Opladen en rijbereik

Hoe ver kan ik rijden?

Onze ID.-familie staat synoniem voor een nieuwe generatie elektrische voertuigen waarmee je op één batterijlading ook grotere afstanden kan afleggen. Op die manier wordt elektromobiliteit voor steeds meer mensen een aantrekkelijk alternatief, zowel voor het dagelijks pendelen, de korte vakantie als het langeafstandsverkeer. Vaak volstaan één tot twee laadbeurten voor een hele week. En aan de nieuwe snellaadstations gaat het laden tegenwoordig sneller dan je denkt.

Landkaart met lange route en laadstations onderweg

Elektriciteit brengt je verder.

Zijaanzicht van de ID. Crozz bij de rit aan het meer

Als men aan elektrische mobiliteit denkt, komt automatisch de vraag naar rijbereik. Hoe ver geraak ik met een volle batterij? Hoe deel ik langere ritten op? Waar laad ik mijn voertuig weer op en hoelang duurt dit? Als u omgeschakeld bent op elektrisch rijden kunt u uw elektrische auto aan een laadstation opladen terwijl u een korte pauze neemt. Om verder te kunnen rijden volstaan vaak al 20 minuten laadtijd.

WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Het is een wereldwijd nieuwe gestandaardiseerde testmethode die dichter aansluit bij het dagelijkse rijgedrag.

De pendelaar.

Doet u dagelijks meerdere kortere trajecten? ‘s Ochtends brengt u de kinderen naar school, daarna rijdt u naar kantoor en ‘s middags doet u uw boodschappen. Indien u als gemiddelde pendelaar dagelijks ongeveer 50 km rijdt, hoeft u, afhankelijk van de batterijgrootte, slechts een- tot tweemaal per week op te laden. En dat doet u idealiter altijd ‘s nachts thuis via uw optioneel laadstation. Zo kunt u ‘s ochtends instappen in uw opgeladen voertuig en ‘vol energie’ aan uw dag beginnen.

De kinderen snel naar school brengen en dan naar kantoor.

Er komen steeds meer laadstations op openbare plekken en aan parkeerplaatsen van supermarkten bij. Een ideale oplossing is wanneer werknemers de mogelijkheid hebben hun voertuig op het werk op te laden. Zo wordt de lange parkeertijd op het werk nuttig gebruikt en hoeft u voor uw normale pendelafstanden slechts 1 à 2 keer per week op te laden.

Een stadsplan waarop een route van thuis naar de supermarkt en de school is uitgezet.

Weekenduitstappen en korte vakanties.

Een paar keer per jaar doet u beslist ook langere trajecten met uw elektrische auto. Om familie of vrienden op te zoeken of om een stad te bezoeken, ofwel om tijdens de herfst- of paasvakantie naar zee of de bergen te trekken. Een ID.3 uitgerust met de grotere batterijoptie haalt zelfs op de snelweg een reëel rijbereik van zowat 400 km.1,2

Vele bestemmingen op middellange trajecten zult u zonder extra opladen kunnen bereiken. En als dit toch eens niet lukt, kunt u met een korte laadstop van ongeveer 15 à 30 minuten aan een snellaadstation van 100 tot 125 kW voor een werkelijk rijbereik van zo’n 180 tot 320 km herladen. Voor dergelijke uitstappen hoeft u uw reisgedrag dus niet om te gooien want ook vandaag last u tijdens uw ritten een of meerdere pauzes in.

Een tweedaags familiebezoek of kort op vakantie gaan.
Een landkaart waarop de route van thuis naar het kantoor en de vakantiebestemming buiten de stadsrand is uitgezet.

De toerist.

Wist u dat u uw elektrische voertuig op een lang traject van zo’n 1.000 km slechts drie tot maximaal vier keer hoeft op te laden? Met een stop aan een snellaadstation van 100 tot 125 kW in combinatie met een pauze van ongeveer 30 minuten kunt u uw auto tot 80% opladen. Zo kunnen ook langere afstanden worden afgelegd. En zegt u eens eerlijk, tegen even de benen strekken, een hartige snack of een warme kop koffie tussendoor valt toch niets in te brengen.

Tijdens langere ritten pauzeren en opladen.
Landkaart van Noord-Europa waarop de route van thuis naar een vakantiebestemming is uitgezet. Onderweg bevinden zich meerdere laadstations.

Groot rijbereik. Grote flexibiliteit.

Rijdt u al met een elektrische wagen of denkt u eraan een te kopen? Zeer goed. Want nu weet u dat het rijbereik van elektrische auto’s groter is dan u dacht. Bij korte of lange afstanden, in het dagelijkse gebruik of in het buitenland, voortaan bent u net zo flexibel als met een benzine- of dieselmotor. Heel praktisch is dat u onderweg via uw navigatie steeds snel en makkelijk het volgende laadstation vindt. Te meer daar het aanbod openbare laadstations steeds groter wordt.

Icoon van de Wecharge-app, Illustratie van een smartphone met een waypoint dat een laadstation op een kaart aanduidt.

Nu aanmelden en zijn tijd vooruit zijn

Ontvang regelmatig updates over de ID.3, ID.-familie en de elektrische mobiliteit van morgen.

Dit kan je ook interesseren:

Voor op de toekomst: de ID. Vizzion

Welkom in het land van de elektrische auto’s

De toekomst staat voor de deur: de ID.3

Visions of now: Viertel \ Vor-magazine

Onze vizie over elektrische mobiliteit: de ID. Vizzion

Dit kan je ook interesseren:

Disclaimer van Volkswagen

1.
Het aangegeven reële rijbereik gebaseerd op een constante rit aan 120 km/u op de snelweg. Een vergelijkbaar reëel rijbereik haalt u ook in de winter omdat tijdens het WLTP-rijprofiel een warmtepomp wordt gebruikt.
2.
De vermelde verbruiks- en uitstootwaarden werden volgens de wettelijk voorgeschreven meetmethodes vastgesteld. Vanaf 1 september 2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al volgens de wereldwijde geharmoniseerde testmethode voor personenwagens en lichte vrachtvoertuigen (WLTP of Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) voor de meting van het brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot typegoedgekeurd in een realistische testcyclus. Vanaf 1 september 2018 zal de WLTP stapsgewijs de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC) vervangen. Door de realistische testvoorwaarden zijn de volgens de WLTP gemeten brandstofverbruik en CO₂-uitstootwaarden in vele gevallen hoger dan wanneer ze gemeten worden volgens NEDC. Hierdoor kunnen zich vanaf 1 september 2018 wat betreft belasting op voertuigen overeenstemmende veranderingen voordoen. Meer informatie over de verschillen tussen WLTP en NEDC vindt u op www.volkswagen.de/wltp. Vandaag moeten de NEDC-waarden nog verplicht gecommuniceerd worden. Voor een nieuw voertuig dat goedgekeurd is volgens WLTP, zullen de NEDC-waarden worden afgeleid van de WLTP-waarden. De bijkomende vermelding van de WLTP-waarden is toegelaten tot het gebruik ervan verplicht wordt. Voor zover de NEDC-waarden als marge worden vermeld, gaan ze niet over een individueel voertuig in het bijzonder en maken ze geen deel uit van de offerte. Ze dienen slechts als vergelijkingsbasis tussen de verschillende voertuigtypes. Extra uitrustingen en accessoires (koetswerkelementen, banden ...) kunnen relevante voertuigparameters zoals het gewicht, de rolweerstand en aerodynamica veranderen en net zoals de weers- en verkeersomstandigheden en het individuele rijgedrag, brandstofverbruik, stroomverbruik, CO₂-uitstoot en de prestatiecijfers van een voertuig beïnvloeden. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens kunt u raadplegen in de “leidraad over brandstofverbruik, CO₂-uitstoot, en het stroomverbruik van nieuwe personenwagens. Deze is verkrijgbaar in alle verkooppunten en bij DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen (www.dat.de/co2).