Ideeën voor een betere zichtbaarheid
Ideeën voor een betere zichtbaarheid
Ideeën voor een betere zichtbaarheid
Ideeën voor een betere zichtbaarheid

Ideeën voor een betere zichtbaarheid.

Ideeën voor een betere zichtbaarheid.

Licht is nuttig, vaak fundamenteel en toch weten we er erg weinig over. De verlichting van uw voertuig is veel complexer dan het lijkt. Deze technologie is vandaag meer dan ooit tevoren in evolutie en het is meteen de hoeksteen van uw autoveiligheid.

Licht is nuttig, vaak fundamenteel en toch weten we er erg weinig over. De verlichting van uw voertuig is veel complexer dan het lijkt. Deze technologie is vandaag meer dan ooit tevoren in evolutie en het is meteen de hoeksteen van uw autoveiligheid.

Verlichting van voertuigen is nagenoeg even oud als de auto zelf en het werd al snel een noodzaak. Al op het einde van de 19de eeuw was het een verplichte uitrusting en de systemen werkten met een kaars of door het verbranden van olie of acetyleen, maar men zou snel overschakelen op elektrische verlichting. De lichtbron was een gloeilamp waarvan de lichtstraal werd gereflecteerd in het brandpunt van een spiegel die in de behuizing van de koplamp zat gemonteerd. Omdat halogeenlampen minder energie verbruikten, werd ze snel de norm. In de vroege jaren negentig kwamen de eerste xenonkoplampen op de markt. De halogeenlampen werden vervangen door gasontladingslampen die met hoogspanning werkten. Omwille van het intense licht met een blauwe lichtkleur kende dit systeem veel succes. Vandaag verdringen LED-lampen langzaamaan xenon omdat ze tal van voordelen bieden.

Beter over de hele lijn.

LED-verlichting kwam ongeveer tien jaar geleden op de markt en biedt heel wat voordelen. Deze technologie zorgt onder andere voor een betere verlichting die krachtig is en ook een groter bereik heeft met een lichtbundel die breder is en tevens beter instelbaar. Het is ook mogelijk om bepaalde gebieden te maskeren met het Light Assist systeem, dat voorkomt dat tegenliggers worden verblind. LED's bieden ook tal van andere mogelijkheden zoals een betere laterale verlichting. Zo hebben ze bijvoorbeeld een "flitsfunctie" om de aandacht van voetgangers te trekken en men kan ook een beweging integreren in richtingaanwijzers of de units voor verschillende functies gebruiken. Last but not least verbruiken ze veel minder energie dan conventionele verlichting, wat het brandstofverbruik van het voertuig drukt.

IQ. Light.

IQ. Light.

De ingenieurs en ontwerpers van Volkswagen zijn altijd op zoek naar nieuwe oplossingen om de veiligheid te verhogen. Daarvoor maken ze ook gebruik van de technische mogelijkheden die innovatieve verlichtingstechnologieën kunnen bieden. Deze technologie is enerzijds bedoeld om bestaande auto's te verbeteren en zo de verkeersveiligheid te optimaliseren. De laatste innovatie is de"IQ. Light" LED-technologie die in de nieuwe Touareg wordt gebruikt. Hier wordt vooral het comfort en de veiligheid bij nachtelijke ritten verbeterd.

De verlichting is ook bijzonder innovatief en zelfs revolutionair, want LED-technologie past de configuratie aan al naargelang het type weg. In de stad zal de lichtbundel breed zijn en de zijkanten verlichten. Op autosnelwegen wordt het bereik van de bundel langer en smaller, enz. 

Deze koplampen zorgen ervoor dat ze andere weggebruikers zo min mogelijk verblinden en tegelijkertijd meer licht geven vlak voor uw wagen. In combinatie met het nachtzichtsysteem zorgt het systeem zelfs voor een gerichte verlichting. Personen die door de infraroodcamera geïdentificeerd worden , zullen door het systeem – en zonder hen te verblinden – belicht worden zodat ze duidelijk zichtbaar zijn voor de bestuurder.

IQ. Light.

Technologie van morgen :

Volkswagen ontwikkelt een nieuwe generatie voor- en achterlichten die informatie projecteren in de vorm van 3D-hologrammen. Dit zorgt voor een spectaculaire vooruitgang op vlak van veiligheid.

De auto van morgen zal weggebruikers immers confronteren met nieuwe situaties. Wanneer auto’s zelf zullen rijden, kunnen andere weggebruikers geen oogcontact meer maken met de bestuurder. Dit menselijk contact wordt vervangen door een visuele communicatie tussen mens (voetganger) en machine (auto). Deze vorm van visuele communicatie maakt het verkeer efficiënter, want de auto geeft onmiddellijk aan: "Ik heb je gezien".

Daarom zullen er ook gloednieuwe interactieve verlichtingsfuncties komen met koplampen die naar andere weggebruikers kijken en zorgen voor visuele communicatie in de plaats van de bestuurder.

Manoeuvres zullen veiliger worden gemaakt dankzij nieuwe rijhulpsystemen zoals het Optical Park Assist met microlenzen. Dit systeem zal het gepland traject van het manoeuvre op de weg projecteren om voorbijgangers duidelijk te maken waar de auto zal rijden tijdens het manoeuvre.

Een ander systeem zou bijvoorbeeld de richtingaanwijzer rechtstreeks op de grond kunnen projecteren zodat de wagen nog duidelijker de intentie aangeeft om af te draaien. Wanneer één van de passagiers een zijdeur opent, wordt een lichttapijt op de grond geprojecteerd op de plaats waar die zal uitstappen. Zo kan de technologie andere weggebruikers op een preventieve manier informeren, wat de verkeersveiligheid andermaal zal bevorderen.

Volkswagen heeft nog heel wat innovaties in de pijplijn zitten, die u ook morgen zullen verbazen!

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there