2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

ID.

Aftellen naar de toekomst.

Niet alleen gebouwd voor de wereld van morgen, maar voor de wereld van overmorgen: de wereldpremière van de ID. op het autosalon van Parijs betekende de start van de toekomst van de auto. De ID. zal in 2020 als elektrische auto in de klasse van compacte auto's op de markt verschijnen. Als studiemodel biedt hij een concrete vooruitblik op volledig geautomatiseerd rijden – een modus die vanaf 2025 actief wordt.

image

Autonoom rijden.

De keuze is aan de inzittenden: rijden of gereden worden. De ID. is immers de eerste Volkswagen die op bevel volledig automatisch rijdt. Legt de bestuurder zijn hand gedurende drie seconden zacht op het Volkswagen-logo in het stuur, dan schakelt de ID. over op 'ID. Pilot'-modus. Het stuur schuift in het instrumentenbord, de ID. neemt de besturing over en maakt dat met een zacht aangepaste interieurverlichting duidelijk. Deze modus zorgt ook bij het parkeren voor een ongezien comfort. Indien de bestuurder de ID. in een gemarkeerde zone bij de ingang van een parkeergarage plaatst en de 'Parkeergaragehulp' activeert, dan zoekt de ID. helemaal zelf een vrije parkeerplaats. Maar dat is lang niet alles wat de ID. zijn bestuurder op het vlak van comfort te bieden heeft. Zodra hij ontgrendeld wordt, toont hij immers al hoe goed hij zijn eigenaar kent: aan de hand van de smartphone – de Digital Key van de bestuurder – weet hij wie er achter het stuur plaatsneemt. Zo kan hij alle nodige instellingen nog voor de start aanpassen. De informatie die de ID. daarvoor nodig heeft, worden via de nieuwe Volkswagen ID opgeslagen. Iedere toekomstige Volkswagen-eigenaar kan daarmee een persoonlijk mobiliteitsprofiel in functie van de eigen wensen en voorkeuren samenstellen.

image

Baanbrekend design.

Net zoals ooit de Kever en de Bulli staat ook de ID. voor innovatief design van Volkswagen. Zowel vanbuiten als vanbinnen pakt hij uit met talrijke nieuwe highlights die de traditie van Volkswagen voortzetten en desondanks ongeziene nieuwe combinaties vormen. Of zoals Klaus Bischoff, hoofddesigner van het merk Volkswagen, het verwoordt: "We kregen een unieke kans om Volkswagen opnieuw uit te vinden. Met de ID. hebben we die kans genomen." De ID. heeft geen vaste B-stijlen meer; in de plaats daarvan vormen de voor- en achterdeuren in gesloten toestand een beschermende eenheid. En ook het interieur verrast met een gloednieuwe lay-out die komaf maakt met de gebruikelijke klassengrenzen. Nog een nieuwigheid zijn de interactieve lichtelementen die zich aan de werkingsmodi aanpassen. Zo communiceert de ID. via verschillende lichtscenario's met zijn omgeving, die hij met behulp van lasersensoren, ultrasoonsensoren, radarsensoren, zijdelingse Area View-camera's en een frontale camera kan herkennen en categoriseren. Via de cloud worden bovendien voortdurend verkeersgegevens verzameld en vergeleken met de voertuiggegevens.

image

Innovatief interieur.

De oude vertrouwde zetelconfiguratie heeft in de ID. z'n tijd gehad. De ruimte voor de bestuurder en die van de passagiers versmelten daarentegen tot een volledig nieuw flexibel interieur – de Open Space. Deze pure ruimte baadt in het licht – dankzij de grote ruiten en het panoramische dak – en creëert door middel van spraak- en gebarenbediening, touchpanels en aanraakvlakken een compleet nieuwe ervaring. Het elektrisch verstelbare en inschuifbare multifunctiestuur staat centraal en is tegelijk een optisch hoogtepunt. De elektronische binnenspiegel (e-Mirror) maakt buitenspiegels overbodig: hij laat de beelden van drie camera's versmelten voor een perfect overzicht. Ook Augmented Reality-technologie doet haar intrede in de ID. – met een gloednieuw AR head-up display. In navigatiemodus projecteert dat bijvoorbeeld alle routeaanwijzingen vóór het voertuig. Points of Interest worden optisch beklemtoond. Maar niet alleen de bestuurder, ook de passagiers achterin genieten van meer comfort: het infotainment, de temperatuur of sfeerverlichting kunnen dankzij nieuw ontwikkelde Doorpanels nu ook door de inzittenden achterin bediend worden, functies die tot nu toe voor de bestuurder en passagier voorin waren voorbehouden. Nog een nieuwigheid: met de ID. voel je je voortaan ook onderweg thuis, want via het Home-Net van Volkswagen zal het in de toekomst mogelijk zijn om auto en woning met elkaar te koppelen. Zo kan de deur eenvoudig vanop afstand geopend worden wanneer bijvoorbeeld een familielid de thuissleutel vergeten is.