Diana Zynda in interview
Becoming ID.

Kleur, materiaal, geometrie: een perfect samenspel

Becoming ID.

Kleur, materiaal, geometrie: een perfect samenspel

24 maart 2020

De revolutionaire vormtaal van de ID.3 vroeg aan Diana Zynda en haar team om geheel nieuwe kleur- en materiaalconcepten. Wat dit betekende voor het vormgevingsproces, vertelt de designer hier.

Bij de ID.3, en ook bij alle andere leden van de ID.-familie, bestaan de oppervlakken uit logische samenhangen van materiaal en vorm. Diana Zynda, teammanager Color & Trim MEB bij Volkswagen, vertelt wat cruciaal was bij de nieuwe genetische compositie van de elektrische ID.-familie. Een interview.

Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest gemotiveerd?

Stel u eens voor: we mochten als team het vormgevingsproces zelf opnieuw uitvinden. Wij gaven mee vorm aan een nieuwe genetische compositie van Volkswagen en konden iets totaal nieuws tot stand brengen.

Wat was het moment waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?

Voor mij als designer was dat geen duidelijk afgebakend moment. Het is eerder een golf, een algemene beweging - maatschappelijk en politiek. En voor die golf die we allemaal mee vorm hebben gegeven, moesten we bij de ontwikkeling de nodige fijngevoeligheid in de voertuigen mee introduceren.

Visuele waarneming gaat rechtstreeks het brein binnen: er is eerst het haptische gevoel en daarna de emotie. Een perfecte match!
Diana Zynda
Teammanager Color & Trim MEB, Volkswagen Design

In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

Boeiend is de denkwijze bij de vormgeving van oppervlakken evenals de combinatie van kleuren en materialen. Doorgaans hebben we bij de ID.-familie, en bij de ID.3 in het bijzonder, een logisch aanvoelen van de oppervlakken. Dat betekent dat we veel aandacht hebben voor de haptische eigenheid van de materialen die we optisch logisch proberen weer te geven. Deze ‘nieuwe logica’ mee integreren via genetische materialiteitcompositie is boeiend. Ik leg dit even uit: de logische vormen worden ondersteund door de materialiteit. Dat zie je bijvoorbeeld bij het materiaal van de stoel waar de stoel de vloeiende lijnen van het koetswerk- en interieurdesign in zich opneemt en opnieuw interpreteert.

Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

Alles was een challenge. Bijvoorbeeld welke koetswerkkleur past er bij de architectuur of welke zijn de juiste materialen die een behaaglijke sfeer creëren. Maar de grootste uitdaging voor mij was dat we altijd verder vooruit handelden en daarmee aan de polsslag van de tijd zaten en tegemoet moesten komen aan de toekomstideeën en -stijlen van de klanten. Het was onze doelstelling om, al jaren vooruit, emoties en de liefde voor de ID.3 mee te vervoeren.

--:--

Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?

Het teamwerk was erg plezierig. We hebben voor grote uitdagingen gestaan maar het er prima van afgebracht. Ik ben heel fier en heb er een elektriserend gevoel bij.

Als u voor bij u thuis een meubel koopt, bv. een sofa, tafel, stoel, bekijkt u het eerst of raakt u het eerst aan?

De eerste indruk is natuurlijk altijd visueel, de tweede is gelijk ook de haptische. Daarom gaan kleur, materiaal, geometrie, architectuur, de look in het algemeen, dadelijk door de ogen naar de hersenen. En dan volgt het haptische gevoel. Materialiteit geeft aan de architectuur van een product emotionaliteit. Een perfecte match, dus!