Hoogvoltage
batterij:
garantie en onderhoud

Het hart van de elektrische mobiliteit is de hoogvoltagebatterij.
Hier komt u het belangrijkste te weten over onderwerpen als batterijonderhoud, oplaadmanagement en garantie, om zo lang mogelijk plezier te hebben aan uw ID.-model.

Volkswagen ID.-batterij

Een goed onderhoud brengt u een eind verder

Zoals alles op deze wereld is ook een lithium-ionbatterij onderhevig aan een natuurlijk verouderings- en slijtageproces.
Er juist mee omgaan kan er significant toe bijdragen dat de goede staat, en dus ook een hoge nuttige capaciteit, gehandhaafd blijft.
Daarom hebben we voor u enkele nuttige onderhoudtips voor de hoogvoltagebatterij van uw elektrische wagen op een rijtje gezet.
Ze kunnen op termijn zorgen voor een groter rijbereik en een duurzaam waardebehoud van uw Volkswagen.

Vrouw laadt Volkswagen ID.3 op

Drie gouden regels
voor een groter rijbereik

Een goed onderhoud van uw hoogvoltagebatterij is relatief eenvoudig. Als u zich aan de volgende drie gouden regels houdt, heeft u reeds het belangrijkste gedaan om een groot rijbereik te handhaven:

1. De batterij bij de dagelijkse korte trajecten gemiddeld niet meer dan 80% opladen.

2. Bij een stilstand van meer dan twaalf uur moet de wagen tussen de 30 en 80% opgeladen zijn.

3. Als u volledig (100%) oplaadt een oplaadtimer in de oplaadmanager instellen en aansluitend onmiddellijk vertrekken.

Maak het u gemakkelijk:
met de oplaadmanager

Opdat u op elk moment optimaal opgeladen kunt vertrekken, raden we u de intelligente oplaadmanager van de nieuwe ID.3 aan.
Of u de oplaadlimieten van de batterij wenst in te stellen, oplaadplaatsen wilt vastleggen of kiezen tussen dadelijk of uitgesteld opladen, via de eenvoudige bediening op het touchpad van het infotainmentsysteem is de hogevoltagebatterij perfect te regelen.

Oplaadmanager

Verschillende rijtypes,
verschillende oplaadtypes

Bij het correct opladen is vooral één factor bepalend: uw rijgedrag.
De manier waarop u uw elektrische wagen gebruikt (dagelijkse korte trajecten of langere ritten op de autosnelweg) beïnvloedt de optimale oplaadlimieten, oplaadduur en oplaadintensiteit.

Selecteer uw rijgedrag

Instellingen in de oplaadmanager

Korte trajecten

  • Dagelijkse rit naar het werk
  • Boodschappen doen
  • Slechts een klein rijbereik vereist

Lange trajecten

  • Geplande vakantiereis
  • Lange afstanden op autosnelwegen
  • Grootst mogelijk rijbereik vereist 

Bovenste oplaadlimiet

80%

100% (stilstanden vermijden)

Onderste oplaadlimiet

20% in de zomer / 40% in de winter

40%

Laadstroom

a. Beperkt bij AC-laden ‘s nachts
b. Verhoogd bij AC-laden en korte oplaadtijd

a. Beperkt bij AC-laden ‘s nachts
b. Verhoogd bij AC-laden en korte oplaadtijd

Snelladen

Dagelijks DC-laden vermijden

Tijdens lange afstanden gebruik maken van DC-laden

Instellingen in de oplaadmanager

Korte trajecten

  • Dagelijkse rit naar het werk
  • Boodschappen doen
  • Slechts een klein rijbereik vereist

Bovenste oplaadlimiet

80%

Onderste oplaadlimiet

20% in de zomer / 40% in de winter

Laadstroom

a. Beperkt bij AC-laden ‘s nachts
b. Verhoogd bij AC-laden en korte oplaadtijd

Snelladen

Dagelijks DC-laden vermijden

Zoveel is zeker:
garantie en levensduur

De levensduur en het vermogen van een lithium-ionbatterij hangen ook af van externe factoren zoals de omgevingstemperatuur.
In het kader van het toepassingsbereik van de garantie en onder de aldaar vermelde voorwaarden garandeert Volkswagen AG daarom de koper van een fabrieksnieuw elektrisch aangedreven BEV-voertuig een nuttige batterijcapaciteit van minstens 70% bij correct gebruik gedurende acht jaar (of tot 160.000 kilometer, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet).
Dit geeft u zekerheid voor de toekomst en bewijst hoe belangrijk de mobiliteit van morgen voor ons is.

Systematische batterijbescherming

Om ongewilde, schadelijke overladingen en diepe ontladingen van uw batterij te verhinderen hebben we twee zekerheidsbuffers ingebouwd in de vorm van noodreserves.

 

Capacités de la batterie de la Volkswagen ID.

1. Totale capaciteit
2. Nuttige capaciteit
3. Bescherming tegen overladen (4%)
4. Bescherming tegen diep ontladen (6%)