2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

XL1.

De XL1. Een droom wordt werkelijkheid.

De droom van een volwaardige, voor dagelijks gebruik geschikte wagen die slechts één liter verbruikt, is nu werkelijkheid geworden. In de vorm van de XL1, met zijn hightech lichtgewichtdesign, optimale aerodynamische eigenschappen en plug-inhybride technologie. Het futuristische aandrijfsysteem stoot gemiddeld slechts 21 gram CO₂ per kilometer uit. De dynamische en zuinige XL1 combineert rijplezier en duurzaamheid moeiteloos.

image

Lichtgewicht.

Het koetswerk van de XL1 bestaat grotendeels uit CFRP (Carbon Fibre Reinforced Polymer, koolvezelversterkt polymeer), dat niet alleen lichter is maar ook stijver dan staal of aluminium. Met een totaalgewicht van slechts 795 kg is de XL1 40 procent lichter dan de gemiddelde dieselwagen. In plaats van echte buitenspiegels is de wagen uitgerust met in de deuren ingebouwde achteruitkijkcamera's, voor een betere aerodynamica. De beelden van de camera's worden weergegeven op monitors in het interieur.

image

Technologie.

De plug-inhybride aandrijving van de XL1 bestaat uit een TDI-tweecilindermotor, een elektromotor, een 7-trapse automaat met dubbele koppeling (DCT) en een lithium-ionbatterij. Over een afstand van maximum 50 km rijdt hij zuiver elektrisch, en dus lokaal emissievrij. De elektromotor van 20 kW (27 pk) wordt gevoed door de lithium-ionbatterij die zich voor in de wagen bevindt. De 2-cilinderdieselmotor met directe inspuiting en uitlaatgasturbo is uiterst zuinig, stoot weinig CO₂ uit en ontwikkelt een enorm vermogen.

image

Aerodynamica.

De gestroomlijnde XL1 is 3.888 mm lang, 1.665 mm breed en slechts 1.153 mm hoog. De vleugeldeuren reiken tot ver in het dak en draaien opwaarts en lichtjes voorwaarts om gemakkelijker in en uit te stappen. Ook de geringe breedte van de XL1 vermindert de luchtweerstand. De volledig afgedekte achterwielen zorgen voor een gelijkmatige luchtstroom achteraan de wagen, voor minder turbulentie en luchtweerstand. Met zijn druppelvorm en lage voorpartij werd de XL1 gebouwd als een klassieke sportwagen, terwijl zijn wendbaarheid en geringe omvang hem ideaal maken voor in de stad.