Voordeliger dan gedacht: elektrische mobiliteit

Elektrische wagens zijn vandaag geen nicheproducten meer. Toch zijn er nog veel mensen die denken dat ze duur zijn. Waarom dat niet meer klopt en hoe u in de toekomst zelfs voordeliger onderweg bent, ontdekt u hier.

Voorbijgangers lopen langs een Volkswagen ID.3.

Elektrische mobiliteit aan een aantrekkelijke basisprijs

Dankzij het modulaire bouwsysteem voor elektrische aandrijving hebben we een uniform platform ontwikkeld voor onze hele ID.-familie waardoor we heel efficiënt grote aantallen kunnen produceren. Uiteindelijk is ons doel: elektrische mobiliteit toegankelijk maken voor iedereen.

Een man werkt en kijkt naar een Volkswagen ID.3.

Voordelig in onderhoud.
Voordelig voor u.

Als we alle kosten (verbruik, verkeersbelasting, onderhoud, slijtage en verzekering) optellen, kan een elektrische wagen voordeliger zijn dan een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor. Erg duidelijk wordt het verschil bij het verbruik. Stroom is vandaag immers meestal voordeliger dan brandstof. Ook bij de verkeersbelasting is het verschil duidelijk. Bij de verbrandingsmotoren wordt die vandaag al o.a. op de CO2-uitstoot gebaseerd en als de regering haar klimaatinspanningen opdrijft, kan die nog verder stijgen.

De onderhoudskosten van de ID.3 kunnen zo’n 30 à 40% onder die van een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor liggen. De reden daarvoor is in hoofdzaak de oliewissel die wegvalt. 

De slijtagekosten van de ID.-familie bestaan voornamelijk uit de grote banden met verlaagde rolweerstand. Die zorgen voor een optimaal rijbereik, maar neigen iets duurder te zijn dan die van een wagen met verbrandingsmotor.

Vergelijkende illustratie van de totale kosten
Vergelijking van de onderhoudskosten van de verbrandingsmotor*met die van de elektrische wagen (telkens van boven naar onder):
Verbruik, verkeersbelasting**, onderhoudskosten, slijtagekosten en verzekering1.

*Verbrandingsmotor: Segment A, hatchback, benzinemotor
**Geldt niet bij elektrische wagens

Vooruitziend duurzaam

De waardestabiliteit van elektrische voertuigen hangt in principe af van twee factoren: een concurrentieel rijbereik en de houdbaarheid van de batterij.
Voor beide factoren kunt u in de nieuwe ID.3 ontspannen achteroverleunen.

Ten eerste biedt de ID.3 ten opzichte van andere e-voertuigen een duidelijk grotere en daarmee ook voor het dagelijks gebruik geschiktere rijbereiken die ook de komende jaren concurrentieel zullen zijn.

Ten tweede behouden alle ID.-modellen een batterijgarantie gedurende acht jaar of 160.000 km2. In totaal verwachten we ook in de toekomst een restwaarde van uw ID.3 op het niveau van een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor.

Vergelijkingsillustratie restwaarde
Restwaarde voor verbrandingsmotor* en ID.3 na drie jaar (150.000 km/jaar): 50% van de aankoopprijs.

*Verbrandingsmotor: Segment A, hatchback

Vooral duurzamer bij vergelijkbare kosten

Het komt erop neer dat men verwacht dat de totale kost van een ID.3 op het niveau van een vergelijkbaar verbrandingsvoertuig zal zijn, of zelfs lager. Dankzij aantrekkelijke prijzen en leasingtarieven, overheidssubsidies, goede restwaarden en lagere onderhoudskosten.

Daarbovenop komt het goede gevoel om een significante bijdrage te leveren aan het milieu, wat niet alleen u blij maakt maar vooral de volgende generaties.

Disclaimer van Volkswagen

1.
De opgegeven onderhoudskosten/besparingen vloeien voort uit het verschil tussen de gemiddelde lopende kosten van benzinemotoren en BEV’s over een periode van drie jaar en een jaarlijks aantal afgelegde kilometers van 15.000 km. Voor de berekening van de lopende kosten vanuit het standpunt van de verbrandingsmotoren werden de gemiddelde lopende kosten van de vijf in aantal sterkste benzineauto’s of dieselwagens uit het segment van de compacte hatchbacks berekend. De gegevens hiervoor zijn afkomstig van Car Cost Expert van de Autovista Group, per 01.01.2019. De gegevens claimen niet absoluut volledig en juist te zijn. De exacte hoogte van de potentiële besparingen hangt af van de individuele configuratie van het voertuig. Daarom zijn er afwijkingen mogelijk op de hierboven verstrekte informatie. Als grondslag genomen energieprijzen: Huishoudstroom: € 0,31/kWh, Super: € 1,46/l, Diesel: € 1,27/l. Het voordeel van de jaarlijkse verbruiksbesparing is naast het jaarlijkse rijvermogen ook afhankelijk van het individuele mobiliteitsprofiel. In het stadsverkeer zijn de verbruiksbesparingen erg hoog. De reden daarvoor is vooral de zogenaamde recuperatie: bij het remmen wordt energie teruggewonnen en in de batterij opgeslagen. Dit is niet alleen goed voor het rijbereik maar ook voor de portemonnee. De verkeersbelasting van een verbrandingsvoertuig hangt af van de cilinderinhoud, het type aandrijving en ook van bijbehorende CO2-uitstoot. Momenteel worden elektrische voertuigen vrijgesteld van verkeersbelasting. De slijtageskosten van de ID.-familie bestaan voornamelijk uit de grote banden met geoptimaliseerde rolweerstand. Die zorgen voor een optimaal rijbereik, maar neigen iets duurder te zijn dan die van een wagen met verbrandingsmotor. Onder slijtage vallen ook nog alle kosten die verplicht noodzakelijk zijn voor de instandhouding van een voertuig zoals ruitenwisserbladen inclusief de arbeidskosten die hierdoor ontstaan. Onderhoud bevat alle kosten die verplicht noodzakelijk zijn voor de instandhouding van het voertuig, bijvoorbeeld nazicht, vervanging remvloeistof inclusief de arbeidskosten die ermee gepaard gaan.
2.
Volgens de garantievoorwaarden van Volkswagen AG. In het kader van het toepassingsbereik van de garantie en onder de aldaar vermelde voorwaarden garandeert Volkswagen AG daarom de koper van een fabrieksnieuw elektrisch aangedreven BEV-voertuig een nuttige batterijcapaciteit van minstens 70% bij correct gebruik gedurende acht jaar (of tot 160.000 kilometer, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet).