2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

Sport Coupé Concept GTE.

Adembenemend sportief.

Volkswagen onthulde de Sport Coupé Concept GTE op het autosalon van Genève 2015. Deze adembenemend dynamische fast-back combineert exclusief sportwagendesign met het comfort van een vierdeurs berline, en luidt wereldwijd het begin in van een nieuwe en verscherpte Volkswagen-designtaal. De technologie maakt waar wat het design belooft: het gebruik van baanbrekende aandrijfsystemen en visionaire, interactieve technologieën staat garant voor grenzeloos rijplezier.

image

Sportief en compact.

In het compacte interieur van de Sport Coupé GTE worden de vier inzittenden omgeven door een visuele eenheid gecreëerd door het dashboard en de portierschouders. Een opvallende lijn van sfeerlicht - in diverse kleuren - omringt het moderne dashboard, het centrale infotainmentsysteem en de naar achter toe afhellende “zwevende” middenconsole, om de contouren te accentueren. Met zijn nauwkeurige, eenvoudige layout en hoogwaardige materialen ademt het interieur pure, ingehouden elegantie en een sportief gevoel in overeenstemming met het buitendesign.

image

Werelden met elkaar verbinden.

De Sport Coupé GTE biedt nog meer rijplezier dankzij een hele reeks innovatieve instrumenten: De 3D-look van het Active Info Display is een waar visueel en technisch genot. Een ander voortreffelijk designkenmerk is de overgang van het dashboard naar het 12,3-duims display, waarbij de randen van het scherm onzichtbaar lijken door het gebruik van sfeerlicht. Voor het eerst maken intelligente technologieën een rechtstreekse interactie mogelijk tussen de bestuurder en de elektronica van de wagen. Er worden biometrische gegevens naar het voertuig gezonden via een smartwatch of armband voor het meten van de levensfuncties van de bestuurder. Zo kan de fysieke toestand van de bestuurder rechtstreeks worden ingecalculeerd bij het plannen van routes. Bovendien wordt er bij het selecteren van een route rekening gehouden met realtime informatie over het verkeer, het weer en de toestand van de weg (car-to-car), en met aanvullende informatie van sociale netwerken. Ook de passagiers achterin werden geïntegreerd in het multimediaconcept. De coupé heeft een centraal gepositioneerde 12,3-duimse mediabedieningsmodule die kan worden gebruikt voor het bedienen van de mediabibliotheek, de telefoon of beide displays in de voorzetels.

image

Verfijnd vermogen.

Onder de motorkap blijkt de Sport Coupé GTE zowel sportief als zuinig: de plug-inhybride heeft een totaal systeemvermogen van 279 kW. Dat vermogen wordt ontwikkeld door een 3.0-liter zescilinder TSI-motor en twee elektromotoren, die de coupé naar een topsnelheid van 250 km/h voeren, bij een indrukwekkend verbruikscijfer van slechts 2.0 l/100km (gecombineerd). Voor uitzonderlijk rijplezier in iedere situatie, biedt de Sport Coupé GTE vijf rijmodi: van de sportieve GTE-modus tot en met de vierwielaandrijfmodus. Die laatste maakt gebruik van een “elektrische drijfas” voor een optimale overbrenging van het vermogen naar het wegdek. In dit geval wordt de voorste elektromotor van energie voorzien door de TSI-motor en fungeert hij als generator om stroom te leveren aan zijn tegenhanger op de achteras. Daardoor verschaft de vierwielaandrijfmodus van de coupé een optimale krachtoverbrenging op ruw terrein, zelfs bij een geringe batterijlading.