van rekening bepaalt het succes van een bedrijf op de markt van elektrische auto’s hoe groot de werkzekerheid er is. Precies om die reden zet Volkswagen volop in op deze transformatie en creëert het met zijn nieuwe e-campagne nieuwe langetermijnvooruitzichten voor duizenden van zijn werknemers. Bijna alle Volkswagen-sites in Duitsland zijn betrokken bij de productie van de nieuwe ID.-familie. In de Zwickau-fabriek alleen al zullen zowat 8.000 mensen werken aan de ID.-modellen. Nu de automobielindustrie middenin een structurele hervorming zit, zijn elektrische auto’s van levensbelang om op een duurzame manier de werkgelegenheid te kunnen garanderen.

Illustratie 'Het kost jobs'

Mythe 9 :

“Elektrische auto’s zijn gevaarlijk voor voetgangers!”

Veilig stadsverkeer: de elektrische auto maakt een artificieel geluid.

In tegenstelling tot klassieke auto’s hebben elektrische auto’s geen verbrandingsmotor en dat maakt ze erg stil. Over het algemeen is minder lawaai een voordeel en het maakt van elektrische auto’s al helemaal geen bedreiging voor voetgangers. Bij snelheden tot zowat 30 km/u zal de ID.3 een eigen, futuristisch geluid voortbrengen. Vanaf die snelheid volstaat het geluid dat de banden opwekken. Trouwens, een ‘geluidsignaal’ wordt vanaf de zomer van 2019 een verplichting voor alle elektrische auto’s. Daar komt nog bij dat elektrische auto’s zoals de ID.3 gebruik maken van een hele waaier aan rijhulp- en veiligheidssystemen om te voldoen aan bijzonder hoge veiligheidsstandaards.

Mythe 10 :

“Ze zijn niet leuk om mee te rijden!”

Elektrische auto’s zijn niet alleen snel, ze zijn ook comfortabel.

Elektrische auto’s zijn gewoon fun. Elektromotoren hebben veel vermogen, zeker bij het optrekken. Iedereen die het ‘fun-pedaal’ intrapt, wordt stevig in zijn stoel gedrukt. Net als in een vliegtuig. Dat komt omdat elektromotoren vanaf stilstand hun volledig koppel ontplooien. En daar komt nog het dynamische rijgedrag bovenop. De batterijen in de vloerplaat drukken de auto immers tegen het asfalt en geven de ID.3 een sportief rijgedrag mee. De ID.R heeft bewezen wat er technisch mogelijk is: deze wereldrecordhouder met een sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 2,25 s. Bovendien bieden elektrische auto’s meer beenruimte want ze hebben geen plaatsrovende verbrandingsmotor, versnellingsbak of middentunnel.

Mythe 11 :

“Elektrische auto’s zien er saai uit!”

Design: de auto’s uit de ID.-familie zijn echte blikvangers.

Het klopt wel dat elektrische auto’s tot nu toe behoorlijk onopvallend oogden. Zo kan enkel een expert het verschil onderscheiden tussen een e-Golf en een normale Golf. Maar dat verandert allemaal. De Volkswagen ID-familie krijgt een modern, bijna futuristisch design met lichtaccenten en verfijnde details. Ook het interieur is volledig ander. Omdat een elektrische motor aanzienlijk minder plaats inpalmt, kunnen de verhoudingen voor de binnenruimte en het interieurdesign volledig worden herzien. In de toekomst zal er elektrische auto bestaan naar ieders smaak en ieders vereisten. Het ID.-gamma omvat even goed compacte modellen en SUV’s als heuse lifestylebestelwagen.

Mythe 12 :

“Er is onvoldoende ruwe materie.”

Batterijen: er is voldoende lithium en er wordt steeds minder kobalt gebruikt.

Aan ruwe materie ontbreekt het niet. Volgens de huidige technologie is er voldoende lithium aanwezig om batterijen te bouwen voor een miljard elektrische auto’s. En dan houden we nog geen rekening met het feit dat de batterijtechnologie zich over de tijd blijft ontwikkelen. Zo zal de benodigde hoeveelheid kobalt op middellange termijn van zowat 12 procent teruggebracht naar 6 procent. Kortom, de bevoorrading met ruwe materie vormt geen probleem. Bovendien zullen oude batterijen gerecycleerd worden. Op lange termijn is een recyclagegraad tot 97 procent mogelijk zodat zeldzame grondstoffen steeds minder en minder zullen moeten worden aangeboord.