Frank Bekemeier voor het Volkswagen ID.prototype
Becoming ID.

Coverdrive: het moment van de waarheid

26 maart 2020

Na jaren van intensieve ontwikkeling wordt de nieuwe ID.3 (productierijp studiemodel) voor het eerst aan een select publiek van vakmensen voorgesteld. Wat een indruk op hen heeft gemaakt en waar onze ingenieurs bijzonder trots op zijn, ontdekt u in deze episode.

Van MQB tot MEB: met de start van de ID.-familie start bij Volkswagen de grootste transformatie sinds de Golf. Om zoals gepland tegen 2025 3 miljoen zuiver elektrische voertuigen te bouwen, moest hoofd ontwikkeling Frank Bekemeier alles opnieuw uitdenken.

Wat hield u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest bezig?

We hebben op korte tijd een volledig nieuw voertuigplatform ontwikkeld, om te voldoen aan alle wereldwijde vereisten voor de toekomstige elektrische familie van Volkswagen en de merken van het concern. Hierbij moeten we zo vooruitziend werken dat het resultaat dat we vandaag ontwikkelen ook nog in het jaar 2022 en daarna superieur blijft aan de concurrentie in een enorm snel veranderende en zeer competitieve markt! Een puur technische krachttoer volstaat hier niet. Dit lukt alleen met de inzet van een excellent team. Het hele Volkswagen-team heeft in dit project extreem vele horden genomen. Zoiets kunnen alleen wij!

Op welk moment zag u dat elektrische mobiliteit voor iedereen op een doorbraak staat?

Toen we met de eerste prototypes in de binnenstad van Kaapstad met haar eindeloze files de ID.3 (productierijp studiemodel) ‘gestrest’ hebben. Toen voelde hij ook al echt goed aan. Ondanks de hoge buitentemperatuur stond het batterijsysteem nog steeds in het groene bereik, functioneerde de aandrijving vlekkeloos en waren stuur en remmen zeer betrouwbaar. En ondanks de extreme buitentemperaturen hadden we zelfs met een halve batterijlading nog meer dan 200 km rijbereik.

Ik zal nooit vergeten hoe Dr. Welsch na de testrit nog een keer instapte en zei: “Ik doe nog een rondje!” 45 minuten later was hij nog niet terug! Zijn gsm nam hij ook niet op. We wilden al een ploegwagen sturen toen hij na een uur plots opdook. Met een grijns kwam hij uit de auto en zei: “Sorry, ik had helemaal niet in de gaten dat ik zolang onderweg was. Dat was gewoon zo leuk!”

 

De ID.3 is een game changer van de elektrische mobiliteit.
Frank Bekemeier
Hoofd ontwikkeling e-mobiliteit

In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

De digitale cockpit is een echte blikvanger. Hij schept een heel nieuw niveau van interactie voor bestuurder en voertuig. Via aanraakoppervlakken en natuurlijke spraakbediening verloopt de bediening spontaan en intuïtief. Bijvoorbeeld het ID. Light dat een rechtstreekse communicatie tussen de rijhulpsystemen en de bestuurder maakt, of het head-updisplay dat informatie rechtstreeks op de voorruit projecteert. Denk maar aan snelheid, informatie over het rijhulpsysteem en navigatieaanwijzingen, zoals afslaan, die op de rijbaan worden geprojecteerd. Hiermee zet de ID.3 nieuwe maatstaven.

Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

Als we echt gaan voor de uitspraak ‘Electric for All’, dan zal de prijs voor onze klanten natuurlijk ook haalbaar moeten blijven. Daarvoor moesten we ook met de merken Audi, ŠKODA en SEAT een nooit geziene hechte samenwerking onderhouden. Zo hebben we tussen de merken grote synergieën bevorderd, ook al zijn de voertuigkenmerken nog zo verschillend. Zonder de bundeling van volumes zouden innovaties zoals het AR-head-updisplay, onze digitale cockpit of het interieurconcept nooit gelukt zijn. Een dankjewel daarvoor aan alle collega’s!

--:--

Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?

Binnen het hele team heeft zich een ID.-spirit ontwikkeld zonder dewelke we als team nooit een dergelijke prestatie hadden kunnen leveren. Om met zo’n team te mogen meewerken, is echt een privilege.

U had het zonet over e-karakter, wie is vandaag uw favoriet in de ID.-familie?

Dat is voor mij de ID. SPACE VIZZION (productierijp studiemodel), de zevende telg van de ID.-familie. Net als de ID. CROZZ (productierijp studiemodel) toont hij dat we ook elektrische vierwielaandrijving kunnen (met een extra elektrische motor op de vooras). Zo verkrijgen we een systeemvermogen van 250 kilowatt en halen we ook dankzij de knappe luchtweerstandscoëfficiënt een rijbereik van tot 590 km.

Ik ben ook weg van de nieuwe witte metallic kleur Saintly Blue Perleffect die al naargelang het licht blauwviolet glinstert.

Noorwegen: voortrekker in elektrische mobiliteit

Zwickau: een fabriek op stroom

Start van de verkoop: op weg naar de toekomst