Klaus Bischoff
Becoming ID.

Wielen: efficiënt en stijlbepalend

Becoming ID.

Wielen: efficiënt en stijlbepalend

24 maart 2020

De wielen van de ID.3 bepalen voor bijna 50 procent de uiterlijke look. Welke impact het design van de wielen op rijbereik, efficiëntie en zelfs de keuze van de juiste lak heeft, ontdekt u in deze episode.

Bijna 50 procent van het totaalplaatje van een voertuig wordt bepaald door de wielen. Bovendien heeft een bepaalde kleur op verschillende wieldesigns een totaal ander effect. Hoe dit komt en hoe belangrijk het wieldesign voor de efficiëntie van een voertuig is, vertelt Matthias Valencia, medeverantwoordelijk voor het wieldesign van de ID.3.

Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest geraakt?

De ID.-familie in het algemeen en ook de ID.3 in het bijzonder zullen de look van het merk extreem bepalen! Want al deze zuiver elektrisch aangedreven voertuigen bezitten hun eigen designtaal. Hoe deze vormen en lijnen uit de eerste schetsen zich uiteindelijk tot het 1:1-model ontwikkelden, was superspannend om te zien. In deze nieuwsoortige designtaal integreerden we doorheen de tijd verschillende wieldesigns die elk voor een nieuwe designtaal staan en idealiter verder moesten worden ontwikkeld. De auto moet echter meteen herkenbaar zijn als ‘typisch Volkswagen’: logisch, puur, sensueel, met liefde voor het detail en technisch vooruitstrevend. Mijn persoonlijk highlight hier is ons wiel in Aero-look dat is afgeleid van de wielen van de elektrische racewagen ID.R.

Wat was het moment waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?

De ernst en de grote uitgaven die Volkswagen zich niet spaarde voor de ontwikkeling en commercialisering en ook het grote aantal zuiver elektrisch aangedreven productievoertuigen die het hele concern bouwt en waaraan we nu werken, tonen aan dat elektrische auto’s geen nicheaangelegenheid meer zijn maar dat ze weldra voor een vanzelfsprekendheid in onze maatschappij zullen staan. Bovendien horen we, bijvoorbeeld van onze collega’s in China, dat we absoluut op de juiste weg zitten. De wielen zijn de schoenen van de auto.

Zoals men ook zijn eigen kledinglook kan veranderen door het wisselen van schoenen, wordt ook het voertuigdesign bepaald door de wielen.
Matthias Valencia
Designontwerp wielen Volkswagen Design

In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

Persoonlijk ben ik in de wolken over de IQ.Light-koplampen omdat ze voor het eerst in de geschiedenis van Volkswagen met hun omgeving intelligent ageren, ook met personen. En niet te vergeten: de bijzondere cw-waarde van de Aero-velgen zijn een absoluut highlight. Over de hele projectduur beschouwd.

Wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

De grootste uitdaging voor ons team lag in de aerodynamische richtlijnen die we moesten vervullen. Deze zijn zeer belangrijk voor de efficiëntie van het hele voertuig en daarom cruciaal voor het rijbereik. De nauwe samenwerking tussen Technische ontwikkeling, het windkanaal en wij, designers, is op deze manier nog nooit zo intensief geweest. Zoals de meeste designteams begeleiden wij de velgen van de schets tot de vervaardiging. Dat betekent dat we het zogenaamde feasibilityproces, de haalbaarheidsstudie dus, ook uitvoeren. Op die wijze kunnen we garanderen dat het design tot het in productie gaan bij de leverancier beantwoordt aan onze hoge eisen. Een andere bijzonderheid in dit ontwikkelingsproces is de implementatie van het berekenen van weerstand- en aerodynamica reeds in de ontwerpfase. Alleen zo kunnen we realistische ontwerpen voorstellen. Dit versnelt het ontwikkelingsproces en vermijdt extra nieuwe voorstellen.

--:--

Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?

Vanuit elk oogpunt is het een nieuwe tijdrekening die met de ID.-familie begint. Sinds de ID.3 hebben we te maken met totaal nieuwe randvoorwaarden en een totaal andere samenwerking tussen de meest verschillende afdelingen. We hebben nieuwe processen geïmplementeerd die nauwere afspraken met Marketing en Sales, Serieproductie, Technische ontwikkeling en Design vereisen. Een dergelijke ingrijpende verandering drukt zijn stempel, en niet alleen omdat men vele nieuwe interessante mensen binnen de eigen onderneming leert kennen. Zelf was ik ook verrast dat door de hoge doelstellingen, onder andere bij de aerodynamica en het gewicht, ook de lakken een ander effect hebben. Door de vlakheid van de Aero-wielen hebben sommige kleuren een hele andere uitwerking dan bij wielen zonder aerodynamische optimalisering. Daaruit groeide de wens van onze chef Design Klaus Bischoff voor een extra kleurvariant: het 20-duim grote wiel in het zwart en glansgedraaid. Een soort ‘keuze van de chef’ dus. Vertel ons wat over uzelf en uw werk bij Volkswagen.

Klopt het dat het ontwerp van een wiel de totale look van een voertuig voor ongeveer 50 procent bepaalt? Zo ja, hoe komt dat?

De verhouding van carrosserie en wieldesign is inderdaad 70:30. Deze bepaling is subjectief en vloeit voort uit diverse factoren. Enerzijds wordt dit bepaald door de verhouding van de totale oppervlakte van het zijaanzicht van het voertuig. Hier nemen de wielen ongeveer een oppervlakte van 30 procent voor hun rekening. Anderzijds verlenen de wielen het voertuig een gewenst individueel karakter: sportief, elegant, technisch, enz. Niettemin vergroot de subjectieve waarneming van wieldesigns bij sommige voertuigen tot vrijwel de helft. Ook dat klopt. Ze zijn de schoenen van de auto, zoals ook onze kleding verandert door de schoenen. De ID.3 heeft zeer grote wielen: van 18 tot 20 duim. Hier is het effect soms bijna nog groter, ook door de grotere vlakheid van het totale wielenpalet dat het uitzien van het voertuig immers nog sterker bepaalt.