T-Roc- achterkant

Klaar om de elementen te trotseren.

Klaar om de elementen te trotseren.

Het wilde, door wind geteisterde berglandschap van de Schotse Highlands is ronduit uniek. Om de uitdaging van deze hooglanden aan te gaan, heb je niet alleen een flinke portie zelfvertrouwen nodig, maar ook een berggids als Andy Nelson en een auto zoals de T-Roc, waarop je in alle omstandigheden kunt rekenen.

Het begint lichtjes te sneeuwen. In luttele seconden komen de wolken opzetten, tot ze als een wattendeken over de vallei liggen
Andy Nelson
Andy Nelson

Het panorama lijkt wel een fotomontage.

Bovenaan een zwart-witopname, met tal van bruin- en groentinten eron- der. Door de volmaakte schoonheid van deze boomloze bergen, de lichtinval en de snelle overgang van mist naar een kristal- heldere hemel zijn de westelijke Highlands in Schotland een van de populairste decors voor Hollywoodfilms geworden. Als regisseurs een monumentale scène willen inblikken, trekken ze naar Glencoe of naar Glen Etive, waar de rivier Coe in Loch Leven uitmondt. De omgeving leent zich perfect voor de T-Roc die van nature alle uitdagingen wil aangaan. We willen graag zien hoe de T-Roc zich gedraagt wanneer Schotland uitpakt met zijn specialiteit: extreme weersomstandigheden in een overweldigend decor. En niet alleen het uitzicht heeft onder het slechte weer te lijden, ook de wegen.

Dat grootse landschap bekijken de Schotten liever met de nodige humor dan met ontzag. Onze gids, Andy Nelson, legt uit dat een van die bergen met een vrij opvallende vorm in het zeer beeldrijke Schotse Gaelic ‘Sgurr na Cìche’ wordt genoemd. In het Engels werd dat ‘Pap of Glencoe’ of ‘de tiet van Glencoe’. Andy is afkomstig uit deze regio van de Highlands met zijn Munro’s, de typische toppen van het Schotse landschap. De hoogste is Ben Nevis (1.345 meter). Precies omwille van de vele ongevallen tijdens beklimmingen van Ben Nevis werd meer dan 70 jaar geleden de Glencoe Mountain Rescue – waar Andy deel van uitmaakt – opgericht.

Rotsformatie "Three Sisters",
Deze imposante rotsformatie staat bekend onder de naam ‘Three Sisters’. Het is een handig herkenningspunt om je in de Glen te oriënteren.

Als Volkswagen-fan popelt Andy om de T-Roc Style TDI 4MOTION in de bergen uit te proberen.

Zelf rijdt hij met een T5 TDI, een model dat hij heeft gekozen omdat hij er makkelijk al zijn reddingsuitrusting in kan meenemen. Vandaag neemt Andy alleen een walkietalkie mee. Zijn berguitrusting, dat is de T-Roc. Met zijn compacte formaat en typische coupésilhouet staat de T-Roc voor een nieuw soort SUV. De motor levert een vermogen van 110 kW of 150 pk en dankzij de Sport-rijmodus, vierwielaandrijving en versnellingsbak met dubbele koppeling is de T-Roc uitermate geschikt voor een actieve rijstijl. En een actieve chauffeur is Andy zeker. Hij legt zijn walkietalkie en berghandschoenen op de passagiersstoel in contrastleer en vertrekt.

A82
De A82 doorkruist de streek van Glencoe en Glen Etive. Links en rechts lopen zijwegen (soms verhard, soms niet) diep de valleien in. Sla zeker eens af, de uitzichten zijn adembenemend. Maar aan het eind van de weg zul je steeds rechtsomkeer moeten maken om terug te keren naar de A82.
T-Roc Binnenkant
Individuele afstellingen voor zowat alle weersomstandigheden en ondergronden. Bedien de 4MOTION Active Control om de aandrijving aan de meest uiteenlopende omstandigheden (sneeuw of offroad) aan te passen.

“Glencoe is een complex berglandschap. Het is een moeilijk terrein met veel kloven, kliffen en rotswanden. Wie niet van hier is, onderschat vaak de weersomstandigheden. En dan vooral de wind. Wanneer die op zeeniveau aan 80 km/u waait, wat vrij normaal is, is hij op 1.000 meter hoogte driemaal krachtiger en haalt hij al snel 200 km/u. Voeg daar nog regen of sneeuw bij en bergbeklimmers raken snel gedesoriënteerd”, aldus Andy. Zo krijgen de leden van de Glencoe Mountain Rescue elk jaar 80 tot 100 noodoproepen binnen.

Als Andy van wacht is, kan de politie hem op elk uur van de dag  of  nacht  opbellen voor een noodgeval.

Zo heeft hij al enkele verjaardags- en andere feestjes gemist. Dat is meer een probleem voor zijn familie dan voor hem, want voor de bergredder betekent elke noodoproep een opstoot van adrenaline. “Wanneer de politie ons een noodoproep meldt, nemen wij contact op met de beller en proberen we zijn exacte positie te bepalen. We vragen hem bijvoorbeeld om een specifieke rotsformatie die hij kan zien te beschrijven. En als het ons niet lukt om de locatie te bepalen, vragen we het aan Walter.” Walter Elliot Sr is de schaapherder die de Glencoe Mountain Rescue opgericht heeft. Zijn zonen Walter Jr en Willie, ook herders, vervoegden hem in de jaren 1950. Walter Sr is vandaag 86 jaar, maar nog altijd bij de pinken. Hij woont aan de voet van de berg, in zijn geboortehuis dat intussen onder de hoede van de National Trust for Scotland staat.

Berg - Andy Nelson

Hij heeft een ongelooflijk fotografisch geheugen. Hij kent elke rots, elke kloof en elke klif. En hij kent ze in alle seizoenen: het groen van de zomer, het bruin van de herfst en het wit van de winter. Walter is de levende landkaart van de Glen. Andy vertelt hoe een reddingsoperatie doorgaans verloopt:

“Dankzij de terreinkennis van de bergredders slagen we er in gemiddeld 15 minuten in om de verdwaalde of gewonde persoon te lokaliseren en ons naar de plaats van het ongeval te begeven. Een eerste ploeg vertrekt met de auto, een tweede volgt met een minibus. En indien nodig zetten we ook een helikopter in.”

Dankzij de terreinkennis van de bergredders slagen we er in gemiddeld 15 minuten in om de verdwaalde of gewonde persoon te lokaliseren en ons naar de plaats van het ongeval te begeven.
Andy Nelson

Voor zowat elk terrein.

Het blijft een onvoorspelbare streek, en niet alleen voor wandelaars of bergbeklimmers. Op enkele uren tijd kunnen de bergen volledig ondergesneeuwd raken. De wegen kunnen een lawine over zich heen krijgen of plots door smeltwater uit de bergen overstromen. De toestand van de wegen is dus erg veranderlijk: doornat, verijzeld door aanvriezende regen of bedekt onder een dikke laag sneeuw. Vaak ziet de weg er een bocht verder helemaal anders uit. In zo’n omstandigheden is de T-Roc in zijn element, vooral dankzij de 4MOTION Active Control die vanop de middenconsole bediend kan worden om de auto aan uiteenlopende omstandigheden – zoals sneeuw en offroad – aan te passen. Andy test heel precies uit wat de SUV allemaal kan. Hij geeft gas, draait het stuurwiel bruusk van links naar rechts en remt abrupt.

Eigenlijk doet hij precies wat een ervaren bergbeklimmer doet: hij tast de ondergrond af en probeert dan zo ver mogelijk te gaan. “In de bergen win je aan vertrouwen dankzij jarenlange ervaring, doorgedreven training en de lessen die je leert uit fouten van vroeger”. De voorbije 30 jaar heeft Andy de hoogste bergtoppen van Europa beklommen, van de Alpen tot de Noordkaap. Hij weet dus waarover hij spreekt. “Voor een alpinist is zelfvertrouwen de sleutel tot succes. We willen allemaal de natuur in trekken en plezier beleven. Maar als je je doelen wilt bereiken, moet je goed zijn in wat je onderneemt. En je moet op jezelf kunnen vertrouwen, ook in moeilijke omstandigheden. Als je die zelfverzekerdheid hebt, word je een goede bergbeklimmer. En pas dan kan je een betrouwbaar en doeltreffend onderdeel van een team zijn.”

T-Roc - Herten
Herten zijn nieuwsgierige dieren. Vanuit de auto kun je soms wat eten met hen delen.
Andy Nelson

Sommige dagen brengt Andy het liefst alleen in de bergen door.

“Dan gaat mijn aandacht volledig uit naar wat ik doe. Ik vergeet alles wat er in de wereld gebeurt. Ik ontdek vaak plaatsen waar nog nooit een mens kwam of zonder een spoor van beschaving. Dat is echt bijzonder. In de Highlands kunnen de uitdagingen best extreem zijn. De bergen zijn niet heel hoog, maar je ervaringen zijn des te intenser.”

Dan gaat mijn aandacht volledig uit naar wat ik doe. Ik vergeet alles wat er in de wereld gebeurt.
Andy Nelson