Autostadt, de Volkswagenbeleving

Autostadt, vlak bij de historische Volkswagen-fabriek in Wolfsburg, is uniek in zijn soort. Dit themapark werd zestien jaar geleden geopend en ontvangt twee miljoen bezoekers per jaar.

Volkswagen city: zo zou je Wolfsburg nog het beste kunnen omschrijven. Deze arbeidersstad in Nedersaksen, gelegen tussen Hannover en Berlijn, leeft op het ritme van het Duitse automerk. Tegenover het voetbalstadion, dat Volkswagen Arena werd gedoopt, bevindt zich de historische fabriek van de autobouwer.

Hier worden de Golf, de nieuwe Tiguan en de Touran gebouwd, vlak naast het kanaal en de spoorlijn die de stad in tweeën delen. Op zich geen ideale locatie voor een recreatiepark, maar toch…

28 hectares.

In 2000 besloot Volkswagen om een themapark met een oppervlakte van 28 hectare op te richten op een braakliggend industrieterrein met een kolendepot. De investering wasgigantisch: 435 miljoen euro! Maar het resultaat is navenant, want het park ontvangt elk jaar meer dan twee miljoen bezoekers. Daarmee is Autostadt de op één na populairste toeristische bestemming van Duitsland, net na Europa-Park.

Volkswagen heeft er een erezaak van gemaakt om het activiteitenaanbod uit te breiden tot ver buiten de autowereld.
Volkswagen
Autostadt met hele gezin

Speels en toegankelijk.

Het resoluut toekomstgerichte Autostadt is een echt platform voor communicatie en informatieuitwisseling tusen de klanten, het grote publiek en de Volkswagengroep. Een absoluut uniek themapark dat zijn bezoekers ontspanning en vertier wil bieden met de nadruk op kennis, wetenschap, kunst en cultuur. Allemaal op een speelse manier en toegankelijk voor iedereen.

Gezinsvriendelijk.

Autostadt kun je bezoeken met zijn tweetjes of met het hele gezin, want er is voor elke generatie wat wils. Volkswagen heeft er ook een erezaak van gemaakt om het activiteitenaanbod uit te breiden tot ver buiten de autowereld. Kunst, gastronomie, technologie en milieu nemen hier een prominente plaats in.

Teletijdmachine.

Even een kijkje nemen in het Zeithaus-museum. Een echte teletijdmachine die je terugvoert naar de periode van de allereerste gemotoriseerde voertuigen (zoals de Benz-driewieler) voor een tijdreis tot op de dag van vandaag. Hier vind je dus niet alleen de merken van de Volkswagen-groep, maar ook heel wat modellen van andere constructeurs, die hun stempel wisten te drukken op de boeiende autogeschiedenis. Het museum biedt verschilende expositieniveaus, met onder meer plafonds die zijn bekleed met spiegels om de tentoongestelde voertuigen te reflecteren. De meeste voertuigen verkeren in perfecte staat, terwijl heel wat exemplaren nog steeds deelnemen aan oldtimerrally’s en veel succes oogsten bij het publiek. Een van de ontdekkingen tijdens ons bezoek was een van de twee enige Bugatti’s Royale ter wereld.

4x4-parcours.

We verlaten het luxueuze Ritz- Carlton-hotel, waarvan het zwembad uitkijkt op de bakstenen fabrieksschoorstenen, richting Piazza, waar ons bezoek aan Autostadt begint. Dit enorme centrale gebouw, dat baadt in het licht, vormt het decor voor tijdelijke tentoonstellingen, maar herbergt ook restaurants en winkels allerhande. Op de begane grond kunnen de kinderen hun ‘rijbewijs’ halen met miniatuur-Kevertjes. Voor de volwassenen is er een heus 4x4-parcours ingericht vlak bij de Piazza. Hier kunt u de terreincapaciteiten van de Tiguan, Touareg en Amarok testen.

Een ballet van automatische liften zorgt voor de logistiek,zoals in een sciencefictionfilm.
Volkswagen

 

 

 4x4 parcours
Inderdaad: hier liepen de allereerste volkswagenkevers van de band.
Volkswagen
Glazen torens

De historische fabriek.

Autostadt verlaten zonder de historische fabriek van Volkswagen bezocht te hebben? Not done! Inderdaad, hier liep de allereerste ‘bestseller’ van het merk, de Kever, van de band. Vandaag heeft hij plaatsgemaakt voor die andere wereldtopper, de Golf. Om toegang te krijgen tot dit extreem beveiligde gebouw gaan we aan boord van een boot. Aan de kaai worden we opgewacht door een autotreintje voor een ontdekkingstocht in een fascinerende wereld waarin mens en machine samenwerken in een minutieus georkestreerd ballet.

Glazen torens.

Tijdens hun ontdekkingstocht in Autostadt trekken de bezoekers van de ene attractie naar de andere: een vijftiental paviljoenen die perfect geïntegreerd zijn in het landschap. Een aantal van die paviljoenen is gewijd aan de verschillende merken van de Volkswagen-groep. Overal is gestreefd naar harmonie en de zorg die wordt besteed aan het onderhoud van de groene zones, getuigt van het streven om van dit park iets unieks in de wereld te maken. Wanneer we onze blik ten hemel richten, kunnen we niet naast de twee 48 meter hoge glazen torens kijken. Hierin staan 400 auto’s tentoongesteld als kunstwerken. Ze zijn in de naburige fabriek pas van de band gerold en staan te wachten om geleverd te worden aan hun gelukkige (uitsluitend Duitse) eigenaars. Een ballet van automatische liften zorgt voor de logistiek, zoals in een sciencefictionfilm. Na reservatie kunt u er zelfs in plaatsnemen.