De nieuwe Polo GTI - de compacte sportwagen bekroont het Polo-gamma met prestaties op topniveau en typische GTI-details

Moderne sportwagen met compact formaat.

In de autowereld zijn er drie hoofdletters die nu al vijf decennia lang een bijna magische bijklank hebben: GTI. Grand Turismo Injectie. Sinds de oer-GTI uit 1976 staat deze afkorting dankzij Volkswagen voor uitmuntend rijplezier in het compacte segment. De Polo draagt het GTI-label sinds 1998 – als derde model na de Golf en de Scirocco. De jongste generatie zet deze grote GTI-traditie naadloos verder en vestigt een nieuwe maatstaf onder compacte modellen.

Nieuwe bumpers, koplampen en achterlichten.

De nieuwe Polo GTI is voortaan standaard uitgerust met de nieuwe IQ.LIGHT ledmatrixkoplampen en een verlichte dwarslat in het radiatorrooster als karakteristieke vervollediging van de dagrijlichten. Daarmee legt de nieuwe sportieve Polo een stilistische brug naar de batterij-elektrische ID.-modellen van Volkswagen en naar de nieuwe generaties van succesmodellen als de Golf, de Arteon en de Tiguan.

Sportonderstel en XDS-sperdifferentieel.

Zoals het hoort voor een echte GTI van Volkswagen is ook de nieuwe Polo GTI standaard uitgerust met een sportophanging die speciaal op het model is afgestemd. Deze ophanging legt het koetswerk 15 millimeter lager en staat garant voor de GTI-typische synthese van veel rijdynamiek, een veilige neutraliteit en een zeer goed rijcomfort. In snelle bochten perfectioneert het sperdifferentieel XDS de trekkracht. XDS regelt als onderdeel van de elektronische stabiliteitscontrole (ESP) en de trekkrachtcontrole (ASR) de remdruk op het voorwiel aan de binnenkant van de bocht en verhindert zo dat het gaat doorslippen en dat het voertuig in extreme omstandigheden niet meer onder controle zou zijn.

Turboviercilinder.

Het hart van een GTI is altijd de motor. Ook de nieuwe Polo is zoals al zijn voorgangers voorwielaangedreven. De rechtstreeks ingespoten turbobenzinemotor ontwikkelt 152 kW (207 pk) en maakt een topsnelheid mogelijk van 240 km/u. Schakelen gaat standaard via een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). De sprint van 0 naar 100 km/u lukt in slechts 6,5 seconden. Het maximumkoppel bedraagt 320 Nm bij 1.500 tot 4.500 omw./min. Bij de technische blikvangers van de dwars voorin ingeplante 2.0 TSI (cilinderinhoud: 1.984 cc) van de nieuwe Polo GTI horen zaken als een dubbel injectiesysteem met een combinatie van directe en indirecte injectie, een motorsturing met vier kernprocessoren en een elektronische kleppensturing op de inlaat. Ondanks het hoge vermogen blinkt deze motor uit door zijn efficiëntie en lage verbruik.

Digitaal interieur.

Met de introductie van de nieuwe Volkswagen-uitrustingsmatrix zijn er in de Polo vier uitrustingslijnen: Polo, Life, Style en R-Line. De rijke uitrusting van de nieuwe Polo GTI is gebaseerd op die van zowel de Style als de R-Line en de Life. Bij de toonaangevende veiligheidsuitrusting hoort een centrale airbag. Die bevindt zich in de zijkant van de rugleuning van de bestuurdersstoel. Bij een ongeval ontplooit deze centrale airbag naar het midden toe en verhindert hij dat de bestuurder en voorste passagier tegen elkaar botsen waardoor ze zich zouden kunnen verwonden. Een ander nieuw veiligheidselement is de zogenaamde voorspanner, die de veiligheidsgordel ter hoogte van het bekken aanspant. Een verdere functie is de parkeerhulp voor- en achteraan.

GTI-details in het interieur.

Het interieur van een GTI is bij Volkswagen al even kenmerkend en onderscheidend als zijn koetswerk. Stijlvol en expressief maar nooit opdringerig. De nieuwe Polo GTI is daar een schoolvoorbeeld van. Zwart, rood, grijs en chroom zijn de dominante kleuren in het interieur. De dakstijlen en de hemelbekleding zijn typisch voor een GTI, altijd in de kleur Titan Black uitgevoerd. Ook rode contrasterende stiknaden maken deel uit van de eeuwige GTI-kenmerken. Ze sieren het standaard multifunctionele sportstuurwiel, de versnellingspookbekleding en de buitenste vlakken van de stoelen. De meervoudig verstelbare sportstoelen passen ergonomisch voor nagenoeg elke bestuurder. Talrijke matte chroomdetails veredelen het interieur. Ze zijn onder meer te vinden op de stuurspaken, de versnellingspook, de instrumentenlijst, de ventilatieroosters en de pedalen. Ook de decoratie van de deurbekleding en de drempellijsten met GTI-letters zijn exclusief op de nieuwe Polo GTI afgestemd. Naast de GTI-details bestaat de omvangrijke standaarduitrusting verder nog uit aanvullende hoofdairbags voor- en achterin, sfeerverlichting in de deurbekleding en het instrumentenbord, een klimaatregeling, in de hoogte verstelbare stoelen voor bestuurder en voorste passagier, rondom elektrische ruiten met comfortbediening, een lederen handremhendel en uiteraard grote schakelhendels op het multifunctionele sportstuurwiel.