75 jaar Volkswagen in België!
Dit jaar vieren we 75 jaar Volkswagen in België. Driekwart eeuw Volkswagen, dat zijn duizenden tevreden autoliefhebbers, miljoenen gelukkige kilometers op de teller. En heel wat geliefde automodellen, natuurlijk.
Klaar om de vijf meest iconische modellen te (her-)ontdekken? Stap in!
Kever… kikker of schildpad?
De Beetle was het eerste Volkswagen-model dat D’Ieteren in België importeerde, op 17 maart 1948. Hij werd al snel in de volksmond omgedoopt tot ‘de Kever’. De basisversie kostte zo’n 50.000 Belgische franken (= € 1.250). Grappig genoeg werd de Kever elders vergeleken met àndere dieren. De Fransen noemden hem een lieveheersbeestje (“coccinelle”), Bolivianen een schildpad (“peta”) en in Indonesië zagen ze hem als “kodak”... een kikker.
Beetle, made in Belgium?
Jazeker! Zes jaar na de komst van de Beetle in België had Volkswagen in Brussel (Vorst) een fabriek waar de Kever van de band rolde. Van 1954 tot ruim twintig jaar later was de fabriek goed voor voor in totaal meer dan 1,1 miljoen Kevers van Belgische makelij.
De charme van pure nostalgie
De Kever roept bitterzoete herinneringen op. Aan ritjes met de familie bijvoorbeeld, uitstapjes en avonturen waarbij die trouwe Volkswagen Beetle steevast het centrum van de aandacht was. Zo ook bij Tijs, die de 1956 Kever van zijn grootvader een prachtig eerbetoon bewijst.
Wie en wat werd ook geboren in 1948?
België voert | ° 33 toeren-vinylplaat | ° Polaroid-camera | ° Liliane St.-Pierre | ° Amerikaanse NASCAR-competitie | U.N. keurt Universele |
---|
De Volkswagen Transporter (1949)
Eén schets zegt meer dan duizend woorden
Het sprookje van de Transporter begon met een potlood en een notitieboekje. Uit die combinatie ontstond een schets … en van daaruit kreeg deze legende gestalte. Op de linkerpagina zie je de allereerste schets van de Transporter, het geesteskind van de heer Ben Pon. Hij tekende dit meesterwerk tijdens een bezoek aan Wolfsburg in 1947, en zou ook de toekomstige Nederlandse importeur ervan worden.
De Transporter: een polyvalent talent
De Transporter, een bestelbusje in hart en nieren, was beschikbaar in twee versies: één voor het vervoer van goederen, de andere voor het vervoer van personen. Maar fantasie kent geen grenzen … en zijn functie dus ook niet. Algauw werd hij ook ingezet als camper, als draisine met kettingen voor het ondergrondse vervoer van mijnwerkers, en als post- en politievoertuig. Er bestond zelfs een soort ‘cabrio’: een Bulli zonder bovenbouw die dienstdeed als brandweerwagen.
Naar Congo … en terug!
In 1950 gingen Pierre D'Ieteren, Christian Nicolaï de Gorhez, Jacques Cortvriendt en Jacques Swaters met een Kever en Transporter op expeditie naar Belgisch Congo. Ze doorkruisten de Sahara, klommen over het Atlasgebergte en staken talloze rivieren over. Ze moesten creatief zijn om alle obstakels te overkomen, maar uiteindelijk stonden ze na 95 dagen – en met 24.036 km op de teller – terug in Brussel. Een buitengewoon parcours, afgelegd met de Bulli!
De Transporter door de jaren heen
In 1974 achtte Volkswagen de tijd rijp voor een nieuw model, dat al even iconisch zou worden als de Kever…
De Volkswagen Golf (1974)
De liefde voor de Golf
Er is niet zomaar één Golf. Er zijn acht generaties. En ook duizenden verhalen, anekdotes van Belgische rijders die over de decennia heen met veel liefde over hun Golf spreken. Zoals ook Tatjana, ze stichtte zelfs een groep Volkswagen-liefhebbers enkel en alleen voor vrouwen.
De coolste van de klas
In de jaren tachtig was de Belgische Rijkswacht op zoek naar een wendbare, snelle wagen. De Golf GTI was wat men zocht – en zoveel meer. In één klap werden rijkswachters met gezonde jaloezie bekeken door petrolheads en andere autoliefhebbers. Zij mochten immers achter het stuur zitten van wat toen met voorsprong de coolste wagen op Belgische wegen was.
Wie en wat werd ook geboren in 1974?
Eddy Merckx wint 5de | °Rubics Kubus | °British Airways | °Kate Moss | Herbie Rides Again | Abba wint het Eurovisiesongfestival |
---|
De Golf = één en al technologische vernieuwing
In 2019 luidt Volkswagen met een krachtig statement het elektrische tijdperk in.
De Volkswagen ID.3 (2019)
Nieuw tijdperk
Als er één model is dat Volkswagen meteen in de toekomst catapulteerde, is het wel de ID.3, dat zowel visueel als technologisch alle bakens verzet en het allereerste model van het merk is dat 100% de elektrische kaart trekt. De ID.3 wist in de eerste jaren van zijn bestaan al meteen zijn stempel te drukken op de auto-industrie.
Een gamechanger
De innovatieve ID. Light-technologie aan boord laat de ID.3 interactief communiceren met zowel de inzittenden als met mensen buiten de auto. De Matrix LED-koplampen laten toe om met grootlicht te rijden zonder de tegenliggers te verblinden.
Duurzaam voorbeeld
De allereerste ID.3 in België werd niet toevallig geleverd aan River Clean-up, dat actie voert voor ‘zero waste’ in onze oceanen. De ID.3 is een uiterst duurzame wagen, en niet enkel omwille van zijn emissievrije aandrijving. Hij belichaamt de GoToZero-strategie van Volkswagen: in 2050 wil het merk volkomen Co2-neutraal zijn. De ID.3 geeft het voorbeeld. Hij wordt met groene energie geproduceerd en de onvermijdbare Co2-uitstoot wordt gecompenseerd door investeringen in milieuprojecten.