Opladen & rijbereik

Waar kan ik opladen?   

Elektromobiliteit zal ons dagelijks doen en laten steeds meer gaan bepalen. Misschien binnenkort ook jouw doen en laten. Dan kan je al jouw vastgeroeste gewoontes loslaten om vast te stellen dat heel veel dingen er eenvoudiger op werden. Zo kan je je elektrische auto bijvoorbeeld opladen terwijl je slaapt, werkt of boodschappen doet. Aan de talrijke laadstations onderweg of rechtstreeks thuis laden. Als je dan ook nog opteert voor groene stroom rij je in de toekomst wel erg duurzaam en uitstootarm. Klinkt dat goed? Is het ook gewoon.

Voertuig dat oplaadt op een supermarktparking.

Thuis tanken.

Je elektrische auto laadt terwijl jij slaapt.

Stel je voor, je stapt ‘s ochtends in je elektrische auto en rijdt 'vol energie' de dag in. Terwijl jij ‘s nachts lag te slapen heeft je auto immers bijgeladen. 

Het laadstation bij jou thuis.

Laden via het laadstation: Wanneer je over een huis met garage of carport beschikt is de eenvoudigste laadmethode een laadstation laten installeren. U kan de laadstekker aansluiten, de auto vergrendelen, ontgrendelen en klaar. En vermits het laadvermogen op 11 kW ligt, is elke lege batterij op 5 tot 8 uren tijd helemaal volgeladen. Uiteraard wordt de nodige energie hier via het elektrische netwerk van je huis afgenomen en via je stroomleverancier aangerekend. Handiger en sneller, precies zoals jij dat wil.

De elektriciteitskosten kunnen gedeeld worden tussen werkgever en werknemer. Om dat mogelijk te maken beschikken we over de mogelijkheid tot “split-billing”. Gezien de meeste auto’s firmawagens of leasewagens zijn, kunnen via “split-billing” de elektriciteitskosten verbonden aan het opladen van de batterij, gedeeld worden tussen het bedrijf en haar werknemers.
Close-up van een laadkabel met Mennekes-stekker (Type 2) die in de ID. Buzz wordt gestoken.

Beschik je niet over een eigen huis, maar ben je huurder of woon je in een woongemeenschap en parkeer je de auto voor de deur op straat, dan kan het zijn dat openbare laadinfrastructuur nog niet in alle woonzones beschikbaar is. In dat geval is de eenvoudigste oplossing dat je op je werkplek kan bijladen, in zoverre daar op de parking een gepaste laadinfrastructuur ter beschikking wordt gesteld. Het voordeel hiervan is dat je als gemiddelde pendelaar (bijvoorbeeld met een totaalafstand van ca. 50 km per dag) je slechts één keer per week gedurende ca. 5 tot 8 uur hoeft te laden. Dat lukt het best tijdens de werkuren.

Je bent mede-eigenaar van een gemeenschappelijke eigendom met een eigen garage? Dan heb je mogelijk een toestemming van de andere eigenaars nodig om een laadstation te mogen installeren.

Laden op het werk.

Je elektrische auto laadt terwijl jij werkt.

Steeds meer werkgevers maken werk van een stapsgewijze elektrificatie van hun wagenpark en dienstwagens. Heel wat werkgevers bouwen een laadinfrastructuur en bieden hun medewerkers ondertussen de mogelijkheid om hun elektrisch of plug-inhybride voertuig aan het laadstation van de werkplek op te laden. Dat brengt een verandering in de mobiliteit met zich mee. Staat bij jouw werkgever al een laadstation op de parking ter beschikking? Dan hoef je als korte-afstandspendelaar met ca. 50 km per dag je auto maar één keer per week op te laden. En in het beste geval kan je dat doen terwijl je aan het werk bent.

Laadstation voor een kantoor

Shoppen terwijl de auto oplaadt.

In alle gemoedsrust je boodschappen doen, terwijl je wagen oplaadt.

Tijd is vandaag echt waardevol. Waarom zou de tijd dat je auto moet opladen niet gebruiken om je verplichte taken af te werken? Zoals de boodschappen doen. Steeds meer supermarkten, shoppingcentra en meubelzaken breiden hun laadinfrastructuur uit. Zo kan je aan de gedeeltelijk of veelal gratis laadinfrastructuur je elektrische auto opladen om tegemoet te komen aan je dagelijkse verplaatsing en die laadtijd kan je bovendien nuttig invullen.

Tijd is vandaag echt wel waardevol.

Opladen kan bij de volgende stop.

Langs de snelweg.

Als langeafstandsrijder moet je je elektrische auto langs de snelweg opladen. Het goede nieuws is dat er op dit punt over de komende 2 jaar heel wat zal veranderen. De snellaadinfrastructuur wordt gebouwd en uitgebouwd. Zo engageerde onder meer de Volkswagen-groep zich ertoe om via IONITY, een joint-venture met andere automobielfabrikanten, een dergelijke laadinfrastructuur uit te rollen. En ook de energieleveranciers investeren in de uitbouw van snellaadstations langs de snelwegen zodat een veelvoud aan tankstations binnen afzienbare tijd over een gepaste laadinfrastructuur zullen beschikken.

Laden van een elektrische auto tijdens een pauze langs de snelweg

Nu aanmelden en zijn tijd vooruit zijn

Ontvang regelmatig updates over de ID.3, ID.-familie en de elektrische mobiliteit van morgen.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there