Zes voordelen van MEB

Volkswagen heeft zijn eigen modulaire e-aandrijvingsplatform (MEB of Modularer E-Antriebs-Baukasten) opengesteld voor andere producenten. We ontdekten zes voordelen voor alle betrokkenen.

1
Het gemeenschappelijke en meervoudige gebruik van het platform door de verschillende merken van de Volkswagen-groep zorgt voor hoge productieaantallen. Hierdoor wordt de productie die verbonden is aan hoge kosten, voor iedereen interessanter.

“Hoe meer auto’s op het platform worden gebouwd, hoe goedkoper ze worden”, zegt Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van het Volkswagen-concern. Een belangrijke voorwaarde opdat elektrische mobiliteit bereikbaar wordt voor het grote publiek.

2
Het gezamenlijke gebruik van MEB draagt bij tot het nakomen van de klimaatakkoorden van Parijs.

Om te voldoen aan de richtlijnen van de klimaatakkoorden van Parijs, zou de Duitse verkeerssector de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 tot 42 procent moeten terugdringen. Dit heeft ‘Platform toekomst van de mobiliteit’ uitgerekend, dat door het ministerie van verkeer in het leven werd geroepen. Wat alleen kan als er tegen dan zeven tot tien miljoen auto’s uitstootvrij op de baan zijn. Het aantal nieuwe inschrijvingen van elektrische wagens zou dan drastisch moeten stijgen. Het MEB-platform zou beslissend kunnen zijn om in de buurt van deze doelstelling te komen en daarmee ook dichter bij de visie van Volkswagen, nl. een elektrische auto voor iedereen.

Keerpunt in de auto-industrie.

Van elektrische aandrijving over digitalisering naar autonoom rijden: de ontwikkeling van het modulaire e-aandrijvingsplatform (MEB) is een investering in de toekomst van de mobiliteit. Tegen 2028 wil Volkswagen het platform concernwijd voor zo’n 22 miljoen voertuigen gebruiken.

3
Het MEB-platform biedt voor de e-mobiliteit en de voertuigen van de toekomst meer ruimte op kleinere respectievelijk vergelijkbare oppervlakken.

Op het platform is alles optimaal op de voorwaarden van elektrische mobiliteit afgestemd. De assen zijn ver naar buiten geplaatst en zorgen voor korte overhangen. Er is geen verbrandingsmotor die plaats inneemt. Een cardantunnel: onnodig. De aandrijving bestaat uit een in de achteras geïntegreerde e-motor met vermogenselektronica en aandrijving, vooraan bevinden zich de nevenaggregaten. De architectuur is afgestemd op de hoogvoltagebatterij in de bodem van de wagen waardoor bij de ID. veel plaats vrijkomt in het interieur, zoals bij de Passat. Zijn buitenlengte is dezelfde als die van de Golf.

4
Op het MEB-platform kunnen zeer vele modellen worden gebouwd terwijl het USP van elke merk hierbij wordt gerespecteerd.

Of het nu gaat over Audi, SEAT of ŠKODA, het platform is bruikbaar voor verschillende modellen zonder dat dit het USP van het merk beïnvloedt. Koetswerk en onderstel worden van elkaar gescheiden. Elk merk kan zijn eigen modellen op het platform plaatsen. Vanaf 2020 komt met het eerste lid van de Volkswagen ID. -familie tegelijk ook de eerste op het platform gebouwde elektrische auto op de markt, aan de prijs van een vergelijkbaar uitgeruste Golf diesel. Het rijbereik bedraagt tot 550 km (volgens WLTP). De elektrische motor ontwikkelt een vermogen van 125 kW (170 pk). Einde 2019 begint de productie van de compacte ID.3 in Zwickau.

5
Door MEB kunnen concurrentiële voertuigen ondanks kleine productieaantallen op de markt worden gebracht.

In Genève maakte het concern begin maart de eerste samenwerking aangaande MEB bekend: e.GO Mobile AG, de elektrische autobouwer uit Aken, die de kleine wagen e.GO Life heeft ontwikkeld, zal als wereldwijd de eerste externe partner gebruik maken van het platform om e-auto’s die het Volkswagen modellengamma aanvullen, op de markt te brengen. Momenteel wordt een concreet voertuigproject gepland. Günther Schuh, CEO van e.Go, heeft als medeoprichter van StreetScooter tegen grote weerstand de eerste elektrische bestelwagen ter wereld op de baan gebracht. Met de in 2015 opgerichte onderneming e.Go focust Schuh zich nu op elektrische mobiliteit voor het stadsverkeer.

6
MEB is gebaseerd op individuele batterijsystemen, afhankelijk van de voertuigendoelgroep.

Met zijn opdeelbaar batterijensysteem is MEB doelgericht afgestemd op het bouwen van individuele auto’s. Voor voertuigen die gebouwd worden voor korte afstanden in de stad, volstaat een batterij met een geringe capaciteit. Dit bespaart kosten. Een grotere batterij voor limousines zorgt voor meer vrijheid. De batterij heeft een laadvermogen van tot 125 kW. Bovendien zorgt de plaatsing van de batterij in het midden van het voertuig voor een laag zwaartepunt en een evenwichtige verdeling van het gewicht. Dit concept vereist een dynamisch en een uitgebalanceerd rijgedrag.

Bron: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/stories/six-advantages-of-the-meb-4979Opens an external link