Ralf Brandstätter in gesprek naast een VW ID.4

ID.4 productiestart: de volgende SUV-generatie

ID.4 productiestart: de volgende SUV-generatie

Veelzijdig, dynamisch en volledig elektrisch: kort voor zijn wereldpremière gaat de ID.4 als eerste SUV van de ID.-familie in productie. Met de sportieve terreinwagen elektrificeert Volkswagen een van de populairste voertuigklassen en toont hiermee dat de e-campagne pas goed van start is gegaan.

SUV – van de grond af heruitgevonden

Rijden met een SUV en tegelijk oog hebben voor duurzaamheid? Met een ID.4 hoeft u geen compromissen te sluiten. Hij combineert de veelzijdigheid van een moderne SUV met de duurzame prestaties van een elektrisch voertuig. En daarmee brengt hij het tijdperk van de elektrische mobiliteit bij Volkswagen samen met de ID.3 letterlijk aan het rollen. Beide modellen zijn gebaseerd op het modulaire aandrijfplatform (MEB), een uniform voertuigplatform dat speciaal is gebouwd voor elektrische auto’s. Met een plus aan ruimte, comfort en rijbereik is het de perfecte basis voor alle klassen: van de stadsauto tot het busje. Dat maakt ook de productie aanzienlijk efficiënter.

Met de ID.4 verbreedt Volkswagen zijn aanbod zuiver elektrische voertuigen naar het grootste groeisegment ter wereld: het segment van de compacte SUV.
Ralf Brandstätter
CEO van het merk Volkswagen

Een maatstaf inzake duurzaamheid

Opdat de ID.4 zo efficiënt als grondstofbesparend zou worden gebouwd, werd de productie-eenheid in Zwickau voor 1,2 miljard euro aangepast aan elektrische mobiliteit. In 2021 moeten hier 300.000 elektrische auto’s gebaseerd op MEB van de band rollen. De voorbereidingen voor de productiestart van de e-SUV zijn nu al volop aan de gang. Opvallend: net zoals de ID.3 wordt ook de ID.4 van bij het begin over de hele balans CO₂-neutraal1 afgeleverd. Zelfs de fabricage van de energie-intensieve batterijcellen gebeurt 100% met groene stroom. 

1CO₂-uitstoot wordt bij Volkswagen, zo veel mogelijk, onmiddellijk vermeden en beperkt. Leveranciers worden daarom ook verplicht tot de vermijding en vermindering ervan. De CO2-uitstoot die bij Volkswagen en door overeenkomstige verplichtingen in de toeleveringsketen niet kan worden vermeden of beperkt, wordt in dezelfde hoogte gecompenseerd door gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten.

Volle kracht vooruit

De elektrische SUV zal eerst met achterwielaandrijving op de markt komen. Een elektrische vierwielaandrijving volgt later. Ook zijn geoptimaliseerde aerodynamica en het opschaalbare batterijsysteem in de vloer van het voertuig zorgen voor dynamisch rijplezier met een rijbereik van tot 500 km (WLTP2). Dankzij de compacte opbouw van het elektrische platform creëert de ID.4 in het interieur een nooit gezien ruimteaanbod. Met de digitale cockpit en de intelligente spraakbediening zet hij daarnaast in op modern comfort. Als jongste telg van de ID.-familie is hij de eerste zuiver elektrische SUV, maar bovenal: een grote stap op de weg van de uitstootvrije toekomst van Volkswagen.

2Volgens de wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP) in de uitrustingsvariant met het grootste rijbereik van de ID.4 Pro Performance met 77 kWh netto-inhoud batterij-energie en achterwielaandrijving (stroomverbruik in kWh/100 km: 16,9-16,2 (gecombineerd); CO2-uitstoot in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+) op de testbank gemeten rijbereik. De werkelijke WLTP-rijbereikwaarden kunnen afwijken al naargelang de uitrusting. Het werkelijke rijbereik in de praktijk wijkt af al naargelang rijstijl, snelheid, gebruik van comfort/hulpuitrusting, buitentemperatuur, aantal passagiers/bagage en topografie.