Volkswagen Golf R in vooraanzicht bij Nürbürgring-Nordschleife

Met de Golf R 20 Years naar de Nürbürgring

De exclusieve Volkswagen Golf R ‘20 Years’ is precies een jaar van de band gelopen. Als slotstuk van die beperkte oplage trokken we ermee naar de tolweg die instrumenteel was in zijn ontwikkeling: de Nürburgring-Nordschleife.

Sinds 2002 staat de letter R synoniem voor topprestaties bij Volkswagen. De aanzet werd gegeven door de Golf IV R32, die een 3,2-liter grote VR6-motor onder de kap kreeg met zomaar even 241 pk. Wolfsburg dacht er oorspronkelijk 5.000 stuks van de maken, maar door de grote vraag werden het er uiteindelijk 12.000. De legende was geboren. Vanaf 2003 werden de R-modellen door de Volkswagen Individual GmbH geconcipieerd, met een rist troonopvolgers tot gevolg. Na de Golf IV R32 kwam de gelijknamige Golf V R32, de Passat B6 R36, de Touareg R50 én de Scirroco R die met bijna 16.000 geproduceerde exemplaren nog steeds het succesvolste R-model is.

In 2010 transformeerde de Individual GmbH tot Volkswagen R, met tal van nieuwe modellen tot gevolg. De Golf VII R nam het stokje van de Scirocco R over en gaf het door aan de T-Roc R, de Tiguan R en de Arteon R. In 2022 was het dus precies 20 jaar geleden dat de eerste Golf R boven de doopvont werd gehouden, wat Volkswagen ertoe aanzette om de Golf VIII R met een ’20 Years’-editie te zegenen. Die bleef door zijn beperkte oplage maar een jaar in productie, maar kroonde zich ondertussen wel tot de snelste Volkswagen met kenteken op de Nürburgring-Nordschleife – het mythische Eifel-circuit dat al bijna 100 jaar als de ultieme uitdaging voor menner en ros te boek staat.

Volkswagen Golf R in vooraanzicht bij Nürbürgring-Nordschleife
Volkswagen Golf R in vooraanzicht rijdend op een baan in een bos

Supersporter

De Golf R 20 Years verenigt het beste van de reguliere Golf R –die nog steeds beschikbaar is– met een reeks optische en mechanische optimalisaties. Kenmerkend zijn de blauwe of zwarte spiegels in combinatie met drie mogelijke buitenkleuren: Lapiz Blue Metallic, Pure White and Deep Black Pearl Effect. Gestileerde ‘R’ en ‘20 Years’-emblemen, 19-duimsvelgen met optionele blauwe accenten en een grotere achterspoiler ronden de exterieuraanpassingen af. Vanbinnen springt vooral de echte carboninleg op het dashboard en de deuren in het oog (een primeur voor Volkswagen), samen met de sportstoelen die hier in stof met een apart R-patroon zijn uitgewerkt.

Interieur en dashboard van de Volkswagen Golf R

Zeker zo belangrijk zijn de technische aanpassingen, die beginnen met 23 extra paarden uit de geblazen 2,0-liter viercilinder voor een totaal van 333 pk. De gasprespons werd in bepaalde rijmodi aangescherpt, om samen met de ‘pre-load’ van de turbo voor een beter reactievermogen te zorgen. R-Performance Torque Vectoring, het R-Performance Pack en de Driving Dynamics Manager zijn standard van de partij om het beste uit de aandrijflijn met vierwielaandrijving te halen. Samen resulteren al die aanpassingen in een rijervaring die tot in de puntjes te configureren valt en van deze Golf een echte supersporter maakt. Of wat dacht je van een 0-tot-100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van 270 km/u?

Volkswagen Golf R op een straat met een kasteel en bomen op de achtergrond

7:47,31

Snelheid is belangrijk voor een scherpe tijd op de oude Nürburgring, maar behendigheid des te meer. Daarom heeft de 20 Years-editie een extra rijmodus die naar de naam ‘Special’ luistert en specifiek op de meanderende Nordschleife is afgestemd. Door de sterke hoogteverschillen met sprongen en zonken moeten de adaptieve dempers immers meegaand zijn, terwijl de rest van het arsenaal toch maximaal aangespannen staat. Wie liever een meesturende achterkant heeft dan ultieme stabiliteit en tractie, kiest voor de Drift-modus die de achterwielen meer vrijheid geeft. Kortom: de Golf R 20 Years laat zich op circuit tot in de puntjes configureren, zonder zijn missie als alleskunner op de openbare weg te verloochenen.

Zomaar even vier seconden sneller dan de al erg capabele Golf R met 310 pk.
Benny Leuchter
Volkswagen R-ontwikkelingspiloot

Dankzij die ingrepen wist Volkswagen R-ontwikkelingspiloot Benny Leuchter de 20,8 km lange rollercoaster in 7 minuten, 47 seconden en 31 honderdsten af te haspelen. Zomaar even vier seconden sneller dan de al erg capabele Golf R met 310 pk, die overigens ook met een uitlaatsysteem van Akrapovic uit te rusten valt. Aan zinnigere tempi houdt die sportuitlaat zich netjes gedeinsd, wat dan weer ideaal is om de prachtige streek rond de Nordschleife te ontdekken. Van de Nürburg –de burcht waar het circuit naar vernoemd is– tot het commerciële gedeelte van het GP-circuit, de Golf R 20 voelt zich er overal in zijn sas. Gewoon de transmissiehendel even van Sport of Sport+ in D zetten en cruisen maar.

Dashboard Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf R op de weg in een bos

Toekomstplannen

Wist je trouwens dat de thermische GTI en elektrische GTX-modellen ook op de Nürburgring gefinetuned worden? Kenners beweren dat één sportieve ronde op de Ring gelijkstaat aan 1000 normale kilometers op de weg, zo belastend is de omloop voor de mechaniek. Dat 170 opeenvolgende bochten ook een heuse uitdaging vormen voor de mens, schrikt de talrijke bezoekers die er jaarlijks een rondeticket kopen niet af. Iedereen met een geldig rijbewijs en een gekeurde auto kan de magie van deze mythische plek op gezette dagen ervaren, zij het met inachtname van de vigerende regels. De gradaties in pk’s én talent zijn er namelijk enorm, waardoor de nodige voorzichtigheid geboden is.

Volkswagen Golf R poseert in het zand naast het circuit van Nürbürgring-Nordschleife

Door zijn standvastige vierwielaandrijving, krachtige remmen en compacte afmetingen is de Golf R hoe dan ook een geknipte kandidaat voor een paar sportieve rondes – zeker als 20 Years Edition. Maar niet getreurd als je de kans gemist hebt om de feesteditie in je garage te parkeren. Volkswagen R, het submerk met 6 miljoen fans op de sociale media, heeft net een teaser gelanceerd voor een volgende special die de naam R333 krijgt. De Golf R is dus nog zeker niet uitgezongen. Beter nog, met zijn kanariegele kleurstelling zou de R333 weleens de extravertste van allemaal kunnen worden, terwijl de elektrische ID.R racewagen al eerder aangaf dat het rijke erfgoed van de R-divisie niet verloochend zal worden in het elektrische tijdperk.