Vooraanzicht van de ID. Vizzion

Voor op de toekomst.

Voor op de toekomst.

De ID. Vizzion.

De ID. Vizzion.

Beeld je eens in: je auto verstaat jouw taal en herkent je handelingen. Hij laat zich heel natuurlijk en intuïtief bedienen. Beeld je eens in dat hij helemaal op zijn eentje rijdt. Volledig elektrisch. Je hebt meer tijd voor de dingen waarvan je houdt. Met de ID.-familie van Volkswagen is dit binnenkort geen toekomstmuziek meer. En het vlaggenschip van deze nieuwe generatie elektrische auto's is het prototype ID. Vizzion.

Met het MEB-platform (modulair platform voor elektrische voertuigen) ontwikkelt Volkswagen sinds 2015 een platform waarop alle elektrische voertuigen in de toekomst gebaseerd zijn. En tijdens de wereldpremière van de ID. Vizzion op het Autosalon in Genève zag de toekomst er bijzonder rooskleurig uit: “Op het eerste gezicht bewijst de ID. Vizzion dat ons MEB-platform compleet nieuwe mogelijkheden schept voor de vormgeving van het interieur en de carrosserie”, zegt Dr. Herbert Diess, voorzitter van het directiecomité van het merk Volkswagen.

3D-model van het interieur van de ID. Vizzion

De ID. Vizzion is design in de zuiverste zin van het woord en zijn passagiers hebben een geheel vrij zicht naar buiten. Daarvoor hebben de designers gezorgd door de B-stijl weg te laten en grote raampartijen én een panoramadak te voorzien. Het kenmerkende design-DNA van de ID.-modellen onderstreept ook het elegante silhouet van de sedan. Een highlight in het design is de ledstrook die vanaf de grille via de zijkanten en deurgrepen doorloopt tot aan de achterste bumper. En nog een highlight: deze lampen reageren op bekende passagiers in de omgeving van de auto. Dat gebeurt via gezichtsherkenning, bijvoorbeeld wanneer de ID. Vizzion 'ziet' dat jij vanaf de straat naar hem komt toelopen.

Ook nieuw is het interieur in loungestijl. Want de visie van de designers is eigenlijk al jaar en dag om een auto te ontwerpen die alleen maar uit vrijheid bestaat. Zo comfortabel dat het voertuig een heuse belevenis wordt. En zo ruimtelijk dat het ruimtegevoel de grenzen van het topsegment voertuigen van deze grootte overschrijdt. Als je de deur opent, wacht je een perfect afgewerkt dashboard zonder stuur of instrumenten. In plaats van knoppen in te drukken, treed je volledig intuïtief met de wagen in interactie. Bijvoorbeeld door met je hand te bewegen. Zo simpel is het. En inderdaad, behoorlijk futuristisch. En dat zijn ook de virtuele bedieningselementen en schermen die via augmented reality in het interieur worden geprojecteerd. Jij bedient al deze features met reeds vertrouwde handelingen en je ziet deze realiteit met een Mixed Reality-bril (HoloLens).

Het kleurenprototype van de ID. Vizzion, vanaf zijaanzicht.
De ID. Vizzion is niet gewoon maar een visie, het is een blauwdruk voor een serievoertuig dat in 2022 op de markt gebracht zal worden. Weliswaar eerst nog met de conventionele bediening, met stuur en pedalen. De zelfrijdende versie neemt pas in een later stadium het roer over.

Rijden en laten rijden.  

In 2022 moet de ID. Vizzion in eerste instantie met conventionele bediening in serieproductie gaan. Met het huidige prototype wil Volkswagen echter laten zien wat er tegen 2030 mogelijk is: volledig automatisch rijden, bijvoorbeeld. Daarom is de ID. Vizzion het eerste voertuig zonder stuur of pedalen. Maar wel met een 'digitale chauffeur' die kan navigeren en het sturen van jou overneemt. En die je herkent en weet waar jij van houdt. Dat is praktisch, want de verlichting en de temperatuur in de wagen worden precies naar jouw wensen ingesteld dankzij een heleboel sensoren: laserscanners, ultrasone sensoren, radarsensoren voor- en achteraan, plus 360°-camera's die de directe omgeving afspeuren. Ook binnenin de sedan zijn enkele van de meest geavanceerde Volkswagen-technologieën ingebouwd. Zo is er de kunstmatige intelligentie van de centrale voertuigcomputer die in realtime een totaalbeeld van de omgeving rondom het voertuig geeft. Dankzij deze gegevens kan het systeem meteen reageren op gevaar of met andere verkeersdeelnemers communiceren. Met 8.000 afzonderlijk bedienbare HD-Matrix-leds in de koplampen kunnen ook beelden van zaken die zich afspelen voor de ID. Vizzion geprojecteerd worden. Denk bijvoorbeeld aan een zebrapad, dat voor voetgangers een veilige oversteekplaats betekent.

3D-model van de virtuele spraakassistent van de ID. Vizzion
Door een besturingssysteem dat reageert op handelingen en gesproken commando's bedien je het entertainmentsysteem volledig intuïtief. In een handomdraai stel je zo je reisbestemmingen in of regel je de binnentemperatuur. En dankzij de automatische piloot heb je nog meer tijd voor jezelf. Of voor je werk.  

Welkom in een nieuwe wereld.  

Met twee motoren op de voor- en achteras heeft de ID. Vizzion een systeemvermogen van 225 kW. Dankzij de batterij van 111 kW rijd je tot wel 665 kilometer op één batterijlading. En de vierwielaandrijving brengt je overal waar je wilt. “Het MEB-platform zorgt er dan weer voor dat veel van de technische eigenschappen en specificaties variabel zijn”, licht Dr. Frank Welsch toe. Hij zit in het directiecomité van het merk Volkswagen en is hoofd van de afdeling Technische ontwikkeling. “Het technische principe van onze ID.-familie is overtuigend: grootte, batterij en aandrijving zijn schaalbaar. Op die manier kunnen we veel segmenten inpalmen en tegemoetkomen aan de wensen van de klanten, en dat tot zelfs in de klasse van de grote residenties."

Klinkt als sciencefiction, niet? En toch zal het binnenkort realiteit zijn. Want bijna alle technologieën die in de ID. Vizzion geïntegreerd zijn, bestaan al of worden op dit moment door Volkswagen ontwikkeld. “Wij hebben ons voorgenomen om al in 2025 één miljoen volledig elektrische voertuigen per jaar te bouwen. De compacte ID. en de SUV ID. Crozz zullen in 2020 de spits afbijten. Daarna volgen in 2022 de volumineuze sedan ID. Buzz en de ID. Vizzion, die op het Autosalon van Genève als prototype werd voorgesteld”, zegt Dr. Diess. De toekomst lacht Volkswagen dan ook toe.

Nu aanmelden en zijn tijd vooruit zijn

Ontvang regelmatig updates over de ID.3, ID.-familie en de elektrische mobiliteit van morgen.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there