De ID.3 staat voor een rivier

Rijbereikrecord voor de ID.3: van Zwickau naar Zwitserland met slechts één batterijlading

Rijbereikrecord voor de ID.3: van Zwickau naar Zwitserland met slechts één batterijlading

Waar er meer in zit, kan men meer uithalen: dit principe schuilt achter het begrip Hypermiling, dat het rijbereik van productievoertuigen door een bijzonder efficiënte rijstijl maximaliseert. Professional Felix Egolf toont op indrukwekkende wijze hoe spaarzaam rijden de prestaties van elektrische wagens beïnvloedt. Met een eerste rijbereikrecord voor de ID.3.

1Stroomverbruik in kWh/100 km: 14,5 (gecombineerd); CO2-uitstoot in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+

Een ID.3 overtreft zichzelf

531 km non-stop in de zuiver elektrische ID.3 1ST Pro Performance1 met een batterij van 58 kWh, 150 kW (204 pk) en een officieel rijbereik van 420 km (WLTP2): recordpiloot Felix Egolf houdt van uitdagingen. Hij is erin geslaagd in het eerste lid van de ID.-familie op de openbare wegen en snelwegen van de fabriek voor elektrische auto’s in Zwickau tot in Schaffhausen in Zwitserland te rijden zonder één enkele keer bij te tanken. Dit rijbereik is meer dan 100 km hoger dan dit van de WLTP-norm.

De auto lijkt uit één stuk gegoten. Hij is compact en toch ruim. Hij heeft een cool, haast futuristisch design en biedt weinig luchtweerstand.
Felix Egolf
Felix Egolf na zijn aankomst op zijn bestemming

Efficiënt rijden brengt ons verder

Naast de technologie telt bij de jacht op kilometers vooral efficiëntie. En die wordt bij Hypermiling op de spits gedreven. Felix Egold haalde daarvoor steeds opnieuw zijn voet van het gaspedaal. Hij liet de ID.3 freewheelen en gebruikte op de snelweg de luchtstroom van de vooroprijdende vrachtwagens. Zo kon het stroomverbruik ondanks het extra gewicht van 250 kg aan boord met ingeschakelde radio-, navigatie-, licht-en ventilatiesystemen van gemiddeld 15,4 tot 14,5 kWh/100 km naar net 10,9 kWh/100 km dalen.

Sterk in rijbereik niet alleen voor dagelijkse verplaatsingen

Met een rijtijd van ongeveer 9 uur en een gemiddelde snelheid van 56 km/u kan een dergelijke recordrit natuurlijk niet worden vergeleken met dagelijkse verplaatsingen. Dankzij zijn krachtige hoogvoltagebatterij, de efficiënte aandrijving en zijn capaciteit om snel op te laden vormen zelfs lange afstanden in de ID.3 geen probleem.

Disclaimer van Volkswagen

1.
Stroomverbruik in kWh/100 km: 14,5 (gecombineerd); CO2-uitstoot in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+
2.
De vermelde verbruiks- en uitstootwaarden werden volgens de wettelijk voorgeschreven meetmethodes vastgesteld. Vanaf 1 september 2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al volgens de wereldwijde geharmoniseerde testmethode voor personenwagens en lichte vrachtvoertuigen (WLTP of Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) voor de meting van het brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot typegoedgekeurd in een realistische testcyclus. Vanaf 1 september 2018 zal de WLTP stapsgewijs de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC) vervangen. Wegens de meer realistische testomstandigheden liggen de volgens de WLTP gemeten brandstofverbruik- en CO₂-uitstootwaarden in veel gevallen hoger dan degene die volgens de NEDC-methode zijn gemeten. Hierdoor kunnen zich vanaf 1 september 2018 wat betreft belasting op voertuigen navenante veranderingen voordoen. Meer informatie over de verschillen tussen WLTP en NEDC vindt u op https://www.volkswagen.de/wltp.   Vandaag is het nog verplicht om de NEDC-waarden te vermelden. Voor een nieuw voertuig dat goedgekeurd is volgens WLTP, zullen de NEDC-waarden worden afgeleid van de WLTP-waarden. De extra vermelding van de WLTP-waarden is toegestaan totdat deze verplicht moeten worden vermeld. Voor zover de NEDC-waarden als marges worden vermeld, gaan ze niet over een individueel voertuig in het bijzonder en maken ze geen deel uit van de offerte. Ze dienen slechts als vergelijking tussen de verschillende voertuigtypes. Extra uitrustingen en accessoires (aanbouwelementen, banden ...) kunnen relevante voertuigparameters zoals bv. het gewicht, de rolweerstand en aerodynamica veranderen en naast weers- en verkeersomstandigheden en het individuele rijgedrag, brandstofverbruik, stroomverbruik, de CO₂-uitstoot en de prestatiecijfers van een voertuig beïnvloeden. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO₂-uitstoot van nieuwe personenwagens vindt u in de beknopte handleiding over het brandstofverbruik, de CO₂-uitstoot en het stroomverbruik van nieuwe personenwagens, die gratis verkrijgbaar is in alle verkooppunten en bij de DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen (https://www.dat.de).