De nieuwe Golf GTI Clubsport

De nieuwe Golf van de achtste generatie schakelt nog een versnelling hoger

Na de GTI, GTE en GTD stelt Volkswagen het volgende highlight van de sportieve Golf-modellen voor: de nieuwe Golf GTI Clubsport. De eerste Golf GTI Clubsport kwam in 2016 op de markt. Nu volgt met de nieuwe Golf GTI Clubsport een moderne compacte sportwagen die niet alleen indruk maakt met zijn motorprestaties, maar ook met een nieuw niveau van rijdynamiek.

Opmerkelijke rijdynamiek

De 300 pk (221 kW) sterke Clubsport is het nieuwe topmodel van de achtste generatie Golf GTI. Met zijn doorontwikkelde turbomotor, een nieuwe volledig geconnecteerde ophanging en een voor de legendarische Nordschleife voor het eerst ontwikkelde rijmodus ‘Nürburgring’, zet de Golf GTI Clubsport onder de voorwielaangedreven sportwagens een nieuwe mijlpaal inzake rijdynamiek.
Door alle rijdynamische systemen met elkaar te verbinden, kan de nieuwe Golf GTI Clubsport nog neutraler en preciezer worden bestuurd dan de klassieke Golf GTI.
Karsten Schebsdat
Hoofd rijdynamiek, stuur- en controlesystemen bij Volkswagen

"Voor de legendarische Nordschleife hebben we bovendien een nieuwe ‘Nürburgring’-modus geprogrammeerd, waarmee de chassiscomponenten van de nieuwe Golf GTI Clubsport speciaal op dit circuit zijn afgestemd.”

Een echte Clubsport

Van bij de eerste aanblik is het duidelijk dat de Golf GTI Clubsport zich thuis voelt op het circuit: zijn geïndividualiseerde voorkant is heel onderscheidend. De bumper lijkt naar onderen toe quasi open te zijn. Alleen de honingraatvormige radiatorroosterpanelen, typisch voor de GTI-modellen, en de vergrote aerodynamische vleugels staan in de wind. De voorspoiler en achtervleugel zijn veel meer dan alleen designkenmerken: ze verhogen de neerwaartse kracht van de sportwagen aanzienlijk. Standaard verlaat de Golf GTI Clubsport de fabriek in Wolfsburg op lichtmetalen 18-duimsvelgen. Een speciale diffuser, de 10 mm verlaagde carrosserie en de verbrede zijschorten zijn eveneens verantwoordelijk voor het sportieve totaalplaatje. Ook nieuw: de ovale in plaats van ronde uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem, die rechts en links zijn geplaatst.

Talrijke GTI-specifieke kenmerken personaliseren ook het interieur. Dat zijn topsportstoelen in ArtVelours, die ook in snel genomen bochten ondersteuning bieden, evenals een sportstuur met handgrepen van geperforeerd leder en schakelpaddles voor de standaard 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Pedalen in aluminiumlook en andere hoogwaardige details maken het exclusieve interieur af.

Uw browser blijkt niet up-to-date te zijn.

Het kan zijn dat onze website hierdoor niet optimaal werkt.
We raden u een update van uw webbrowser aan!

De nieuwste versie staat telkens en overal garant voor een goede internetervaring.

Bedankt voor uw bezoek en veel plezier,
uw Volkswagen-team.