Hier vindt u informatie over de Volkswagen AG als verantwoordelijke aanbieder van de beneden concreet vermelde inhoud en het concreet opgesomde aanbod op deze website.
Impressum
Car2X
Als uw auto de Car2X-functie ondersteunt, dan kan uw auto na de activatie ervan belangrijke informatie met betrekking tot het wegverkeer, bijvoorbeeld over ongevallen of files, met andere verkeersdeelnemers of vervoersinfrastructuur uitwisselen, voor zover deze ook de Car2X-technologie ondersteunen.
Gegevensverzameling voor onderzoek naar en ontwikkeling van geautomatiseerd rijden
Het onderzoek, de ontwikkeling en de beveiliging van automatische rijfuncties vereisen een aanzienlijke database met zoveel mogelijk verkeersscenario's die gebaseerd zijn op echte ritten. De gegevensupload kan, indien uw auto de functie ondersteunt, direct worden geactiveerd of gedeactiveerd door het bedienen van de schuifregelaar 'Ontwikkeling geautomatiseerd rijden' in de privacyinstellingen.
Het Customer Interaction Center (CIC) is verantwoordelijk voor de afdeling “Hulp bij apps en digitale diensten”. Via het CIC hebt u de mogelijkheid om met aangelegenheden inzake onze digitale diensten of apps contact op te nemen met het CIC.
Privacybeleid voor het gebruik van het Customer Interaction Center (CIC)
A. Verwerkingsverantwoordelijke
Hartelijk dank voor het gebruik van het Customer Interaction Center (CIC). Het verantwoordelijke bureau voor het CIC en de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van hierin beschreven gegevens is Volkswagen AG, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg, Duitsland, vw@volkswagen.de, ingeschreven in het Handelsregister van de arrondissementsrechtbank Braunschweig onder nummer HRB 100484 (‘Volkswagen AG’). Hier vindt u informatie over hoe uw gegevens worden verzameld, verwerkt en gebruikt in combinatie met het gebruik van de CIC-service.
B. Verwerking van persoonsgegevens van particulieren bij het gebruik van het CIC
I. Verwerking in geval van gebruik van de website “Help voor apps en digitale diensten”
Wanneer u onze website gebruikt, verwerken we de volgende logbestanden van u die ons niet in staat stellen u te identificeren: Een cookie-ID die geen enkele gevolgtrekking toestaat naar uw IP-adres, het besturingssysteem dat u gebruikt, de webbrowser die u gebruikt en de schermresolutie die u instelt, de datum en tijd van uw bezoek, de pagina’s die u hebt bezocht op onze website en de website van waaruit u ons bezoekt, evenals het IP-adres van het apparaat dat u hebt gebruikt om toegang te krijgen tot de website. Deze gegevens worden verwerkt op basis van artikel 6, lid 1, letter f) van de AVG vanwege onze gerechtvaardigde belangen om de website naar behoren aan u te kunnen tonen. De gegevens zullen na 30 dagen worden verwijderd.
Voor het hosten van de website worden wij ondersteund door Amazon Web Services, Inc. (“AWS”) 410 Terry Ave. North, Seattle, WA 98109, VS als bewerker. Bij AWS worden de gegevens gecodeerd volgens afspraken die met ons zijn gemaakt en uitsluitend verwerkt op gegevensservers in de Europese Unie. Omdat AWS in de Verenigde Staten gevestigd is, kan (lees)toegang tot gegevens uit de Verenigde Staten niet worden uitgesloten. Er is dienovereenkomstig een overeenkomstige EU-standaardovereenkomst ten behoeve van gegevensbescherming gesloten om voldoende bescherming van uw persoonsgegevens te garanderen. U kunt de standaard contractclausules van de EU downloaden via de URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Volkswagen AG maakt op de website ook gebruik van diverse cookies. Cookies zijn kleine bestanden met configuratiegegevens die op uw apparaat worden opgeslagen. Cookies kunnen in principe in drie categorieën worden verdeeld. Er zijn cookies die essentieel zijn voor de functionaliteit van de website (zogenaamde functiecookies), cookies die het comfort van een bezoek aan een website vergroten en bijvoorbeeld uw taalinstellingen opslaan (zogenaamde comfortcookies) en cookies die worden gebruikt om een pseudoniem gebruikersprofiel te creëren (zogenaamde tracking cookies). Volkswagen AG maakt op de pagina’s van het CIC alleen gebruik van functiecookies. De verwerking van de functiecookies is noodzakelijk om u in staat te stellen de website te gebruiken (zie artikel 6, lid 1, letter b) AVG).
II. Verwerking van verzoeken en klantenservice, selfservice
1. Gegevensverwerking met betrekking tot de verwerking van verzoeken en klantenservice
U kunt contact opnemen met het CIC met verzoeken over onze digitale diensten en apps of onze producten en diensten (bijv. per post, via e-mail, contactformulier of telefonisch). In deze context verwerken wij de persoonsgegevens die nodig zijn om uw verzoek te behandelen en voor doeleinden ten behoeve van de klantenservice (naam, e-mailadres, telefoonnummer, land en taal). We kunnen ook aanvullende gegevens verwerken om individuele verzoeken te behandelen, zoals contractgegevens (uw contract- en klantnummers, verleende toestemming), transactiegegevens (bestel- en factuurgegevens), voertuiggegevens (chassisnummer, initiële registratie, apparatuurinformatie), voertuiggebruiksgegevens (kilometerstand, logboek, vloeistofvulniveaus), servicegegevens (bijv. datum van overdracht/ophalen van de wagen, leenauto), hardwaregegevens (apparaattype, fabrikant van het apparaat, serienummer van het apparaat), softwaregegevens (bijv. firmware, besturingssysteem, app-versie), IT-gebruiksgegevens (registratie voor diensten, gebruik van functies) of betalingsgegevens (bankgegevens). Als u geregeld contact met ons opneemt, verwerken we ook bestaande informatie over uw eerdere aangelegenheden. Als u een Volkswagen ID hebt, verwerken wij indien nodig persoonsgegevens die zijn opgeslagen in uw Volkswagen ID-gebruikersaccount en aangesloten diensten met het oog op eventueel benodigde klantenservice, zoals accountgegevens (bijv. voorkeurspartner), transactiegegevens (bijv. laadprocessen), contractuele gegevens (bijv. bevestigde algemene voorwaarden), IT-gebruiksgegevens (bijv. laatste aanmelding bij de diensten, gebruik van functies) (zie artikel 6 lid 1, letter b) AVG). Meer informatie hierover vindt u in het privacybeleid van de betreffende service. Een overzicht van de diensten waarvoor u zich hebt geregistreerd met uw Volkswagen ID kunt u vinden in uw Volkswagen ID-portaal.
Om onze klantenservice, bedrijfsprocessen en de functionaliteit Afspraak maken met uw servicepartner te verbeteren, het voordeel voor de klant te optimaliseren en productdefecten te corrigeren, verwerken wij de gegevens van uw aan uw servicepartner verstuurde verzoek voor het maken van een serviceafspraak (bijv. chassisnummer, categorie van de servicebehoefte, datum van verzending van het verzoek om een afspraak, de servicepartner die u hebt geselecteerd en informatie over de overeengekomen serviceafspraak). Bovendien geeft de betreffende servicepartner de volgende gegevens aan ons door: chassisnummer, tijdstip van het verzoek voor het maken van een serviceafspraak (acceptatie van het verzoek om een afspraak), tijdstip van contact en tijdstip van voltooiing van de lead. Wij analyseren uw eerder genoemde gegevens om onze producten te verbeteren, de kwaliteit van het aan uw servicepartner verstuurde verzoek voor het maken van een serviceafspraak te borgen en om onderbrekingen of vertragingen in het proces van het verwerken van aanvragen te voorkomen. Wij controleren bijvoorbeeld op fouten in de gegevensoverdracht naar uw servicepartner (bijvoorbeeld onvolledige gegevens of vertragingen in de gegevensoverdracht) om deze in een vroeg stadium op te sporen en te corrigeren. Op die manier kunnen wij optimaal voldoen aan de vraag van de klant naar het maken van een afspraak en kan de klantentevredenheid over de digitale dienstverlening worden verhoogd.
Bovendien worden bovengenoemde gegevens doorgegeven aan de voor het land verantwoordelijke importeur voor procescontrole en -verbetering, bijvoorbeeld via kwaliteitsaudits. Deze gegevensverwerking is gebaseerd op ons bovengenoemde belang om de klantentevredenheid over onze diensten te verhogen en om onze klanten een tijdige afspraak aan te bieden via onze servicepartners (art. 6, lid 1, letter f van de AVG). De bovenstaande gegevens worden na vijf jaar gewist. Ter ondersteuning maken we gebruik van CARIAD SE en Amazon Web Services GmbH als onze verwerkers.
Wij verwerken ook persoonsgegevens van verzoeken van derden – met name van het nationale verkoopbedrijf dat verantwoordelijk is voor uw land (importeur), uw Volkswagen-dealer en dochterondernemingen van Volkswagen AG (bijv. Volkswagen Group Charging GmbH) – als u verzoeken rechtstreeks aan dergelijke derden richt of uw verzoek betrekking heeft op onze producten en diensten en dit verzoek alleen door ons kan worden verwerkt (Informatie over gegevensbescherming met betrekking tot dergelijke derden kan worden gevonden in het Privacybeleid van de betreffende derde partij).
Als we een verzoek van u ontvangen dat niet binnen de opdracht van de klantenservice valt, maar binnen de opdracht van een derde partij, of dat we niet kunnen verwerken zonder input van een dergelijke derde partij, zullen uw verzoek in gecodeerde vorm doorsturen naar de hierboven genoemde relevante derde partij als dit nodig is voor de verwerking van uw verzoek en het bieden van klantenservice en als dit leidt tot snellere en klantvriendelijkere verwerking in uw gerechtvaardigde belangen en in die van ons (zie artikel 6, lid 1, letter f) AVG). Als een dergelijke derde partij buiten de Europese Economische ruimte gevestigd is en/of (lees-) toegang tot gegevens uit derde landen niet kan worden uitgesloten, zal een overeenkomstige EU-standaardovereenkomst voor gegevensbescherming worden gesloten om voldoende bescherming van uw persoonsgegevens te garanderen. U kunt de standaard contractclausules van de EU downloaden via de URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Als u het CIC gebruikt, verwerken wij uw persoonsgegevens alleen voor zover dit nodig is om uw verzoek te verwerken en voor de doeleinden van de klantenservice (zie artikel 6, lid 1, letter b) AVG) en tenzij anders gespecificeerd voor individuele functies of diensten in dit privacybeleid. In deze context slaan we uw gegevens slechts op voor zolang als nodig is voor de respectieve vermelde doeleinden waarvoor we uw gegevens verwerken. De respectieve bewaarperiode bedraagt drie jaar, bijv. bij eenvoudige vragen of klachten, 10 jaar, bijv. bij schadeclaims in verband met fabriekscertificaten en 15 jaar, bijv. bij claims in verband met een juridisch geschil. Als uw gegevens vereist zijn en voor meerdere doeleinden worden verwerkt, worden uw gegevens, zodra aan het laatste specifieke doel is voldaan, automatisch verwijderd of in anonieme vorm opgeslagen, zodat de gegevens niet direct aan u kunnen worden gekoppeld.
2. Gegevensverwerking met betrekking tot de selfservice
Als u niet rechtstreeks contact met ons wilt opnemen, kunt u ook gebruik maken van onze selfservice. Onze selfservice beantwoordt uw veelgestelde vragen (FAQ’s) rechtstreeks door een relevant antwoord voor te stellen op de vraag die u in het invoerveld hebt ingevuld. U hoeft geen persoonlijke gegevens in te voeren in ons selfservice-invoerveld en kunt uw vraag anoniem stellen. Als u persoonlijke gegevens invoert in ons selfservice-invoerveld, verwijderen wij persoonsgegevens zoveel mogelijk – met uitzondering van uw naam en de naam van de stad en straat, wat we om technische redenen niet kunnen doen – voordat we uw vraag beantwoorden. Om dit te doen, scannen wij uw invoer automatisch en verhullen we systematisch getallenreeksen zoals postcodes, huisnummers en chassisnummers, zodat we alleen een gemeente of stad, een straat of een voertuigserie plus model en modeljaar kunnen onderscheiden. Wij kunnen de details dan niet langer terugvoeren tot u als persoon. Voor doeleinden inzake de kwaliteitsgarantie van onze selfservice slaan we voor elk verzoek van elke gebruiker een generieke sessie-ID op. We kunnen dit echter niet terugvoeren tot u als persoon. Deze gegevensverwerking is gebaseerd op onze gerechtvaardigde belangen (zie artikel 6, lid 1, letter f) AVG) van het bieden van de best mogelijke service en het beantwoorden van veelgestelde vragen (FAQ’s) waar nodig. Wij verwijderen alle inzendingen uit ons selfservice-invoerveld na 100 dagen of in overeenstemming met wettelijke vereisten, bijvoorbeeld wanneer het doel waarvoor de informatie is verzameld ongeldig wordt en als verwijdering niet in strijd is met andere bewaarverplichtingen.
3. Informatie over bewerkers
Wij gebruiken dienstverleners om het CIC en individuele functies te leveren. Als dienstverleners namens ons persoonsgegevens verwerken, hebben wij met deze dienstverleners een overeenkomst gesloten over gegevensverwerking en passende garanties afgesproken over de bescherming van persoonsgegevens . Wij selecteren onze dienstverleners met zorg. Zij verwerken persoonsgegevens uitsluitend met het doel om hun verantwoordelijkheden te vervullen en zijn contractueel gebonden aan onze instructies, beschikken over passende technische en organisatorische maatregelen ter bescherming van persoonsgegevens en worden regelmatig door ons gecontroleerd.
Wij worden geholpen bij het verwerken van uw verzoeken, het leveren van klantenservice en het maken van reclame door Teleperformance Group Europe, Middle-East and Africa SAS (Frankrijk), de Concentrix Holding Germany GmbH (Duitsland) en Salesforce.com EMEA Limited (Verenigd Koninkrijk) als bewerkers met een cloud binnen de Europese Unie. Omdat Salesforce in de Verenigde Staten gevestigd is, kan (lees)toegang tot gegevens uit de Verenigde Staten niet worden uitgesloten. Er is dienovereenkomstig een overeenkomstige EU-standaardovereenkomst ten behoeve van gegevensbescherming gesloten om voldoende bescherming van uw persoonsgegevens te garanderen. U kunt de standaard contractclausules van de EU downloaden via de URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087. De gegevens die in Europa worden gehost, worden ook beschermd door het sluiten van bindende bedrijfsregels (passende garantie op gegevensverwerking in niet-Europese landen).
Daarenboven zet Volkswagen AG ter waarborging van het bedrijf en voor de verdere ontwikkeling Cariad SE, de Adastra GmbH en Deloitte Consulting GmbH, allen gevestigd in Duitsland, in als verwerkers.
Bij het verwerken van uw verzoeken en voor de doeleinden van klantenservice en het analyseren van uw gegevens met het oog op kwaliteitsborging en het verbeteren van de klantenservice en onze producten en diensten, worden wij bijgestaan door Amazon Web Services EMEA SARL (Ierland) als gecontracteerde bewerker met een cloud binnen de Europese Unie. Opnames voor het verbeteren van de klantenservice worden getranscribeerd met behulp van de transcriptiesoftware ‘Amazon Transcribe’. Omdat AWS in de Verenigde Staten gevestigd is, kan (lees)toegang tot gegevens uit de Verenigde Staten niet worden uitgesloten. Er is dienovereenkomstig een overeenkomstige EU-standaardovereenkomst ten behoeve van gegevensbescherming gesloten om voldoende bescherming van uw persoonsgegevens te garanderen. U kunt de standaard contractclausules van de EU downloaden via de URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Inbenta Holdings INC. helpt ons om onze selfservice te bieden. Sucursal en España, C/ Arago 222, 08011 Barcelona (Spanje).
III. Gebruik met/zonder een Volkswagen-gebruikersaccount en voorbereiden van de accountregistratie
Als u contact met ons opneemt met vragen over onze digitale diensten of apps, controleren wij ook of u al een Volkswagen ID-gebruikersaccount hebt; hiervoor zullen wij u naar uw e-mailadres vragen en controleren of u al een Volkswagen ID hebt (met behulp van de Volkswagen ID kunt u zich aanmelden bij tal van online-diensten (bijv. websites of toepassingen) van Volkswagen AG en derden. Het fungeert als een centraal gebruikersaccount dat u kunt gebruiken om uw gegevens centraal te beheren. De voor de Volkswagen ID vereiste gegevensverwerking wordt uitgevoerd met het oog op de uitvoering van de overeenkomst (zie artikel 6, lid 1, letter b) AVG). Voor registratie zijn uw e-mailadres en een wachtwoord vereist dat u zelf hebt gekozen. Raadpleeg het uitgebreide privacybeleid voor Volkswagen ID. Dit beleid kan worden bekeken op https://vwid.vwgroup.io/data-privacy).
Als u contact met ons opneemt en nog geen Volkswagen ID-gebruikersaccount hebt, kunt u onze tussenpersonen vragen om uw registratie voor de Volkswagen ID tijdens het gesprek voor te bereiden. Met uw toestemming (zie sec. VI) zullen wij uw order telefonisch registreren en uw naam, e-mailadres, adres, telefoonnummer, land en taal verwerken om de registratie voor te bereiden en om u een e-mail te sturen met een uitnodiging om een Volkswagen ID te registreren. Om ervoor te zorgen dat alleen u toegang hebt tot uw klantgegevens en om uw registratie voor te bereiden, moet u een viercijferige uitnodigingscode naar keuze selecteren en deze doorgeven aan de tussenpersoon. U moet de code invoeren om het registratieproces van uw Volkswagen ID binnen 30 dagen te voltooien; alleen als u uw uitnodigingscode correct hebt ingevoerd, worden uw vooraf opgenomen klantgegevens toegewezen aan uw Volkswagen ID; dit voorkomt de mogelijkheid dat onbevoegde derden toegang krijgen tot uw klantgegevens, zelfs als de uitnodiging naar het verkeerde adres gaat. Wij verwerken uw klantgegevens om uw registratie voor Volkswagen ID voor te bereiden (zie artikel 6, lid 1, letter b) AVG) en verwijderen de registratie van uw telefonische order na 60 dagen en uw vooraf opgenomen klantgegevens na 30 dagen].
IV. Voorbereidingen treffen om toestemming te verkrijgen voor het ontvangen van reclame, reclamebenaderingen, tevredenheidsonderzoeken
Als u een Volkswagen ID hebt, zal onze tussenpersoon in het kader van klantenservice controleren of u ons eerder uw toestemming hebt gegeven om reclame te ontvangen via het e-mailadres dat u in de Volkswagen ID hebt opgeslagen. Als u ons nog niet uw toestemming hebt gegeven om reclame te ontvangen, kunt u hiervoor tijdens een gesprek eventuele voorbereidingen treffen. Met uw toestemming (zie sec. VI), leggen wij uw wens om telefonisch toestemming te geven vast en sturen wij u een e-mail met een uitnodiging om toestemming te geven voor het ontvangen van directe reclame. U kunt uw toestemming geven om advertenties te ontvangen die persoonlijk op u zijn afgestemd door binnen 30 dagen op de koppeling in de e-mailuitnodiging te klikken (zie artikel 6, lid 1, letter a) AVG). Wij zullen de opname van uw wens om toestemming te geven verwijderen nadat wij uw toestemming via e-mail hebben ontvangen. Als u ons uw toestemming niet geeft, zullen wij uw wens om toestemming te geven uiterlijk na 60 dagen verwijderen.
Als u ons al uw toestemming hebt gegeven om directe reclame te ontvangen (zie artikel 6, lid 1, letter a) AVG), kan onze tussenpersoon u benaderen en adviseren over onze producten en diensten. Om de aanpak en het advies van onze tussenpersonen te verbeteren, verwerken wij gegevens van uw Volkswagen ID-gebruikersaccount en bijbehorende diensten, evenals resultaten van segmentaties. Als u geïnteresseerd bent in producten of diensten, wordt uw interesse vastgelegd en verwerkt om u vervolgens persoonlijk op maat gemaakte advertenties te kunnen sturen. Meer informatie over gegevensbescherming in deze context betreffende het instemmen met het ontvangen van reclame- en reclamebenaderingen vindt u in het Volkswagen ID-privacybeleid op https://vwid.vwgroup.io/data-privacy.
V. Vastleggen en analyseren van verzoeken via telefoon en tevredenheidsonderzoeken
Als u ons telefonisch benadert met vragen over onze digitale diensten of apps en/of deelneemt aan tevredenheidsenquêtes, heeft u vóór het begin van het gesprek de mogelijkheid om in te stemmen met de opname van uw gesprek voor kwaliteitsborging en verbetering van de klantenservice en de verbetering van de digitale diensten door de desbetreffende mededelingen in de wachtrij te volgen en door de desbetreffende toets van uw telefoon in te drukken (zie Art. 6 paragraaf 1 lid. a) AVG). U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door dit tijdens het gesprek aan de agent mee te delen of door achteraf een e-mail te sturen naar info-datenschutz@volkswagen.de.
Als u ons toestemming hebt gegeven om één of meer gesprekken op te nemen, nemen we uw gesprek(ken) op, en transcriberen deze.
Voor kwaliteitsborging van onze klantenservice en onze digitale diensten analyseren wij de opnames direct tekstueel (bijv. herkennen van de taal, syntactische analyse, semantische analyse) en categoriseren en classificeren deze (bijv. de toewijzing aan onderwerpen, indeling op basis van sentimenten). Deze analyse stelt ons onder andere in staat conclusies te trekken over de duur, inhoud en activiteit van het gesprek en uw tevredenheid met de klantenservice. Hiermee kunnen we klantgerichte kwesties identificeren en gebruiken voor nabesprekingen en trainingen van onze agenten (bijv. om de naleving van richtlijnen te waarborgen, om richtlijnen te communiceren aan de hand van praktijkvoorbeelden). We verwijderen uw gegevens uit de analyse van de opnames of anonimiseren ze na 14 dagen.
C. Verwerking van persoonsgegevens van zakelijke klanten bij het gebruik van het CIC
De gegevensverwerking bij het gebruik van de CIC-website/feature-app is voor zakelijke klanten over het geheel genomen gelijk aan de bij B. beschreven gegevensverwerking (voor zover de functies en diensten bij het gebruik van het CIC ook voor zakelijke klanten worden aangeboden). Bij de bewerking van uw verzoek als commerciële klant verwerken wij naast resp. in plaats van de bij B.II.1. genoemde persoonsgegevens uw commerciële persoonsgegevens (bijv. zakelijk e-mailadres, adres van de organisatie). Zelfservice (B.II.2.) bieden wij zakelijke klanten bij het gebruik van het CIC thans niet aan. De uitleg van de Volkswagen ID (B.III.) gelden voor zakelijke klanten voor de ONE Business ID overeenkomstig. Neem het voor de ONE Business ID geldende uitvoerige privacybeleid in acht. Dit kunt u opvragen via https://onebusinessid.com/legal#dataprivacy. Een voorbereiding van de registratie voor een ONE Business ID gebruikersaccount bieden wij zakelijke klanten bij het gebruik van het CIC thans niet aan; hetzelfde geldt voor de voorbereiding van het verkrijgen van een toestemming ten behoeve van de ontvangst van reclame, aanspraak bij reclame, tevredenheidsonderzoeken (B.IV.) alsook tevredenheidsonderzoeken (met uitzondering van telefonisch opgebrachte kwesties) (B.V.). De uitleg over de analyse van kwesties (met uitzondering van telefonisch opgebrachte kwesties) (B.V.) en de opname en analyse van telefonische kwesties en/of tevredenheidsonderzoeken (B.VI.) gelden overeenkomstig voor zakelijke klanten.
D. Cyber security
Als u vermoedt dat er bij het gebruik van onze digitale diensten cyberbeveiligingsaanvallen hebben plaatsgevonden, kunt u contact opnemen met het Customer Interaction Center (CIC). In verband hiermee verwerkt Volkswagen AG steeds de vereiste persoonsgegevens zoals uw persoonlijke gegevens (bijv. naam, e-mailadres, adres, telefoonnummer, land en taal), contractgegevens (bijv. uw contract- en klantnummers, toestemmingen), transactiegegevens (bijv. opdracht- en factuurgegevens), voertuiggegevens (bijv. voertuigidentificatienummer, eerste registratie, informatie over de uitrusting), gebruiksgegevens van het voertuig (bijv. kilometrage, rijtijdenboekje, vloeistofniveaus), servicegegevens (bijv. datum van afgifte/afhaling wagen, vervangende wagen), hardwaregegevens (bijv. soort hardware, fabrikant van de hardware, serienummer van de hardware), softwaregegevens (bijv. firmware, besturingssysteem, app-versie), IT-gebruiksgegevens (bijv. aanmeldingen bij diensten, gebruik van functies) of betalingsgegevens (bijv. bankgegevens).
Rechtsgrond voor de contactlegging bij cyberbeveiligingsaanvallen is een overwegend gerechtvaardigd belang conform art. 6 lid 1 punt f AVG. Het gerechtvaardigde belang van Volkswagen AG is om een zo hoog mogelijke veiligheid voor onze digitale diensten en services te waarborgen.
Bij de verwerking van gegevens worden wij ondersteund door Cariad SE en Salesforce.com, Inc. als verwerkers. Toegang tot de informatie door Salesforce.com Inc. met zetel in de VS kan niet worden uitgesloten. zodat er een adequate EU-standaardovereenkomst (passende garantie voor gegevensverwerking in niet-Europese landen) is gesloten. De gebruikte EU-standaardcontractbepalingen kunt u vinden via https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Hierbij bewaren wij uw gegevens slechts zolang als dit voor de betreffende genoemde doelen, waarvoor wij uw gegevens verwerken, nodig is en voorzover verwijdering niet wordt verhinderd door andere bewaarplichten.
E. Uw rechten
U kunt de volgende rechten tegenover Volkswagen AG op elk moment zonder kosten doen gelden. Meer informatie over het uitoefenen van uw rechten vindt u in sectie D.
Recht van inzage: U heeft recht op informatie van ons (artikel 15 AVG) over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Recht op rectificatie: U hebt het recht om te verzoeken dat wij (artikel 16 AVG) onjuiste of onvolledige persoonsgegevens rechtzetten.
Recht op gegevenswissing: U hebt het recht, indien aan de eisen van artikel 17 AVG is voldaan, om het wissen van uw gegevens te verzoeken. Dienovereenkomstig kunt u verzoeken om bijvoorbeeld uw gegevens te wissen als dit niet langer nodig is voor de doeleinden waarvoor deze zijn verzameld. Bovendien kunt u ook verzoeken om uw gegevens te wissen als wij deze op basis van uw toestemming verwerken en u de betreffende toestemming intrekt.
Recht op beperking van de verwerking: U hebt het recht om de beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens te verzoeken als er is voldaan aan de voorwaarden van artikel 18 van de AVG. Dit is bijvoorbeeld het geval als u de nauwkeurigheid van uw gegevens in twijfel trekt. U kunt dan verzoeken dat de verwerking wordt beperkt zolang het duurt om de preciesheid van uw gegevens te onderzoeken.
Recht van bezwaar: Als de verwerking is gebaseerd op doorslaggevende gerechtvaardigde belangen hebt u het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens. Een bezwaar is toegestaan als de verwerking in algemeen belang is of in het belang van Volkswagen AG of een derde partij. In geval van bezwaar verzoeken wij u om ons de redenen mede te delen waarom u bezwaar hebt gemaakt tegen de verwerking van gegevens.
Daarnaast hebt u ook het recht om bezwaar te maken tegen gegevensverwerking met het oog op directe marketing. Hetzelfde geldt voor profilering, als dit verband houdt met directe marketing.
Recht op overdraagbaarheid van gegevens: Op voorwaarde dat de gegevensverwerking is gebaseerd op toestemming of op de vervulling van een contract en dat deze ook wordt uitgevoerd met behulp van geautomatiseerde verwerking, hebt u het recht om uw gegevens te ontvangen in een gestructureerd, gemeenschappelijk en machinaal leesbaar formaat en door te sturen naar een andere gegevensbeheerder.
Herroepingsrecht: Voor zover de gegevensverwerking plaatsvindt op basis van toestemming, hebt u het recht om uw toestemming, met toekomstige gevolgen op elk moment, zonder kosten in te trekken.
Recht om een klacht in te dienen: U hebt ook het recht om een klacht in te dienen bij een toezichthoudende autoriteit (bijv. bij de functionaris voor gegevensbescherming in Nedersaksen) betreffende onze verwerking van uw gegevens.
F. Uw aanspreekpunten
Aanspreekpunten voor het uitoefenen van uw rechten
Voor informatie over de persoon met wie u contact moet opnemen om uw rechten uit te oefenen en voor meer informatie kunt u gebruikmaken van de volgende link https://datenschutz.volkswagen.de.
Functionaris voor gegevensbescherming
Onze functionaris voor gegevensbescherming is uw aanspreekpunt voor problemen met betrekking tot gegevensbescherming: