Elektrische wagen in het werkatelier
1
Elektrische wagen in het werkatelier
1
Elektrische wagen in het werkatelier
1
Elektrische wagen in het werkatelier
1

Elektrische wagens in het werkatelier: nooit meer olie wisselen.

Elektrische wagens in het werkatelier: nooit meer olie wisselen.

9 april 2019
9 april 2019

Het onderhoud en de zorg van de elektrische wagen is anders dan dat van de klassieke verbrandingsmotor: geen bougies, geen uitlaat, geen versnellingsbak. Dat bespaart tijd en geld. Toch is een regelmatig onderhoud belangrijk.

Dit komt u te weten:

  • waarom elektrische wagens zelden op onderhoud moeten
  • hoe het onderhoud van de elektrische wagen verschilt van dat van een benzine- of dieselvoertuig
  • wat u kunt doen om slijtage minimaal te houden
  • waar u bij de keuze van een werkatelier op moet letten

Veel onderdelen van de klassieke motoren vallen door het verschillende aandrijvingssysteem bij de elektrische wagen gewoon weg. Dat zijn  motoronderdelen zoals lucht-, brandstof- en oliefilters, motorkoeling of bougies, maar ook slijtagedelen zoals uitlaatsystemen of koppelingen. Omdat in elektrische auto's driefasige synchroonmotoren worden gebruikt die geen slijtende wrijvingscontacten hebben, hebben de motoren zelf vrijwel geen onderhoud nodig. Bovendien doen elektrische auto's het zonder handgeschakelde versnellingsbak. Kortom: minder componenten betekenen lagere onderhoudskosten.

Minder componenten, minder onderhoud.

De onderdelen die wel regelmatig onderhoud nodig hebben, zijn bijvoorbeeld de remmen. Toch worden die bij een elektrisch voertuig minder gebruikt en moeten ze bijgevolg ook minder vaak worden vervangen. Dat komt onder andere door de recuperatie. Dit betekent dat bij het remmen van de wagen bewegingsenergie wordt omgezet in elektrische energie en zo teruggewonnen wordt. De recuperatie werkt ook als een motorrem. Hierdoor wordt het remsysteem minder belast en verslijt het niet zo snel als bij een verbrandingsmotor. Daarnaast moeten ook sturing, klimaatregeling, wielen en banden worden gecontroleerd. Ten slotte moet de inspectie met vergelijkbare intervallen plaatsvinden als bij een auto met verbrandingsmotor.

Terwijl sommige typische componenten van de verbrandingsmotor  wegvallen, worden specifieke onderdelen van een elektrische auto aan de onderhoudslijst toegevoegd, zoals de batterij die wordt onderworpen aan een visuele inspectie. Hier worden als onderdeel van het algemene onderhoud de laadaansluiting en kabelverbindingen evenals de staat van de batterij onderzocht.

Onderhoud bij de elektrische wagen
1

De batterij onder de loep tijdens het onderhoud van de elektrische wagen

In de meeste elektrische voertuigen zijn lithium-ionbatterijen geïnstalleerd. Als u extra zorgzaam met uw batterij wilt omspringen, mag uw auto niet voor lange tijd een oplaadniveau van minder dan 20 procent hebben. Net zoals dat voor smartphones geldt, die ook met lithium-ionbatterijen werken, is de manier waarop u oplaadt bepalend voor de levensduur van de batterij in e-cars. Opladen met wisselstroom, bijvoorbeeld via een huishoudelijk stopcontact, verdient de voorkeur boven opladen via gelijkstroom aan een snellaadstation. Omdat de batterij het duurste onderdeel van het voertuig is, loont het de moeite  om er goed voor te zorgen.

Eigenaars van auto's met een elektromotor moeten ook een ander slijtend onderdeel in de gaten houden: de banden. Elektrische wagens kunnen bij het starten een veel hoger koppel genereren dan de meeste andere voertuigen. Als het hoge koppel regelmatig wordt opgeroepen, gaat dit ten koste van het bandenprofiel. Dus matig starten loont. Bij het kopen en onderhouden van de banden moet rekening worden gehouden met de speciale eisen van elektrische voertuigen.

35% minder onderhoudskosten bij een elektrische wagen

Zelfs als de e-auto's hier en daar andere eisen stellen aan regelmatige inspectie dan wagens met een conventionele verbrandingsmotor, liggen de onderhouds- en reparatiekosten voor elektrische voertuigen ongeveer 35 procent lager dan die van een vergelijkbaar voertuig met een verbrandingsmotor, zo stelt het Instituut voor de auto-industrie (Institute for the Automotive Industry of IFA) uit Duitsland. Al in 2020 schat een recent gezamenlijk onderzoek van het Instituut voor de auto-industrie en DEKRA dat de totale kosten van een elektrische auto, inclusief aankoop, elektriciteit, regelmatig onderhoud en reparatie 3,2 procent goedkoper zullen zijn dan van een auto met een verbrandingsmotor en dit zonder milieupremies of de mogelijkheid van gratis opladen.

Wie zijn e-voertuig op onderhoud brengt, kan in principe vrij beslissen welk werkatelier het onderhoud zal uitvoeren volgens de specificaties van de constructeur. Werkzaamheden aan het hoogspanningssysteem mogen echter alleen worden uitgevoerd door hiervoor correct opgeleide en uitgeruste werkplaatsen. Alvorens aan het voertuig te werken, moet de mecanicien controleren of het hoogspanningssysteem daadwerkelijk spanningsloos is, zodat de werkzaamheden zonder gevaar kunnen worden uitgevoerd. Vuistregel: als u een werkatelier met de juiste kwalificaties kiest, mag u er zeker van zijn dat aan alle noodzakelijke criteria is voldaan.

Nu aanmelden en zijn tijd vooruit zijn

Ontvang regelmatig updates over de ID.3, ID.-familie en de elektrische mobiliteit van morgen.

Uw browser blijkt niet up-to-date te zijn.

Het kan zijn dat onze website hierdoor niet optimaal werkt.
We raden u een update van uw webbrowser aan!

De nieuwste versie staat telkens en overal garant voor een goede internetervaring.

Bedankt voor uw bezoek en veel plezier,
uw Volkswagen-team.