Aan het woord is Sandra Sturmat
Becoming ID.

Lichtdesign: zo ontstaat persoonlijkheid

24 maart 2020

Een geheel nieuwsoortige en onmiskenbaar eigen lichtsignatuur maakte dit mogelijk. Maar dat ziet u het beste zelf.

Welk effect licht op de emotionaliteit van een voertuig heeft? Het kan emotionaliseren en zo mensen aan zich binden. Interactie met de machine verloopt zo gemakkelijker omdat ze op een natuurlijke manier werkt. Sandra Sturmat, lichtdesigner bij Volkswagen is mee verantwoordelijk voor de lichtenscenering bij de ID.3. Een interview!

Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest getroffen?

Ongeveer tegelijk met de start van het project van de ID.3 ontstond binnen de onderneming het verlangen naar nieuwe lichtinhouden aan koetswerk. Relatief snel werd er een klein team samengesteld dat zich met de zogenaamde sfeerverlichting en lichtensceneringen op het koetswerk zou bezighouden. Tijdens het project zijn we naar elkaar toe gegroeid en is het thema ‘lichtenscenering koetswerk’ mee geëvolueerd met de ID.-familie. Intussen kunnen we als team terugblikken op opmerkelijke realisaties:

ID.-eigen lichtinhouden en -ensceneringen die in de markt een echt novum zullen zijn, een onmiskenbare lichtsignatuur die deel uitmaakt van een nieuwe merkverschijning, en talrijke showmodellen en productieprojecten waarop onze ideeën zijn verwezenlijkt.

Dit alles zou niet mogelijk zijn geweest zonder die geweldige en sterke vrouwen die zich samen met mij op deze nieuwe opdracht hebben gestort en die met hun persoonlijkheid, ideeën, en hun betrokkenheid bij de producten, processen het hele thema mee vorm hebben gegeven. De wording van dit fantastische team is daarmee mijn persoonlijke highlight.

Wat was het moment waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?

Zoals waarschijnlijk veel mensen die nog nooit met een elektrisch voertuig hebben gereden, kende ik de rijbeleving niet en koesterde ik eerst ook geen speciale verwachtingen. Dat veranderde drastisch toen ik voor het eerst met een e-Golf mocht rijden. Ik was dermate verrast en enthousiast door de directe acceleratie en het geluidloos vooruitbollen dat het me meteen deed glimlachen. Het voelde zozeer aan als de toekomst. Ik was er meteen van in de ban.

Ik beleefde zoveel plezier aan de auto dat ik hem niet meer wilde teruggeven. Dat was toen een e-Golf, een wagen dus, gebouwd op het klassieke MQB-platform. Het toekomstgevoel dat een elektrische aandrijving teweegbrengt, komt bij de ID.3 ook tot uiting in zijn vorm. Een speciaal op een modulair platform (MEB) gebouwd design en - voor mij - heerlijke nieuwe functies die de emotionele vonk definitief doen overspringen.

Het ontroert me steeds opnieuw hoe dankzij licht een nieuwe connectie ontstaat tussen mens en voertuig.
Sandra Sturmat
Lichtenscenering koetswerk
Volkswagen Design

In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

Als lichtdesigner ben ik natuurlijk een beetje vooringenomen: ik ben heel trots op de lichtensceneringen van het koetswerk die de ID.3 toegankelijk en menselijk maakt. Als ik de wagen nader, wordt hij wakker: hij ‘opent zijn ogen’ en kijkt me aan. Deze begroeting heb ik al talloze keren bij het testen of afstellen in de lichttunnel gezien. Toch raakt het me steeds opnieuw hoe er opeens een emotionele verbinding tussen mens en voertuig ontstaat.

Voor dit effect is een krachtige techniek nodig in de sensoren, koplampen en voor KESSY (instappen zonder sleutel). Bovendien is de aansturing en programmering zeer complex om de wagen op het juiste moment in de juiste richting te laten kijken. Over ID.Light dat onze collega’s van het interieur hebben vormgegeven ben ik ook zo enthousiast. Ook hier komen menselijke eigenschappen aan bod bij het eerste contact. Je hebt niet meer het gevoel dat je met een machine interageert. De lichtfeedbacks zijn echt zo intuïtief en emotioneel vormgegeven dat je met een levend wezen lijkt te communiceren.

Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

De grootste uitdaging maar tegelijk ook de meest fantastische kans die het ID.3-project voor mij inhield was dat we een heel nieuw soort voertuig zonder voorgaande mochten ontwerpen zonder kader en met weinig informatie. Zo konden we helemaal vrij en zeer creatief in dit project aan de slag gaan: een naar tijd respectafdwingende opdracht, maar een droom voor elke designer. Wij maken allemaal deel uit van een geheel nieuwe productfamilie, een nieuw tijdperk voor het merk Volkswagen.

--:--

Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?

Als designer heb ik vele herinneringen aan een intensieve tijd met vele spannende momenten, ook vele momenten van wrijving met anderen, maar die uiteindelijk belangrijk en noodzakelijk waren om tot dit fantastische resultaat te komen. Gelukkige momenten als er iets lukte, momenten van complete ontgoocheling als een geweldig idee niet kon worden gerealiseerd.

Ook emoties uit een bijzonder ontwerpproces dat zowel product en merk als team heeft gevormd. Tenslotte ben ik er trots op dat ik mee mocht vormgeven en erbij was. In menselijk opzicht blijft een gevoel van hoop nazinderen. Hoop dat de ID.3 en de nieuwe merkoriëntering de mensen zullen overtuigen en zo voor Volkswagen de stap in de goede richting is gezet. Hoop dat politiek en stedenbouwkundig snel de nodige infrastructuur wordt aangelegd zodat elektrische mobiliteit inderdaad voor iedereen toegankelijk is. En voor alles de hoop dat mens en milieu van deze nieuwe mobiliteit profiteren.

Welke betekenis heeft licht in uw privéleven? Heeft u thuis uw hele woonruimte ook met lichtelementen en led uitgerust?

Niet alleen de woonruimte! Ik heb thuis inderdaad veel lampen die ik nooit allemaal tegelijk kan gebruiken. Vrienden plagen me wel eens met mijn ‘lampententoonstelling’ ... maar uiteindelijk heb ik ze alle nodig omdat ik afhankelijk van de situatie verschillende lichtbronnen met elkaar combineer.

Ik voel me niet goed wanneer de verlichting niet bij mijn stemming past. Maar het is geen led, bij mij zijn het eerder de klassiekers die het hem doen. Van de oude Putzler-kristallampen die destijds al bij mijn ouders hingen tot de tijdloze Artemide Tolomeo.

Toegegeven, hoewel alle stopcontacten bezet zijn, staat al de volgende lamp op mijn verlanglijstje: een Luceplan Hope, een droom van lichtbrekingseffecten en reflecties. Licht is altijd een passie van me geweest. Daarom is het lichtconcept thuis ook nooit af en wordt het altijd verbeterd en verder ontwikkeld.

Eerste designideeën: de volledig elektrische ID.-familie

Conceptontwikkeling: van e-Golf1 tot Modular Electric Drive-platform

Platformmodel: het modulaire platform voor elektrische aandrijving