IAA Mobility 2025 header

IAA Mobility 2025
Al het Volkswagen-nieuws vanop IAA Mobility in München

Van 9 tot 14 september vond in München de IAA Mobility plaats. Wolfsburg presenteerde er zomaar even vier nieuwe modellen, geüpdatete benamingen én een blik op het Volkswagen-design van de toekomst.

Sinds Frankfurt het stokje van de Internationale Automobil Ausstellung of kortweg IAA in 2021 aan München heeft doorgegeven, is het Duitse autosalon sterk geëvolueerd. Beter dan de beurs op een plek te concentreren, is het gebeuren tegenwoordig verspreid over verschillende locaties in en rond de Beierse hoofdstad.

ID. Polo en ID. Polo GTI: Bijna productieklaar

ID.Polo IAA Mobility 2025

Voor de IAA Mobility 2025 is de ID. 2all gepromoveerd van ontwerpstudie tot preproductiemodel. Helemaal bloot geeft de langverwachte publiekslieveling zich nog even niet, maar zijn definitieve naam is wel al bekend. Dat wordt ID. Polo, vermits het model vanaf 2026 het elektrische broertje van de Polo met verbrandingsmotoren wordt. Volkswagen-CEO Thomas Schäfer heeft in München ook bevestigd dat de ID. Polo de toon mag zetten op het vlak van naamgeving. Modellen met klassieke motoriseringen behouden hun badge, nieuwe elektrische varianten voegen daar het voorvoegsel ID. aan toe.

Als sportief toemaatje nam Volkswagen ook de ID. Polo GTI mee naar München. Die staat eveneens voor volgend jaar in de steigers, wanneer de bekende lettercombinatie zijn 50ste verjaardag viert. In 2026 is het namelijk precies een halve eeuw geleden dat Volkswagen vriend en vijand verraste met de originele Golf GTI: een toegankelijke sportieveling voor dagelijks gebruik. Om die belofte ook in elektrische vorm waar te maken, krijgt ID. Polo GTI tal van extra’s. Zoals er zijn: een pittige elektromotor van 226 pk, adaptieve schokdempers, een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen en unieke GTI-addenda.

ID. Polo GTI IAA Mobility 2025

ID. CROSS Concept: Een nieuwe designtaal

ID.Cross 1 IAA Mobility 2025

De grote Volkswagen-verrassing op de IAA Mobility was de ID. CROSS Concept: een van de ID. Polo afgeleide SUV-variant die in 2027 zijn intrede maakt. Het toekomstige model werd al eerder geteased onder de naam ID. 2X. “De ontwerpstudie staat al heel dicht bij het productiemodel”, aldus hoofdontwerper Andreas Mindt. Zoals de naam van de concept car doet vermoeden, wordt de ID. CROSS Concept de elektrische evenknie van de populaire T-Cross die -net als de Volkswagen Polo- blijft voortbestaan naast de elektrische modellen. Daarmee versterkt Volkswagen zijn gamma eens temeer in de betaalbare segmenten die er voor particulieren toe doen.

De ID. CROSS Concept etaleert meteen ook een nieuwe designtaal die zuiver en sympathiek oogt. Vergeet agressieve lijnen, denk vriendelijke vormen die een guitig uiterlijk vormen en positiviteit uitstralen. Die ’Pure Positive’-aanpak is gebaseerd op de drie designprincipes van Volkswagen: stabiliteit, sympathie en wat ze in Wolfsburg secret sauce noemen. Dat zijn verrassende accenten en subtiele verwijzingen naar de klassiekers van het merk. “Een Volkswagen moet onmiskenbaar zijn en met zijn karakter inspireren”, zegt Mindt. “Daarom roepen we bewust Volkswagen-iconen zoals de Golf en de VW bus op in het ID. CROSS Concept, zoals je duidelijk aan de charismatische C-stijlen van de ontwerpstudie kan zien.” Vanbinnen zijn er ook verwijzingen naar de ID. Buzz, zoals de zwevende middenconsole die het gevoel van ruimte accentueert. Dat doen ook de lichte kleuren en het cleane dashboard met zijn minimalistische schermen, ondersteund door fysieke toetsen voor vitale wagenfuncties.

ID. Cross 2 GTI IAA Mobility 2025

T-Roc: Klaar voor de tweede ronde

T-Roc IAA Mobility 2025

Na zes succesvolle jaren en twee miljoen verkochte exemplaren heeft de Volkswagen T-Roc een opvolger verdiend. De tweede generatie -die nog voor het jaareinde zijn intrede maakt- combineert een nieuw design met grote technologische evoluties. Zo beschikt elke T-Roc voortaan over motoren met (milde) hybridetechnologie, is hij leverbaar met features als een head-up display en krijgt hij het moderne infotainmentsysteem uit de Tiguan en Tayron. Daarnaast biedt het nieuwe model nog meer ruimte en een comfortbeleving die je eerder in de hogere segmenten verwacht. Het veiligheidsarsenaal is navenant opgewaardeerd en ook het afwerkingsniveau heeft opnieuw een boost gekregen om de T-Roc aan de top van de compacte SUV’s te houden

‘True Volkswagen’: Het kwaliteitsmerk geherdefinieerd

True Volkswagen IAA Mobility 2025

Het modeloffensief in combinatie met de nieuwe designtaal kadert in wat Wolfsburg zijn ‘True Volkswagen’-aanpak noemt. Een renaissance die al 3 jaar in de maak is en de sterktes van het merk moet herdefiniëren, gefocust op een nieuw design, een hoge kwaliteitsstandaard, waar voor je geld en intuïtieve technologieën. De al eerder onthulde ID. EVERY1 speelt daar natuurlijk een sleutelrol in, door elektromobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Volkswagen streeft ernaar om het kleinste ID.-model voor om en bij de 20.000 euro te commercialiseren wanneer het in 2027 op de markt komt.