75 years Volkswagen - VW Beetle met Belgische vlag

75 jaar Volkswagen in België!

Dit jaar vieren we 75 jaar Volkswagen in België. Driekwart eeuw Volkswagen, dat zijn duizenden tevreden autoliefhebbers, miljoenen gelukkige kilometers op de teller. En heel wat geliefde automodellen, natuurlijk.

Klaar om de vijf meest iconische modellen te (her-)ontdekken? Stap in!

Ontmoet de Beetle

Ontmoet de Beetle

VW Beetle - 75 jaar volkswagen in Belgie

De meest opvallende, de mooiste, de grappigste: de Beetle is een wereldwijd succes. Op 64 jaar en drie maanden tijd werden er ruim 21,5 miljoen Beetles gemaakt – geen enkele andere wagen kan een een langere productietijd voorleggen. En hij heeft een Belgische toets!

Kever… kikker of schildpad?

De Beetle was het eerste Volkswagen-model dat D’Ieteren in België importeerde, op 17 maart 1948. Hij werd al snel in de volksmond omgedoopt tot ‘de Kever’. De basisversie kostte zo’n 50.000 Belgische franken (=  € 1.250). Grappig genoeg werd de Kever elders vergeleken met àndere dieren. De Fransen noemden hem een lieveheersbeestje (“coccinelle”), Bolivianen een schildpad (“peta”) en in Indonesië zagen ze hem als “kodak”... een kikker.

Drie vrouwen zitten in een Volkswagen Beetle Cabrio
Volkswagen Beetle uitgestald in de Volkswagen-fabriek in Vorst
Beetle, made in Belgium?

Jazeker! Zes jaar na de komst van de Beetle in België had Volkswagen in Brussel (Vorst) een fabriek waar de Kever van de band rolde. Van 1954 tot ruim twintig jaar later was de fabriek goed voor voor in totaal meer dan 1,1 miljoen Kevers van Belgische makelij.

De charme van pure nostalgie

De Kever roept bitterzoete herinneringen op. Aan ritjes met de familie bijvoorbeeld, uitstapjes en avonturen waarbij die trouwe Volkswagen Beetle steevast het centrum van de aandacht was. Zo ook bij Tijs, die de 1956 Kever van zijn grootvader een prachtig eerbetoon bewijst.

Remaining time, --:--

Wie en wat werd ook geboren in 1948? 

Wie en wat werd ook geboren<b> in 1948?&nbsp;</b>

België voert
vrouwenkiesrecht in

° 33 toeren-vinylplaat

° Polaroid-camera

° Liliane St.-Pierre

° Amerikaanse NASCAR-competitie

U.N. keurt Universele
Rechten van de Mens
goed

De Volkswagen Transporter (1949)

De Volkswagen Transporter: een legende die je in vervoering brengt

De Volkswagen Transporter: een legende die je in vervoering brengt

Transporter1

Sinds zijn launch in 1949 heeft de Transporter zich een weg gebaand naar ieders hart. De troef van dit busje? Zijn buitengewone veelzijdigheid. Hij doet dienst als interventiewagen voor de brandweer en als transportbus voor goederen én personen – om maar een paar voorbeelden te noemen. En vandaag de dag houdt de zevende Transportergeneratie die traditie nog steeds in ere.

Schets
Eén schets zegt meer dan duizend woorden

Het sprookje van de Transporter begon met een potlood en een notitieboekje. Uit die combinatie ontstond een schets … en van daaruit kreeg deze legende gestalte. Op de linkerpagina zie je de allereerste schets van de Transporter, het geesteskind van de heer Ben Pon. Hij tekende dit meesterwerk tijdens een bezoek aan Wolfsburg in 1947, en zou ook de toekomstige Nederlandse importeur ervan worden.

De Transporter: een polyvalent talent

De Transporter, een bestelbusje in hart en nieren, was beschikbaar in twee versies: één voor het vervoer van goederen, de andere voor het vervoer van personen. Maar fantasie kent geen grenzen … en zijn functie dus ook niet. Algauw werd hij ook ingezet als camper, als draisine met kettingen voor het ondergrondse vervoer van mijnwerkers, en als post- en politievoertuig. Er bestond zelfs een soort ‘cabrio’: een Bulli zonder bovenbouw die dienstdeed als brandweerwagen.

VW Camping
VW Van Congo
Naar Congo … en terug!

In 1950 gingen Pierre D'Ieteren, Christian Nicolaï de Gorhez, Jacques Cortvriendt en Jacques Swaters met een Kever en Transporter op expeditie naar Belgisch Congo. Ze doorkruisten de Sahara, klommen over het Atlasgebergte en staken talloze rivieren over. Ze moesten creatief zijn om alle obstakels te overkomen, maar uiteindelijk stonden ze na 95 dagen – en met 24.036 km op de teller – terug in Brussel. Een buitengewoon parcours, afgelegd met de Bulli!

In 1974 achtte Volkswagen de tijd rijp voor een nieuw model, dat al even iconisch zou worden als de Kever…

De Volkswagen Golf (1974)

Een icoon over vele generaties heen

Een icoon over vele generaties heen

Overzicht van de Volkswagen Golf

Wie Volkswagen zegt, denkt meteen aan de Golf. Elke 40 seconden koopt er iemand in de wereld een nieuwe Golf, het is een icoon dat over alle grenzen heen herkenbaar is. ’s Werelds meest favoriete compacte middenklasser was oorspronkelijk bedoeld als vervanger van de Beetle, maar reed al snel zijn eigen koers. Ook in België.

Remaining time, --:--
De liefde voor de Golf

Er is niet zomaar één Golf. Er zijn acht generaties. En ook duizenden verhalen, anekdotes van Belgische rijders die over de decennia heen met veel liefde over hun Golf spreken. Zoals ook Tatjana, ze stichtte zelfs een groep Volkswagen-liefhebbers enkel en alleen voor vrouwen.

De coolste van de klas

In de jaren tachtig was de Belgische Rijkswacht op zoek naar een wendbare, snelle wagen. De Golf GTI was wat men zocht – en zoveel meer. In één klap werden rijkswachters met gezonde jaloezie bekeken door petrolheads en andere autoliefhebbers. Zij mochten immers achter het stuur zitten van wat toen met voorsprong de coolste wagen op Belgische wegen was.

Volkswagen Golf van de Belgische Rijkswacht

Wie en wat werd ook geboren in 1974? 

Wie en wat werd ook geboren<b> in 1974?&nbsp;</b>

Eddy Merckx wint 5de
Tour de France

°Rubics Kubus

°British Airways

°Kate Moss

Herbie Rides Again

Abba wint het Eurovisiesongfestival

In 2019 luidt Volkswagen met een krachtig statement het elektrische tijdperk in.

De Volkswagen ID.3 (2019)

Een batterij van vernieuwingen

Een batterij van vernieuwingen

Volkwagen ID.3 geparkeerd voor trappen van een gebouw
  • Het innovatieve eerste ID.-model van de ID.-familie
  • 100% elektrisch
  • Revolutionair, prijzenwinnend design
  • Volkomen herdacht interieur, volledig connected
  • Volkomen Co2-neutraal in productie
  • De nieuwe ID.3 komt er nog in 2023 op de markt
Volkwagen ID.3 geparkeerd voor modern gebouw
Nieuw tijdperk

Als er één model is dat Volkswagen meteen in de toekomst catapulteerde, is het wel de ID.3, dat zowel visueel als technologisch alle bakens verzet en het allereerste model van het merk is dat 100% de elektrische kaart trekt. De ID.3 wist in de eerste jaren van zijn bestaan al meteen zijn stempel te drukken op de auto-industrie.

Een gamechanger

De innovatieve ID. Light-technologie aan boord laat de ID.3 interactief communiceren met zowel de inzittenden als met mensen buiten de auto. De Matrix LED-koplampen laten toe om met grootlicht te rijden zonder de tegenliggers te verblinden.

Duurzaam voorbeeld

De allereerste ID.3 in België werd niet toevallig geleverd aan River Clean-up, dat actie voert voor ‘zero waste’ in onze oceanen. De ID.3 is een uiterst duurzame wagen, en niet enkel omwille van zijn emissievrije aandrijving. Hij belichaamt de GoToZero-strategie van Volkswagen: in 2050 wil het merk volkomen Co2-neutraal zijn. De ID.3 geeft het voorbeeld. Hij wordt met groene energie geproduceerd en de onvermijdbare Co2-uitstoot wordt gecompenseerd door investeringen in milieuprojecten.

Team van River Cleanup voor hun vloot van Volkswagen ID.3 wagens

De Volkswagen ID.Buzz 

De elektrificatie van het gamma gaat verder met een dubbele ambitie: gezinnen én professionals bedienen. Die rol is weggelegd voor de ID.Buzz en de ID.Buzz Cargo. Twee nieuwe mijlpalen, met een vleugje déjà vu.

ID.Buzz: welkom in het elektrische tijdperk

ID.Buzz: welkom in het elektrische tijdperk

Twee kinderen zitten in geparkeerde Volkswagen ID. Buzz
Als je de ID.Buzz voor het eerst ziet, denk je misschien dat je 70 jaar terug in de tijd bent gekatapulteerd. De gelijkenis met de T1 is treffend: vooral de zeer korte overhang valt op. Maar twijfel niet: we bevinden ons in het nu. En wanneer het over mobiliteit en transport gaat, zet de 100% elektrische ID.Buzz nieuwe maatstaven voor de toekomst.
  • De ID.Buzz is niet het eerste elektrische Volkswagen busje. In 1972 kon het publiek al kennis maken met een elektrische T2: de Elektro-Transporter. Of hoe het heden altijd teruggrijpt naar zijn roots…
  • Dankzij een CCS-connector op een snellaadstation met gelijkstroom kan je de batterij van de ID.Buzz in ongeveer 30 minuten van 5 tot 80% opladen.
  • De koolstofvoetafdruk van je voertuigen verkleinen, dat betekent ook het verdwijnen van dierlijke materialen. Met andere woorden: geen leder meer aan boord! Het leer werd vervangen door een synthetisch materiaal dat zeker niet moet onderdoen wat betreft comfort en kwaliteit.

Vier onze verjaardag mee bij je dealer

Vier onze verjaardag mee bij je dealer

75 years Volkswagen - Volkswagen Beetle met Belgische vlag

75 jaar Volkswagen in België, dat vraagt om een feestje. Vier met ons mee en geniet van de feestelijke condities op een selectie van snel leverbare voertuigen uit stock.