De I.D. R Pikes Peak breekt alle records!

De I.D. R Pikes Peak vestigt alle records!

7 minuten 57,148 seconden: Volkswagen vestigt een nieuw record. 

Romain Dumas verbreekt het record van Sébastien Loeb met 16 seconden.
I.D. R Pikes Peak, de sportieve voorloper van de volledig elektrische Volkswagen I.D.-modellen.

Volkswagen vestigde eind juni een nieuw absoluut record in de legendarische Pikes Peak-race in Colorado met een elektrisch aangedreven supersportwagen. Maar los van het behaalde record was de race in de eerste plaats de perfecte uithoudingstest voor de I.D. R Pikes Peak en betekende tevens een mijlpaal in de ontwikkeling van het volledige Volkswagen I.D.-gamma.

Na acht maanden aan de wagen te hebben gesleuteld, deed een nieuwe recordtijd van 7m 57,148s vergeten dat Volkswagen 31 jaar lang afwezig was geweest op het event.

Het vorige record voor elektrische prototypes werd neergezet tijdens de Pikes Peak International Hill Climb in 2016. Dit event vindt plaats in de Rocky Mountains dicht bij Colorado Springs en staat ook bekend als de ‘Race to the clouds’ (race naar de wolken). Niet zo verwonderlijk als je weet dat de finish op 4.302 meter hoogte ligt ... Pikes Peak is de bekendste heuvelklim ter wereld en mogelijk meteen ook de meest uitdagende. Zo overwinnen de piloten over een afstand van 19,99 km in totaal 1.440 hoogtemeters via 156 scherpe bochten. Wanneer ze de finish naderen, komen de piloten terecht in voortdurend veranderende weersomstandigheden, soms zelfs vriestemperaturen en lage zuurstofniveaus, waardoor ze risico lopen op hoogteziekte en de motor minder gaat presteren.

Volgens dr. Frank Welsch, lid van de raad van bestuur van het merk Volkswagen Passenger Cars en verantwoordelijke voor de technische ontwikkeling, zijn deze omstandigheden echter ideaal omdat Pikes Peak de doelstellingen van Volkswagen perfect symboliseert. Of zoals hij het verwoordt: “Ons doel bestaat erin de ‘pieken’ van e-mobiliteit op te zoeken. Pikes Peak is dan ook uiterst symbolisch voor ons.” Hij voegt eraan toe dat de lessen die Volkswagen trekt uit de autosport ook klanten ten goede komen, omdat de heuvelklim de ultieme uithoudingstest is voor het aandrijfsysteem.

I.D. R Pikes Peak
Het vierwielaangedreven elektrische prototype werd ontwikkeld door Volkswagen Motorsport in nauwe samenwerking met de technische ontwikkelingsafdeling in Wolfsburg. En met succes zo blijkt, want met zijn innovatieve batterij en aandrijftechnologie brak Volkswagen het bestaande record voor elektrische wagens tijdens de legendarische Pikes Peak-race.
Dr Frank Welsch
Romain Dumas

Het is na de Indianapolis 500 de tweede oudste race in de Verenigde Staten die vandaag nog steeds wordt verreden. De wedstrijd werd voor het eerst gehouden in 1916. Toen duurde de race nog drie dagen en mocht iedereen die een wagen of motorfiets had eraan deelnemen: alles wat bewoog, was toegestaan. In 1922 werd de race gewonnen door een wel heel unieke wagen die door zijn eigenaar werd gebouwd van onderdelen die hij gevonden had op een nabijgelegen autokerkhof. De auto staat nu zelfs in een museum in Colorado Springs. In 1953 mochten sportwagens voor het eerst deelnemen. De daaropvolgende jaren werden gedomineerd door Porsche, een dochteronderneming van Volkswagen. Audi, nog een dochteronderneming van Volkswagen, haalde in de jaren 80 een reeks zeges binnen en zette in 1985 een recordtijd neer met een wagen met vierwielaandrijving. Nu is het aan Volkswagen om de toon te zetten.

In 2018 namen 56 wagens en 27 motorfietsen deel, verdeeld over in totaal zes categorieën. Volkswagen deed mee in de categorie ‘Unlimited’. Daarin zijn vier wielen verplicht, maar verder gelden er geen technologie- of motorbeperkingen. De perfecte gelegenheid dus om baanbrekende technologieën (zoals het elektrische aandrijfsysteem van Volkswagen) uit te testen in extreme omstandigheden.

Een verstevigd passagierscompartiment, panelen in carbon en een speciaal stuur: de cockpit van de I.D. R Pikes Peak lijkt op die van elke andere racewagen. Maar onder de motorkap gaat baanbrekende technologie schuil.

Het was de 40-jarige Fransman Romain Dumas – sinds 2003 Porsche-fabriekspiloot – die de symbolische bergtop wist te bedwingen. Daarnaast won hij ook al acht 24-uursraces – op Le Mans, de Nürburgring en Spa-Francorchamps – en nam hij deel aan rallywedstrijden en races voor vintage wagens. In 2016 liet hij de derde snelste tijd ooit optekenen in de 102-jarige geschiedenis van de Pikes Peak International Hill Climb. Dumas is dan ook een rasechte racepiloot. Ondertussen rijfde hij al tientallen overwinningen binnen, waaronder nu vier in Pikes Peak. En die laatste betekenen duidelijk meer voor hem dan zeges in andere races, want de trofeeën van Colorado zijn zowat de enige die hij voor zichzelf houdt in plaats van ze weg te geven. Dat neemt niet weg dat hij tonnen respect heeft voor de bergtop, zelfs na de race. “Elektrische motoren gebruiken vormt een uitdaging. Als piloot moet je nu eenmaal je hele rijstijl aanpassen, omdat de wagen anders reageert”, legt hij uit. De vorige keer dat Volkswagen meedong naar de overwinning in Pikes Peak (met een Golf in 1987), was Dumas nog een kleine jongen die ervan droomde om ooit Formule 1-piloot te worden. Die droom kwam uit en in 2016 won hij zelfs het FIA World Endurance Championship. Tijdens de Pikes Peak-race van 2018 zette hij zowaar een historische prestatie neer.

Romain Dumas Pikes Peak
Enkel een doorgewinterde racepiloot zoals Romain Dumas, die al tal van autosportoverwinningen op zijn naam heeft, hoort achter het stuur van de I.D. R Pikes Peak. En opnieuw schreef hij autosportgeschiedenis met zijn recordtijd in de eerste elektrische racewagen van Volkswagen.

Elektrische aandrijfsystemen gebruiken in de autosport is een technologische uitdaging van formaat. Dat komt omdat, in tegenstelling tot traditionele racewagens, de nadruk niet ligt op het maximumvermogen. In tegenstelling tot productiewagens ligt het accent evenmin op een maximaal rijbereik. Wel draait het om een perfect evenwicht tussen snelheid en wendbaarheid, vermogen en gewicht. Dit neemt niet weg dat de wagen verduiveld snel is: het vermogen van 500 kW – goed voor 680 pk – katapulteert hem in 2,25 seconden van 0 naar 100 km/u en hij heeft 650 Nm koppel aan boord. De wagen genereert net geen 20 procent van de energie die hij nodig heeft tijdens het rijden: een deel van de remenergie kan immers worden omgezet in elektriciteit om de batterijen te voeden (lithium-ionbatterijen, zoals in productiewagens). Op die manier doen de twee elektrische motoren dienst als generatoren. In de toekomst zal diezelfde technologie ook worden toegepast in productiemodellen. Frank Welsch voegt eraan toe: “We hopen dat dit de ontwikkeling van toekomstige modellen zal stimuleren.”    

Frank beschouwt de legendarische Pikes Peak-race dan ook als een voorsmaakje op wat we de komende jaren mogen verwachten. Vanaf 2020 komt Volkswagen met een volledig gamma van 100% elektrische productiewagens, met meer dan 20 modellen die in de aanloop naar 2025 gelanceerd zullen worden. Deze nieuwe wagens zullen baat hebben bij de lessen die getrokken worden uit de Pikes Peak-race.

Volkswagen wil in de nabije toekomst uitgroeien tot de toonaangevende constructeur van elektrische wagens. Het merk heeft daartoe alvast een krachtig statement neergezet met de I.D. R Pikes Peak, die nu de snelste elektrische wagen ooit is op de legendarische heuvelklim.