De nieuwe Polo

De volgende stap in de evolutie: nieuwe Polo kan als een van de eerste auto's in zijn klasse semiautonoom rijden

De Polo wordt gebouwd in Pamplona (Spanje) en Uitenhage (Zuid-Afrika) voor ontelbare markten over de hele wereld. Met meer dan 18 miljoen gebouwde exemplaren behoort de Polo tot de meest succesvolle compacte modellen ter wereld. Nu komt er een nieuwe evolutie van de huidige Polo op de markt. Het design, de technologieën en de uitrusting van de bestseller kregen een verregaande update.

Visueel is deze update onmiddellijk herkenbaar aan de vernieuwde voor- en achterkant van de Polo. De bumpers, de achterklep en de koplampen en achterlichten, die nu standaard zijn uitgevoerd met ledtechnologie, zijn in detail opnieuw ontworpen. Het nieuwe lichtdesign resulteert zowel overdag als ‘s nachts in een bijzonder charismatische lichtsignatuur. In combinatie met de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen (optioneel of afhankelijk van de uitrusting), die eveneens nieuw zijn voor de Polo, maakt voor het eerst ook de dwarslat van het radiatorrooster als ledlichtstrip deel uit van deze markante signatuur.

Binnenin scoort de Polo met de nu over het algemeen standaard Digital Cockpit, een eveneens standaard en nieuw ontworpen multifunctioneel stuurwiel en infotainmentsystemen van de nieuwste generatie met onder meer een online bedieningseenheid (eSIM) en App-Connect Wireless (afhankelijk van de uitrusting). In combinatie met de optionele Climatronic beschikt de Polo bovendien voor het eerst over een automatische airco met aanraakbediening.

MQB-platform

De technische basis van de huidige Polo wordt gevormd door het modulaire platform voor voertuigen met dwars voorin geplaatste motor MQB. Het MQB brengt tal van voordelen met zich mee: duidelijk zichtbaar zijn de aantrekkelijke verhoudingen, die ook de nieuwe Polo kenmerken. Onder het plaatwerk schuilen de technische voordelen van het MQB, zoals een geoptimaliseerde inrichting (met 351 liter kofferruimte), een hoge koetswerkstijfheid, zeer goede crasheigenschappen en een laag koetswerkgewicht.

Nieuwe Polo kan voor het eerst semiautonoom rijden

IQ.DRIVE Travel Assist optioneel, Lane Assist standaard. Technisch leunt het compacte vierdeursmodel nu ook dichter aan bij de hoger gepositioneerde Volkswagens. Een voorbeeld: als nieuwigheid in zijn klasse kan de nieuwe Polo worden besteld met de IQ.DRIVE Travel Assist. Daarbij smelten onder andere de nieuwe voorspellende automatische afstandsregeling ACC en de rijstrookassistent Lane Assist samen tot een nieuw rijhulpsysteem, dat semiautonoom rijden mogelijk maakt bij snelheden tot 210 km/u. In dit geval is het nieuwe en standaard multifunctionele stuurwiel voorzien van aanraakgevoelige oppervlakken, die registreren dat de bestuurder het stuurwiel met zijn handen aanraakt wanneer het IQ.DRIVE Travel Assist actief is. En dat is verplicht voor niveau 2 van geautomatiseerd rijden in de EU. Overigens is elke Polo standaard uitgerust met rijhulpsystemen zoals het omgevingswaarnemingssysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor in de stad en nu ook met Lane Assist.

Nieuwe gammastructuur met sterk uitgebreide uitrustingen

Voortaan begint de configurator met de versie Polo, gevolgd door Life, Style en R-Line. De marktlancering van deze versies gaat nog dit voorjaar van start. Bovendien zal de Polo ook opnieuw verkrijgbaar zijn als GTI; Volkswagen heeft de wereldpremière van deze versie gepland voor de zomer.