Wisselend en toch constant goed: de rijbereikprestaties van de ID.

Of het nu een lange of korte afstand is – met een ID.-model bereikt u comfortabel uw bestemming. Wij willen u hier toch uitleggen waarom het standaard rijbereik en het werkelijke rijbereik niet altijd overeenstemmen, ook al is de batterij volledig opgeladen.

De MEB en verschillende oplaadstatussen

Wat betekent de specificatie rijbereik volgens WLTP?

Voor een betere oriëntatie bij de aankoop van een elektrisch voertuig is een wereldwijd gestandaardiseerde testprocedure voor het rijbereik ingevoerd, die bindend is voor alle fabrikanten. De WLTP-procedure wordt ook gebruikt om het standaard rijbereik van een elektrische wagen te bepalen. Om ervoor te zorgen dat voor iedereen dezelfde voorwaarden gelden, wordt geen rekening gehouden met verschillende factoren die het verbruik beïnvloeden, zoals de rijstijl. Het WLTP-rijbereik zelf wordt bepaald aan de hand van nauwkeurig omschreven rijcycli in de stad, op het platteland en op de snelweg – en is dus een gemiddelde richtwaarde die in de praktijk kan variëren.

Een kaart met lange afstanden en verschillende omstandigheden.

Factoren die het standaard rijbereik kunnen beïnvloeden

De capaciteit van de batterij is een van de belangrijkste technische componenten van een elektrisch voertuig. Want hoe groter de batterij, hoe groter het rijbereik. Klinkt eenvoudig, maar in het dagelijks gebruik is het toch iets ingewikkelder. De reden hiervoor is dat het rijbereik in de praktijk door diverse factoren kan afwijken van de gemiddelde WLTP-standaard voor rijbereik.

Een voorbeeld: bestuurder X heeft haast en rijdt bij koud weer snel naar zijn bestemming met de verwarming op volle toeren zonder zijn auto voor te verwarmen, terwijl bestuurder Y zijn auto voorverwarmt en ontspannen rijdt met voldoende tijd. In dit geval kan bestuurder X tot 50% van de WLTP-standaard voor rijbereik verliezen door het grote energieverlies als gevolg van snel rijden en het verwarmen van het interieur, terwijl bestuurder Y batterijenergie kan besparen en het WLTP-rijbereik bijna kan halen door voor te verwarmen en een gematigde rijstijl te hanteren.

De realiteitscheck voor het rijbereik.

In tegenstelling tot conventionele verbrandingsmotoren heeft het zogeheten hulpverbruik een sterke invloed op de rijbereikprestaties van de aandrijfbatterij. Factoren als snelheid, airconditioning en verwarming spelen een grote rol in het feit dat het rijbereik van een volledig opgeladen batterij relatief laag kan zijn. Daarbij komen nog de factoren hoe de wagen geladen is, enz. Geen wonder dus dat het rijbereik moeilijk op een gestandaardiseerde manier is aan te geven, maar sterk afhangt van het concrete gebruiksgedrag van de bestuurder.

Om dichter bij de reële rijbereikwaarden te komen, spreekt Volkswagen daarom over een ‘klantgerichte rijbereikmarge’, naast het standaard rijbereik volgens WLTP. Dat is een rijbereik dat 80% van alle ID.-bestuurders gemiddeld over het jaar zal halen. In tegenstelling tot het standaard rijbereik dekt de ondergrens van de rijbereikmarge bijvoorbeeld ook ritten bij lage buitentemperaturen of bij een gematigde snelwegsnelheid van 120 km/u.

Het standaard rijbereik in het dagelijks leven

Om het genormeerde standaard rijbereik te bepalen, worden in de WLTP-testprocedure geen factoren toegepast die het dagelijkse gebruik van een elektrisch voertuig van bestuurder tot bestuurder doen verschillen: incidenteel verbruik zoals verwarming en airconditioning is uitgeschakeld, de buitentemperatuur is altijd 23 graden en er wordt gereden met vaste, gematigde snelheden. Op die manier wordt een gemiddelde waarde bepaald die in reële omstandigheden zelden wordt bereikt. Een koude start bij temperaturen onder het vriespunt is bijvoorbeeld voldoende om een rijbereik weer te geven dat ver onder het WLTP-normbereik ligt, zelfs als de batterij volledig opgeladen is.

Verschillende invloeden op de batterij

Ontspannen op weg, zelfs op middellange of lange afstanden

Zelfs als u uw elektrische auto voor meer dan alleen korte afstanden in het stadsverkeer wil gebruiken, bent u met een ID.-model al een heel eind op weg. Zo kan de ID.3 Pro (stroomverbruik in kWh/100 km: gecombineerd: 13,4; CO₂-uitstoot in g/km: gecombineerd: 0, efficiëntieklasse: A+) bij gematigde snelwegsnelheden een afstand van ongeveer 800 km1 afleggen zonder bijkomend verbruik, met slechts drie korte oplaadstops van telkens ongeveer 30 minuten bij een snellaadstation. De ID.4 Pro (opgenomen vermogen in kWh/100 km: gecombineerd 16,2; CO₂-uitstoot in g/km: gecombineerd 0, efficiëntieklasse: A+) kan onder dezelfde omstandigheden zelfs ongeveer 1.000 km afleggen2. Maar ook zonder oplaadstop bent u comfortabel onderweg op langere ritten - bijvoorbeeld in de ID.3 Pro met een rijbereik tot 426 km (WLTP)3.

Disclaimer van Volkswagen

1.
De vermelde verbruiks- en uitstootwaarden werden volgens de wettelijk voorgeschreven meetmethodes vastgesteld. Vanaf 1/09/2017 worden bepaalde nieuwe voertuigen al volgens de wereldwijde geharmoniseerde testmethode voor personenwagens en lichte vrachtvoertuigen (WLTP of Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) voor de meting van het brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot typegoedgekeurd in een realistische testcyclus. Vanaf 1 september 2018 zal de WLTP stapsgewijs de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC) vervangen. Door de realistische testvoorwaarden zijn de volgens de WLTP gemeten brandstofverbruiks- en CO₂-uitstootwaarden in vele gevallen hoger dan wanneer ze gemeten worden volgens NEDC. Hierdoor kunnen zich vanaf 1 september 2018 wat betreft belasting op voertuigen navenante veranderingen voordoen. Meer informatie over de verschillen tussen WLTP en NEDC vindt u op www.volkswagen.de/wltp. Vandaag is het nog verplicht om de NEDC-waarden te vermelden. Voor een nieuw voertuig dat goedgekeurd is volgens WLTP, zullen de NEDC-waarden worden afgeleid van de WLTP-waarden. De extra vermelding van de WLTP-waarden is toegestaan totdat deze verplicht moeten worden vermeld. Voor zover de NEDC-waarden als marges worden vermeld, gaan ze niet over een apart, individueel voertuig en maken ze geen deel uit van het aanbod. Ze dienen slechts als vergelijking tussen de verschillende voertuigtypes. Extra uitrustingen en accessoires (aanbouwelementen, banden ...) kunnen relevante voertuigparameters zoals bv. het gewicht, de rolweerstand en aerodynamica veranderen en net zoals de weers- en verkeersomstandigheden en het individuele rijgedrag, het brandstofverbruik, stroomverbruik, CO₂-uitstoot en de prestatiecijfers van een voertuig beïnvloeden. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens kan u raadplegen in de 'Gids over brandstofverbruik, CO₂-uitstoot, en het stroomverbruik van nieuwe personenwagens', die gratis verkrijgbaar is in alle verkooppunten en bij DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen (www.dat.de/co2). 
2.
Oplaadtijden en oplaadrijbereiken voor 100 kW DC-opladen onder WLTP-oplaadvoorwaarden. De oplaadrijbereiken zijn afhankelijk van het verbruik of de verschillende rijprofielen.
3.
Oplaadtijden en oplaadrijbereiken voor 125 kW DC-opladen onder WLTP-oplaadvoorwaarden. De oplaadrijbereiken zijn afhankelijk van het verbruik of de verschillende rijprofielen.