Polo : een ontmoeting tussen generaties

De D'Ieteren Gallery verrijkte zich onlangs met een belangrijk element uit onze geschiedenis. Een Volkswagen Polo van de eerste generatie vervoegde namelijk de verzameling. En om de voltooiing van zijn restauratie te vieren, organiseerden we een ontmoeting met zijn nazaat, de nieuwe Volkswagen Polo.

Naast het emotionele aspect, is deze familiereünie ook de ideale gelegenheid om het traject te tonen dat de autosector intussen heeft afgelegd, tot in de meest bescheiden segmenten toe. De Volkswagen Polo kwam in 1975 op de markt, maar het exemplaar dat u hier ziet is een Polo L die in 1978 werd gebouwd. Er zit dus net 40 jaar tussen beide Polo’s die hier samen in beeld komen.

Paspoort

Onder het koetswerk van de Polo 1 schuilt de basismotor uit het toenmalige gamma, namelijk een 900 cc viercilinder-benzine, gevoed door een goede, oude carburator, die een slordige 40 pk leverde. Deze krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vier verhoudingen. Het gaat om de basismotor, maar met een iets hoger uitrustingsniveau, want de Polo L pakt uit met chroom sierlijsten, stoelen met een elegantere zwarte bekleding en vooral – het beste voor het einde – een dashboard met houtinleg.

Goed, het is imitatie houtinleg, maar het effect is bereikt. Zijn 40 paardjes mogen bescheiden lijken, toch kan de Volkswagen Polo van de eerste generatie zelfs vandaag nog zeer actuele prestaties in de stad voorleggen, aangezien hij slechts – schrik niet – 685 kilogram op de weegschaal zet! Buiten de esthetische transformaties van zowel het koetswerk als het interieur die de laatste vier decennia plaatsvonden, is het gewicht van de wagens misschien wel het meest opmerkelijke aspect in deze evolutie.

Rijkelijker uitgerust

De nieuwe Volkswagen Polo weegt ongeveer 1.100 kilogram. Hoe is die “ballast” te verklaren? Eenvoudig. Op 40 jaar tijd werd iedereen beduidend veeleisender. De eisen van de overheid, die de constructeurs vraagt steeds veiligere en zuinigere wagens te maken. En het publiek dat almaar meer comfort en technologische uitrusting wil.

In 1978 was er nog geen sprake van NEDC of WLTP (de verbruiksnormen) of Euro NCAP sterren (de score van het veiligheidsniveau).

In 1978 zocht men de weg op de kaart. Naar muziek luisteren in de wagen was nog een luxe. En als men het te warm had, draaide men de raampjes met de zwengel open. Telefoon in de auto? Dat was voorbehouden aan luxelimousines.

De Volkswagens werden steeds tot de stevigste wagens beschouwd.

Steeds meer…

Er moesten dus heel wat extra’s in de auto’s komen, tot in een stadswagen als de Polo toe. Airbags, veiligheidsgordels achteraan, structurele verstevigingen, ABS, ESP, tractiecontrole, airco, een steeds gesofisticeerder multimediasysteem, elektrische ruiten, camera’s, regen- en lichtsensoren, elektronische modules voor de sturing van de motor en het rijgedeelte van de wagens, reinigingssystemen …

En laten we niet vergeten dat ook de verkeersomstandigheden erg veranderd zijn sinds 1978. Vandaag ontsnapt niemand meer aan de files, wat een item, dat we in de klasse “comfort” plaatsen, bijna onmisbaar maakt: de automatische DSG-versnellingsbak.

Het publiek weet het: de Volkswagens werden steeds tot de stevigste, betrouwbaarste en veiligste wagens gerekend en boden één van de beste prijs-kwaliteitsverhoudingen op de markt. Dat was het geval met de eerste Polo en het geldt zeker voor de jongste telg. Een vooruitgang die ook tot uiting komt in kilo’s en centimeters. Kortom, niets dan goed nieuws…