Touareg. 100 procent zinvolle technologie.

Afgelopen lente verwelkomde het Volkswagen- gamma de derde generatie van de Touareg, onze ‘full size’-SUV die in 2002 een pionier was in zijn categorie. Zijn succes was onmiskenbaar en zijn opvolger vervult vandaag opnieuw de rol van vaandeldrager van het gamma, een rol die hij deelt met de Arteon.

De referentie in het SUV-segment.

De ambitie van Volkswagen voor de nieuwe Touareg is duidelijk: een referentie worden in het SUV- segment. En we hebben daar alle middelen voor gegeven, want naast de spreekwoordelijke kwaliteit van ons merk is de nieuwe Touareg volgestopt met zuiver zinvolle technologieën, waarvan sommige zelfs volledig nieuw zijn op de markt.

Groter.

Maar laat ons starten bij het begin. Zo is de Touareg in de eerste plaats in bijna alle richtingen gegroeid. De lengte is toegenomen met 83 millimeter (4.878 millimeter), de breedte met 44 millimeter (1.984 millimeter)) en de wielbasis met 1 millimeter (2.894 millimeter). De enige uitzondering is de hoogte, die met 7 millimeter verminderd is tot 1.702 millimeter. Daarom is de eerste vaststelling dat de nieuwe Touareg een gestrektere look heeft dan zijn voorganger.

Ondanks zijn voelbare groeischeut is de nieuwe Touareg meer dan 100 kilo lichter geworden dankzij veelvuldig gebruik van aluminium in zijn platform, structuur en koetswerk.

De Touareg is uiteraard niet enkel aan de buitenkant gegroeid. De tweede generatie was al bijzonder ruim, maar deze nieuwkomer gaat nog verder. De – bescheiden – verbreding van de wielbasis en de herinrichting van het interieur hebben enorm veel binnenruimte vrijgemaakt, vooral dan op de achterbank. De koffer is meer dan 100 liter groter geworden en slikt 810 liter,Tot slot heeft Volkswagen voor de Touareg drie uitrustingsniveaus bedacht: Elegance, Atmosphere en R-Line.

Deze niveaus breken met de oude praktijk om op te klimmen van basic tot zeer luxueus, want ze bieden in de plaats daarvan elk een sterk verschillende interieursfeer en koetswerkuitstraling. Modern houtwerk, aluminium: er is voor elk wat wils.

Touareg achter en aan de zijkant

Rijden met de nieuwe Volkswagen Touareg betekent instappen in een wereld van stilte en vertrouwen.

 

Rijden met de nieuwe Volkswagen Touareg betekent instappen in een wereld van stilte en vertrouwen. Aan het stuur voel je je beschut door de rijhulpsystemen die je verder helpen in delicate situaties. Omdat hij een premium comfortpeil biedt, omdat hij knap is en omdat hij nieuwe maatstaven vestigt op het vlak van infotainmentuitrusting is de nieuwe Touareg een van de mooiste cadeaus die je jezelf kunt schenken.

Maar omdat geen SUV in dit segment ooit veiliger was, omdat zijn comfortpeil iedereen ten goede komt en omdat hij alles in het werk stelt om problemen te voorzien en te vermijden is de nieuwe Volkswagen Touareg vooral een cadeau dat je aan heel het gezin schenkt.Maar omdat geen SUV in dit segment ooit veiliger was, omdat zijn comfortpeil iedereen ten goede komt en omdat hij alles in het werk stelt om problemen te voorzien en te vermijden is de nieuwe Volkswagen Touareg vooral een cadeau dat je aan heel het gezin schenkt.

De reorganisatie van het interieur heeft veel ruimte aan boord vrijgemaakt, waardoor het volume van de koffer is toegenomen met meer dan 100 liter.

De binnenkant van Touareg

Volop technologisch.

Net zoals de Arteon bij zijn geboorte neemt ook de nieuwe Touareg een kleine voorsprong op zijn rivalen, over alle segmenten heen. Het is onmogelijk om hier in detail in te gaan op alle technologieën van ons nieuwe speerpuntmodel, maar we kunnen wel even stilstaan bij de belangrijkste nieuwigheden. Verder in dit magazine hebben we het al over het Night Vision-systeem (pagina 55), dat dieren, voetgangers of fietsers in het duister opmerkt voordat het menselijke oog ze kan zien. Helemaal nieuw is zoiets niet, maar het is wel nog zeer zeldzaam op de markt. Laat het ons vervolgens hebben over de twee digitale schermen in het interieur. Er is er een van 12 duim, dat het Active Info Display van de Virtual Cockpit vormt, maar het is vooral het aanraakscherm van het infotainment-systeem dat opvalt.

Met zijn diameter van 15 duim is dit tot op heden het grootste scherm ooit in een auto. Het is uiteraard niet de bedoeling om een record qua formaat te breken, maar wel om te garanderen dat de bestuurder en zijn passagier het best mogelijke zicht hebben op alle functies, dat het gebruik zo intuïtief mogelijk verloopt en dat de weergave nog persoonlijker kan worden gemaakt.

Touareg aan de zijkant
GPS

Op dit scherm kan onder meer de navigatiekaart worden getoond. Dat is toch niets nieuws, zeg je? Niet zo snel: het bijzondere van deze gps is dat hij kan communiceren met een ander bijzonder innovatief element van de nieuwe Touareg: de adaptieve en… voorspellende snelheidsregelaar. We leggen het even uit.

Wanneer je deze intelligente snelheidsregelaar inschakelt en een kruissnelheid kiest, dan gebruikt hij de kaartgegevens van de gps om de snelheid automatisch en tijdelijk te verlagen in functie van de weg. Hij zal met andere woorden vertragen om een scherpe bocht te nemen, of zelfs om van richting te veranderen aan een kruispunt of rotonde. Vervolgens zal hij automatisch weer accelereren tot aan de geprogrammeerde snelheid.

Soeverein.

Op dit moment is de nieuwe Touareg enkel verkrijgbaar met de V6 3.0 TDI met naar keuze 231 of 286 pk. Binnenkort wordt het aanbod aangevuld met de V6 3.0 TSI van 340 pk. Al deze motoren zijn standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat en aan onze ondertussen welbekende 4MOTIONvierwielaandrijving. Belangrijke informatie voor sommige klanten: onafhankelijk van de motorversie mag de nieuwe Touareg tot 3,5 ton slepen.

Touareg