Switching to e-mobility

Feiten in plaats van vooroordelen.

Elektromobiliteit zal ons leven veranderen. Heel wat dingen zullen eenvoudiger, intelligenter, duurzamer worden. Toch bestaan er nog vooroordelen. Heel wat van die vooroordelen zijn ondertussen achterhaald en kloppen niet. Dat is onder meer te danken aan de grote vooruitgang die onze technologie boekte. We willen hier de grootste vooroordelen aankaarten en tegelijk ook de feiten, zodat u kunt zien dat de toekomst van de mobiliteit elektrisch is.

Icons für richtig und falsch
Vooroordeel:

Wat gebeurt er als ik eens zonder stroom val?

Feit:

Uw voertuig zal u tijdig waarschuwen.

Met uw elektrische wagen kunt u normaal gezien - en bij het volgen van de aanwijzingen niet zonder stroom te komen zitten. Hij laat het tijdig weten wanneer de stroomopslag bijna op is. Bovendien schakelt uw voertuig automatisch over naar de geoptimaliseerde energiemodus.

Daarnaast is het zo dat het netwerk van laadstations binnen één tot twee jaar exponentieel zal groeien en uw navigatiesysteem u steeds zeer makkelijk naar het dichtstbijzijnde laadstation zal leiden. Overigens, als bestuurder van een elektrische wagen kunt u ook steeds terecht bij de Volkswagen-pechdienst op het pechnummer + 32 (0)2 756 86 88.

Ten slotte is tijdens de eerste drie jaar de all-in en zorgeloze bescherming van de ID.3 mobiliteitsgarantie ook inbegrepen. Of u hulp nodig heeft bij een ongeval, (onderdelen-) diefstal en vandalisme of extra hulp bij technische pech, al dan niet door eigen toedoen, u kunt op ons rekenen. Kosteloos, eenvoudig en overal in Europa.

Illustratie van een smartphone die het logo van de pechdienst weergeeft terwijl er een oproep binnenkomt.
Illustratie van een smartphone die het logo van de pechdienst weergeeft terwijl er een oproep binnenkomt.
Vooroordeel:

De batterij gaat niet lang mee.

Feit:

Toch wel, u zal zelfs verrast zijn hoelang.

Hoelang de batterij van uw auto meegaat, hangt af van de frequentie van het op- en ontladen. Volkswagen garandeert overigens dat de batterij na 8 jaar of na 160.000 km, al naargelang wat eerst komt, minstens 70% bruikbare capaciteit behoudt.

Het MEB-onderstel met 8 jaar garantie
Het MEB-onderstel met 8 jaar garantie
Vooroordeel:

Opladen duurt te lang.

Feit:

Aan snellaadpalen is uw auto vanzelfsprekend bijzonder snel opgeladen.

Hoelang uw voertuig doet over het volledige opladen hangt af van het laadstation. Met een wallbox thuis kunt u met 11 kW uw elektrische wagen elke nacht helemaal opladen.

Aan de publieke snellaadpalen van IONITY laadt uw batterij dankzij het grotere vermogen nog sneller.

Illustratie van een snellaadstation met een elektrische auto
Illustratie van een snellaadstation met een elektrische auto
Vooroordeel:

Elektrische wagens zijn duur.

Feit:

Het tegengestelde is waar dankzij belastingvoordeel.

Elektrische wagens hebben vandaag nog de naam kostelijk te zijn. De aankoopprijs ligt vandaag inderdaad nog wat hoger dan die van een vergelijkbare benzine- of dieselmotor. De reden daarvoor zijn de hogere productiekosten van de batterij. Belastingvoordelen alsook lagere verbruikskosten en een elektrotechniek die minder onderhoud vereist, compenseren echter al snel of gedeeltelijk de meerkosten.

Een elektrische wagen waarin geld wordt gestopt als in een spaarvarken
Een elektrische wagen waarin geld wordt gestopt als in een spaarvarken
Vooroordeel:

Elektrische auto’s hebben geen groot rijbereik.

Feit:

Tot 550 km (WLTP)1

Een van de vaakst gehoorde vooroordelen is dat je met een elektrisch voertuig niet ver kan rijden. Dit is al lang achterhaald. Het rijbereik van de nieuwe elektrische auto’s van de ID.-familie, gebouwd op het modulaire aandrijfplatform MEB, is veel hoger dan gedacht. Met de nieuwe elektrische wagens is een rijbereik van ongeveer 330 tot meer dan 550 km volgens de WLTP mogelijk, afhankelijk van de batterijgrootte, de banden en het koetswerkconcept van het betreffende voertuig.

Buzz op een secundaire weg
Buzz op een secundaire weg
Vooroordeel:

Een elektrische wagen opladen is gevaarlijk.

Feit:

Ook bij regen en vochtigheid is uw elektrische wagen veilig.

Als kind al leerden we dat elektriciteit gevaarlijk is. Vooral in combinatie met water. Toch kan het helemaal geen kwaad om een elektrische wagen bij regenweer op te laden. Als batterij en laadstation aan de norm beantwoorden, komt er immers geen elektriciteit vrij vooraleer een veilige aansluiting tot stand is gekomen. U kunt ook probleemloos door de carwash rijden of de motorkap openen als het regent. Ook bij onweer is uw elektrische voertuig net zo veilig als elk ander voertuig.

Elektrisch voertuig onder een afdak tijdens een onweer
Elektrisch voertuig onder een afdak tijdens een onweer
Vooroordeel:

Elektrische wagens zijn saai.

Feit:

Rijden met een elektrische wagen is plezieriger dan u denkt.

De krachtige elektrische motoren bieden vanaf het begin maximaal koppel zonder onderbreking van de trekkracht. Ze stuwen u in een adembenemende dynamiek vooruit. Bovendien zijn de batterijen geïntegreerd in de bodem van het voertuig. Dit zorgt voor een laag zwaartepunt en zo een optimale gewichtsverdeling. Het resultaat? Puur rijplezier met kartinggevoel. Alles behalve lastig.

Vooroordeel:

Een elektrische wagen thuis opladen is nogal ingewikkeld.

Feit:

U heeft alleen een laadkabel en stroomaansluiting nodig.

De gemakkelijkste manier is een laadstation voor uw eigen voordeur om ‘s morgens met een opgeladen wagen de dag te kunnen beginnen. Dit is niet alleen een mogelijkheid voor huiseigenaars maar ook voor garages van appartementsgebouwen. U kunt er namelijk een zogeheten wallbox installeren waarbij u alleen nog de laadkabel op uw voertuig moet aansluiten. U kunt uiteraard ook gebruik maken van de laadkabel die bij uw voertuig werd meegeleverd. Dan duurt het wat langer maar het werkt net zo eenvoudig.

Een elektrische wagen wordt opgeladen aan een wallbox.
Een elektrische wagen wordt opgeladen aan een wallbox.
Vooroordeel:

Er zijn te weinig laadstations.

Feit:

Elektriciteit tanken kunt u bijna overal.

Idealiter laadt u uw voertuig ‘s nachts thuis op via uw wallbox. Zo stapt u ‘s ochtends in uw opgeladen auto en begint u ‘opgeladen’ aan uw dag. Het hele gebied en het aantal openbare laadstations groeit exponentieel snel.

Als u bijvoorbeeld in de stad onderweg bent, vindt u vandaag reeds in parkings, aan supermarkten of winkelcentra talrijke mogelijkheden om op te laden. Bovendien bieden steeds meer werkgevers hun werknemers de mogelijkheid hun voertuig op te laden aan laadstations van het bedrijf. Ook op lange trajecten zal het tanken van stroom gemakkelijk worden.

Langs de snelwegen en hoofdverbindingsassen bouwt IONITY, joint venture van de Duitse auto-industrie en Ford, naast vele andere leveranciers en energiebedrijven, in heel Europa een dicht netwerk van snellaadstations. Zo moeten er eind 2019 over heel Europa honderden IONITY-laadparken ontstaan.

Geïllustreerde kaart met laadstations op verschillende plaatsen
Geïllustreerde kaart met laadstations op verschillende plaatsen
Disclaimer van Volkswagen
1.
Rijbereik na het doorlopen van de cycli volgens de Worldwide harmonized Light vehicles Test-procedure (WLTP) op de testbank (geen productversie).WLTP-rijbereikwaarden voor seriemodellen kunnen variëren in functie van de uitrusting.Het werkelijke rijbereik in de praktijk wijkt af al naargelang rijstijl, snelheid, gebruik van comfort/hulpuitrusting, buitentemperatuur, aantal passagiers/bagage en topografie.Afhankelijk van het gebruikersprofiel zal 80% van de bestuurders dan nog tussen de 230 en 330 km kunnen rijden met de kleinere batterijvarianten (45 kWh netto), tussen 330 en 420 km met de middelgrote batterijen (58 kWh netto) en tussen 390 en 550 km met de grootste batterijvarianten (77 kWh netto) zonder te hoeven herladen.De duur van het volledige herladen van uw batterij bij wisselstroomladen (één- of driefasig) en bij gelijkstroomladen (vandaag 50 kW tot 100 kW of meer) hangt af van de capaciteit van de laadinfrastructuur, maar vooral van de laadtoestand van uw batterij en van de buitentemperaturen.Voor een optimalisatie van de levensduur van de batterij beveelt men doorgaans aan ze niet altijd volledig op te laden.

Uw browser blijkt niet up-to-date te zijn.

Het kan zijn dat onze website hierdoor niet optimaal werkt.
We raden u een update van uw webbrowser aan!

De nieuwste versie staat telkens en overal garant voor een goede internetervaring.

Bedankt voor uw bezoek en veel plezier,
uw Volkswagen-team.