De ID.7 - trekt zijn zevenmijlslaarzen aan
Elke klas heeft een primus. Bij de elektrische Volkswagens is dat de ID.7, die nieuwe maatstaven zet op het vlak van comfort, efficiëntie en welbehagen. Maak kennis met de kersverse uitdager onder de emissievrije reisberlines.
Volkswagens staan bekend voor hun lange benen. Niet letterlijk natuurlijk, maar als metafoor voor de langeafstandskwaliteiten die de wagens uit Wolfsburg kenmerkt. Zelfs de kleinste modellen zijn voorzien op snelweggebruik, terwijl de grotere een gezonde dosis welbehagen toevoegen. Binnen het elektrische ID-gamma is dat niet anders. Dankzij de soepele elektromotoren rijden ze bijzonder aangenaam, terwijl de afwezigheid van motorgeluid de zenfactor alleen maar versterkt. Toch is er een nieuw ID-model dat die kwaliteiten ten top drijft, getekend ID.7 en gekroond tot zuinigheidskampioen dankzij een uitgekiende aerodynamica en een moderne aandrijflijn die emissievrije ritten van meer dan 600 km mogelijk maakt.
In de geest van de Phaeton
Hoewel het rijbereik een belangrijke rol speelt in de comfortbeleving van de ID.7, is het zeker niet de enige factor die daaraan bijdraagt. De manier waarop de nieuwe elektromotor zijn 286 paarden en 545 koppelmomenten ontplooit, is zeker zo imposant. De aflevering gebeurt te allen tijde subtiel en beheerst, althans in de Comfort-modus. Schakel naar Sport en de sprintchrono van 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u ligt binnen handbereik, maar zelfs dan laat de ID.7 zijn goede manieren niet varen. Het model is per slot van rekening geconcipieerd om vijf inzittenden in alle rust te transporteren, ondersteund door een stel comfortabele schokdempers die zelfs de ergste betonplaten gladstrijken. Doe daar nog een puike geluidsisolatie bij en je krijgt een EV die de luxueuze Volkswagen Phaeton van weleer naar de loef steekt.
Zeker zo schatplichtig aan het algehele welbehagen zijn de nieuwe ErgoActive voorstoelen met hun AGR-label. Naast zetelverwarming, -verkoeling én een droogfunctie kunnen ze uitgerust worden met een massagefunctie die door de Aktion Gesunder Rücken goedgekeurd is. Maar misschien nog belangrijker is dat de stoelen evengoed steunen als zitten, waardoor je de autonomie van de 77 kWh accu moeiteloos kan uitputten. Veelrijders kunnen ook gebruik maken van de nieuwste generatie Travel Assist, die op de snelweg zowel de voorwaartse als de zijdelings beweging kan controleren. Dankzij het standaard Head-Up Display met Augmented Reality hoeft de bestuurder zijn blik nooit van de weg te nemen, hoewel er best wat te bewonderen valt in de nieuwe ID.7.
Een zee van ruimte
De blikvanger van de nieuwe interieurarchitectuur is het grote infotainmentscherm met een diagonaal van 39 centimeter. Zowel de software als de bediening zijn volledig nieuw, met handige sneltoetsen boven- en onderaan het heldere display. Spraakbediening behoort eveneens tot de standaarduitrusting, net als bediening op het stuur. Daarachter zit een compacte display met de belangrijkste rij-informatie, netjes weggewerkt in een dashboard dat net als de rest van de cabine kwaliteit ademt. Tussen de voorstoelen is er voldoende ruimte voor een telefoon, drankjes en kleine spullen - mede dankzij een extra opbergniveau eronder. Wie het ruimtegevoel wil maximaliseren, kiest best voor het grote panoramadak. Dat kan met een eenvoudig swipe-beweging elektronisch gedimd worden, bijvoorbeeld om het interieur koel te houden.
Passagiers op de achterbank genieten zeker zoveel van de grootse hemelblik, maar krijgen ook zonder een zee van ruimte voorgeschoteld. Met een wielbasis van 2971 mm is de been- en knieruimte ronduit royaal, terwijl de aflopende daklijn geen nefaste invloed heeft op de hoofdruimte. Door de lengte van 4m96 en de positionering van de elektromotor op de achteras kunnen de wielen helemaal naar de uithoeken worden geduwd, wat zowel de binnen- als de kofferruimte ten goede komt. Die laatste is bij 532 l met de achterbank rechtop al even ruim bemeten, waardoor elke van de vijf passagiers voldoende bagage kan meenemen om de reiskwaliteiten van de ID.7 uit te buiten. Dat er onderweg ook nog eens snel opgeladen kan worden om in 28 minuten weer van 10% acculading naar 80% te gaan, is de spreekwoordelijke kers op de taart. Met de standaardbatterij van 77 kWh kom je zo 621 km ver volgens de WLTP-meting, dankzij een gemiddelde normverbruik van 14,2 kWh per 100 kilometer onder ideale omstandigheden.
Hoewel het indrukwekkende rijbereik een belangrijke rol speelt in de comfortbeleving van de ID.7, is het zeker niet de enige factor die daaraan bijdraagt.
Referentiemodel
Hoewel het verhaal van de ID.7 nog goed en wel moet beginnen, heeft het elektrische vlaggenschip al verschillende headlines geschreven. Eerst was er de onthulling van de ID.X Performance showcar, die op een toekomstige GTX-versie met nog meer vermogen en sportievere kenmerken alludeert. Daarna kwam het heuglijke bericht dat het elektrische vlaggenschip vijf sterren heeft behaald bij de Euro NCAP-crashtest, met bijzonder goede scores voor inzittenden en voetgangers. Het Exit Warning System waarschuwt trouwens alle inzittende voor achteropkomende fietsers of steps, wat het risico op een aanrijding met een openzwaaiend portier danig verkleint.
De aankondiging van de ID.7 Tourer oftewel breakversie volgde op een drafje, net als het bericht dat de IDA-spraakassistent weldra met de kracht van ChatGTP verrijkt wordt. Bidirectioneel laden staat eveneens op de planning, maar laat dat allemaal niet afleiden van de essentie van de zaak. En die is? Dat de Volkswagen ID.7 een heerlijke reisberline is die effectief nieuwe maatstaven zet op het vlak van comfort, efficiëntie en welbehagen. En als je na een lange dag toch te moe bent om de ID.7 secuur te stallen, dan doet hij dat graag zelf met zijn automatische parkeerfunctie - met of zonder iemand achter het stuur, vermits de ID.7 een traject tot 50 meter kan memoriseren om zelfstandig te parkeren. Of hoe Volkswagen ditmaal echt aan alles heeft gedacht om van de ID.7 de referentie in het elektrische topsegment te maken.
Ontdek hier alle Volkswagen-modellen
Bij Volkswagen hebt u een erg ruime keuze: van compacte stadswagens tot prestigieuze coupés, van stevige SUV’s tot grote bestelwagens, van sportieve modellen tot elektrische wagens.