Opladen & rijbereik

Hoe kan ik opladen?

Elektrische mobiliteit zal ons tankgedrag blijvend veranderen. Ten slotte hoeft u niet meer naar het tankstation maar kunt u de batterij van uw elektrische wagen nagenoeg overal opladen: thuis, op het werk of aan een publiek laadstation. Wie het probeert, merkt al snel dat het behoorlijk eenvoudig is.

Mevrouw laadt haar elektrische auto op

Dit moet je weten over de laaduitrusting van je elektrische auto.

Een laadpaal is een beveiligd stopcontact waarmee u uw elektrische aansluiting optimaal kan benutten. Hij wordt rechtstreeks aangesloten op uw elektrisch bord en wordt beschermd door een zekering en een differentieel. Een AC-laadpaal heeft een maximumvermogen van 22 kW. U hoeft niet te vrezen voor een black-out. De specialisten van EDI kunnen een systeem van loadbalancing installeren als dat nodig is. Dit systeem zal automatisch het vermogen van de laadpaal regelen in functie van de elektrische apparaten die in de woning worden gebruikt. Als u uw elektrische wagen oplaadt met behulp van een laadpaal, volstaat het de stekker van de oplaadkabel te verbinden met de oplaadaansluiting van uw voertuig waarna het oplaadproces automatisch start.

Opladen aan publieke laadstations is even eenvoudig als thuis laden. Zij hebben veelal een geïntegreerde laadkabel. Bij openbare laadstations die geen geïntegreerde laadkabel hebben, kunt u gewoon de bij uw wagen geleverde laadkabel gebruiken. Bewaar deze steeds in uw koffer.

Elektrisch voertuig dat thuis aan een wallbox wordt opgeladen

We onderscheiden twee manieren van laden.

AC-laden

In essentie zijn er twee manieren van laden. Bij het AC-laden zorgt de in het voertuig gemonteerde gelijkrichter ervoor dat de wisselstroom uit het openbare elektriciteitsnetwerk wordt omgezet naar de noodzakelijke gelijkstroom.

DC-laden

Bij de tweede manier van laden, het DC-laden, wordt de wisselstroom buiten het voertuig omgezet naar gelijkstroom, bv. in het laadstation zelf. Het voordeel hiervan is dat tijdens het laden, bv. langs de snelweg, een hogere laadcapaciteit kan worden gehaald zodat de laadtijden hier automatisch korter zijn.

Visualisatie AC- en DC-laden

We onderscheiden twee soorten stekkers.

Stekker insteken, laden, loskoppelen en stekker verwijderen. Zo eenvoudig loopt het laadproces van je elektrische auto. Tijdens de jongste jaren hebben twee types laadstekker zich in Europa als standaard opgeworpen:

Type 2-stekkers

De zogeheten Type 2-stekker is bedoel voor normaal laden en beantwoordt aan de Europese standaard voor het AC-laden. Alle openbare laadstations zijn minstens uitgerust met een aansluitpunt voor een Type 2-stekker.

  1. Afhankelijk van uw elektrische aansluiting kan u theoretisch tot maximum 7,4 of 22 kW opladen met wisselstroom (AC). Na enkele uren bij u thuis of op het werk zal uw batterij hoe dan ook volledig opgeladen zijn.
  2. Bepaalde openbare plaatsen, commerciële centra of uw concessiehouder stellen ook krachtigere laadpalen met gelijkstroom ter beschikking. Hier volstaan enkele tientallen minuten om stroom te tanken.
Mennekes-stekker

Combo 2-stekker (CCS)

Voor het snelladen is het CCS-laden (Combined Charging System) in Europa de standaard. De overeenkomstige laadstekker is uitgerust met extra contactpunten voor het snelladen via DC. Met het stekkertype Combo 2 (CCS) kan je aan alle openbare laadstations laden met een DC-laadcapaciteit van 22 kW. Met een DC-laadcapaciteit tot 100 à 125 kW kan je de ID. in iets meer dan een half uur tot 80% laden.

Combo 2-stekker

Van het stopcontact tot de snellader: de laadtijden van uw batterij.

De basisregel is: hoe hoger het laadvermogen, hoe korter het laadproces. De laadtijd kan echter sterk variëren naargelang de laadmodus, het resterende laadpeil in de batterij en het laadvermogen dat de wagen aankan. Omgevingsomstandigheden zoals de temperatuur en het zonlicht of de temperatuur van de batterij in de wagen hebben eveneens een impact op het laadproces. Als u uw ID.3 bijvoorbeeld oplaadt aan een huishoudstopcontact, kunt u bijladen aan 2 kW per uur. Laden kan echter sneller aan een laadstation met wisselstroom:

Hier je heb je al aan 5 tot 8 uur (in functie van de batterijgrootte) voldoende om volledig op te laden.

De snelste laadsystemen zijn de zogeheten HPC-stations (High Power Charging) met een laadvermogen van 100 kW of meer. Zij kunnen de wagen in nauwelijks 30 minuten voor 80 procent opladen. We raden eerder af uw elektrische wagen elke dag tot 100% te laden. Zo beschermt u de batterij1.

Nu aanmelden en zijn tijd vooruit zijn

Ontvang regelmatig updates over de ID.3, ID.-familie en de elektrische mobiliteit van morgen.

Dit kan je ook interesseren:

De technologie van de toekomst onder de loep: elektromobiliteit op de proef gesteld

Visions of now: Viertel \ Vor-magazine

Terug naar de toekomst: de oorsprong van elektromobiliteit te Volkswagen

Hoe ver kan ik rijden?

De toekomst staat voor de deur: de ID.3

Dit kan je ook interesseren: