Een ID.3 staat voor een man, die de deur heeft geopend.

Ook langere ritten volledig elektrisch: met de ID.3 naar Amsterdam

Ook langere ritten volledig elektrisch: met de ID.3 naar Amsterdam

Met de ID.3 komt de toekomst van de elektromobiliteit naar de straat. Een bijzonder moment, ook voor ons bij Volkswagen. We lieten ons nog even extra overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens een langere verplaatsing. En dat deden we met een proefrit van 460 km1 naar Amsterdam.

1Stroomverbruik in kWh/100 km: 15,4-14,5 (gecombineerd); CO
2-uitstoot in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+

9 uur ‘s ochtends in Wolfsburg. Tijd voor een ritje in de nieuwe ID.3. Progressief exterieur, glanzend grijze afwerking, zwart getinte, kaderloze achterruit: helemaal klaar voor Amsterdam. Snel gooien we onze bagage in de koffer en al bij het instappen valt het ruime interieur met veel plaats en beenruimte ons op. We drukken het rempedaal in en schakelen in versnelling. Het vertrek voelt aan als de start van een bescheiden raket. Zonder schakelen, zonder vertraging. De elektromotor trekt van bij het begin op met maximaal koppel.

Ons nevenproject: een verrassingsbezoek aan onze baas

Op de straat voelen we hoe het batterijsysteem in de autobodem het zwaartepunt verlaagt. Daardoor rijdt de ID.3 bijzonder dynamisch. Maar ook de kleine draaicirkel draagt bij tot het rijplezier. Aangezien zijn motor tegen de achteras ligt, hebben de voorwielen meer beweegruimte. Dat is bijzonder praktisch bij het parkeren en we draaien dan ook we vlotjes in de parkeerplaats wanneer we om 10 uur in Hannover aankomen. Hier wacht ons een kleine missie: we bezoeken onze baas om zijn zoon te tonen waar zijn papa op dit moment aan werkt.

Lunch- en laadpauze

Om 10.30 uur hernemen we onze reis. Op weg naar onze tussenstop in Amersfoort valt opnieuw op hoe stil de motor van de ID.3 draait – zelfs op de snelweg zijn in het interieur amper rol- en windgeluiden te horen. Na in totaal 300 kilometer houden we om 12.45 uur halt voor een middagpauze. We benutten de tijd om onze ID.3 even op te laden aan een IONITY-snellaadpaal. Na 30 minuten is de auto er weer helemaal klaar voor. Wij nog niet.
De ID.3 staat aan de haven. Daarnaast is een appscherm te zien.

Het beeld toont als voorbeeld een laadbeurt in de We Connect ID.-app1.

1Voor het gebruik van de We Connect-diensten hebt u een Volkswagen ID-gebruikersaccount nodig en moet u zich met uw gebruikersnaam en wachtwoord bij We Connect Start aanmelden. Daarna moet u een apart We Connect Start-contract met Volkswagen AG online afsluiten. U hebt na ontvangst van uw wagen 90 dagen de tijd om het voertuig met de We Connect ID.-app te registreren en de diensten van We Connect Start voor de hele duur van de overeengekomen kosteloze looptijd te gebruiken. Het gebruik van de mobiele onlinediensten van We Connect Start wordt mogelijk gemaakt via een geïntegreerde internetverbinding. De daarmee verbonden binnen Europa geldende datakosten worden in het kader van de afdekking van het netwerk door Volkswagen AG gedragen. Om gebruik te kunnen maken van de gratis We Connect ID.-app is een smartphone met geschikt iOS of Android-besturingssysteem nodig alsook een simkaart met dataoptie inclusief een bestaande of nieuw af te sluiten overeenkomst voor mobiel datagebruik tussen u en uw provider. De beschikbaarheid van de in de packs beschreven afzonderlijke diensten kan van land tot land verschillen. Deze diensten zijn voor de overeengekomen contractduur beschikbaar en kunnen tijdens de looptijd van het contract inhoudelijke wijzigingen ondergaan. Meer informatie vindt u op www.connect.volkswagen-we.com en bij uw Volkswagen-partner. Informatie over de tariefvoorwaarden van mobilofoons zijn beschikbaar bij uw mobilofoonleverancier.

Via Amersfoort naar Amsterdam

Na Amersfoort is het nog 160 kilometer. We bereiken de Nederlandse stad met haar vele kanalen en cafés rond 16 uur en parkeren onze auto in een van de kleine steegjes. De zon schijnt, de futuristische ID.3 staat op de kasseien van het oude, historische stadscentrum: hier komen verleden en toekomst samen. Tijdens een sightseeingtrip en een etentje met collega’s wacht hij op ons aan een van de vele laadstations die in veel Nederlandse steden overal in de binnenstad te vinden zijn.

De ID.3 staat voor een kasteel. Daarnaast is een airconditioningsscherm te zien.

Comfortabel rijden, ontspannen aankomen

Na nog drie kwartiertjes rijden eindigt onze proefrit uiteindelijk in Amsterdam. Onze conclusie: dankzij zijn ruime zitplaatsen en een goede laadinfrastructuur leent de ID.3 zich uitstekend voor zowel dagelijkse ritjes als langere citytrips. Bovendien is een tussenstop om de batterij even op te laden een uitgelezen kans om interessante plekken en leuke restaurantjes te ontdekken. En met enkele korte pauzes tijdens lange ritten komt u sowieso meer ontspannen op uw bestemming aan.