Experts prijzen Car2X-technologie van Volkswagen

De nieuwe Golf kan de bestuurder helpen ongevallen te voorkomen

Dankzij de innovatieve Car2X-technologie die hem draadloos verbindt met andere auto's en de infrastructuur, kan hij de bestuurder helpen ongevallen te vermijden. Het Euro NCAP-consortium heeft de functie ‘gevarenwaarschuwing’ nu bekroond met de Advanced Award, een speciale prijs voor baanbrekende veiligheidsuitrusting. ADAC heeft de nieuwe technologie getest en omschrijft deze als een technische mijlpaal.

Dit is een spannend gebied van de rijveiligheid. Volkswagen verdient felicitaties omdat ze deze technologie standaard gemaakt heeft in auto's zoals de Golf, die in grote aantallen worden verkocht.
Michiel van Ratingen
Algemeen secretaris van Euro NCAP

Achter de Car2X-technologie die de nieuwe Golf als eerste auto op de EU-markten standaard aan boord heeft, staat de draadloze zendnorm WLANp. Die is speciaal afgestemd op de lokale communicatie tussen voertuigen en vereist geen mobiel netwerk. Hij werkt dus binnen de systeemlimieten over het hele gebied. De geconnecteerde voertuigen wisselen positiegegevens en informatie rechtstreeks met elkaar uit binnen een straal van maximaal 800 meter. Hierdoor kunnen ze elkaar binnen milliseconden waarschuwen voor gevaren of contact opnemen met de verkeersinfrastructuur.

Autoclub ADAC testte de Car2X-technologie van Volkswagen. Daarvoor confronteerde ADAC de nieuwe Golf met acht typische gevaarlijke situaties waarin bestuurders zonder waarschuwing helemaal niet of pas laat zouden kunnen reageren. In al deze situaties gaf de auto een tijdige en betrouwbare waarschuwing, vaak tien of elf seconden voor het naderende ongeval. ADAC heeft de nieuwe Volkswagen-technologie, die is gecertificeerd door de TÜV, als volgt beoordeeld: ze kan worden omschreven als een "technische mijlpaal" en is vergelijkbaar met systemen zoals ABS of airbags.

--:--

In de eerste ontwikkelingsfase, die Volkswagen nu met de nieuwe Golf op de weg brengt, is de Car2X-technologie actief bij snelheden boven de 80 km/u. In de toekomst moet ze ook de veiligheid in het stadsverkeer verbeteren. Ze brengt ook grote voordelen met zich mee wanneer de auto met de verkeerslichtsystemen in zijn omgeving communiceert. Hierdoor kan de verkeersstroom beter worden gecontroleerd en de omgeving ontlast.

Car2X-technologie wordt steeds beter naarmate er meer deelnemers bij betrokken zijn. Daarom zal Volkswagen de technologie nu breed uitrollen: na de Golf wordt ze standaard in andere nieuwe modellen van het merk. Ook andere autoconstructeurs zijn ermee bezig.

Misschien vind je dit ook leuk: