Batterij met een systeem

Elektriciteit wordt mobiliteit. Klinkt eenvoudig, maar het is complex. Daarom hebben we de batterij van het modulaire bouwsysteem voor elektrische aandrijving (MEB) hier helder en begrijpelijk ontleed. U moet tenslotte weten wat er in uw ID.3 steekt.

De Volkswagen ID.-hoogvoltagebatterij

Eenvoudig uitgelegd: het batterijsysteem van de ID.-familie

Het nieuw ontwikkelde modulaire bouwsysteem voor elektrische aandrijving (MEB) van de ID.-familie is speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen. Het hart is een batterijsysteem bestaande uit talrijke batterijmodules die snel kunnen opladen en die elk, afhankelijk van het gewenste rijbereik, in aantal verschillen. In elk van deze modules bevinden zich opnieuw 12 lithium-ionbatterijcellen. Deze batterijcellen zijn opgebouwd uit de zogeheten ‘pouchcel’. Zij bestaat uit meerdere gestapelde of gevouwde actieve lagen die omsloten worden door een flexibele buitenfolie. Hierdoor hebben de pouchcellen een hoge vormflexibiliteit en kunnen ze optimaal worden aangepast aan de bestaande omstandigheden. Door hun gladde oppervlak maken ze bovendien een hoge warmtegeleiding mogelijk.

De Volkswagen-batterij

Batterij van het elektrische platform MEB

1 Batterijcellen
2 Batterijmodule
3 Batterijsysteem
4 Batterij
5 Aandrijving

Elektriserend gewoon: de lithium-ionbatterij

Een lithium-ionbatterijcel bestaat altijd uit vier componenten: anode, kathode, separator en elektrolyt. Bij het opladen verspringen de lithium-ionen van de kathode naar de anode waar ze worden opgeslagen. De elektrische energie uit het elektriciteitsnet wordt hierbij omgezet in chemische energie.


Bij het ontladen, bijvoorbeeld om de motor aan te drijven, verloopt het net andersom: de lithium-ionen springen nu van de anode terug naar de kathode en zetten de chemische energie opnieuw om in elektrische energie. Om lithium-ionbatterijcellen te maken zijn vijf basisgrondstoffen nodig: voor de kathode een verbinding uit kobalt, nikkel en mangaan (om door hun structuur de ladingsdrager lithium op te slaan), grafiet voor de anode en natuurlijk lithium dat in het elektrolyt zit.

De onderdelen van de batterij

1 Anode
2 Kathode
3 Separator
4 Elektrolyt
5 Opladen
6 Ontladen

Uw browser blijkt niet up-to-date te zijn.

Het kan zijn dat onze website hierdoor niet optimaal werkt.
We raden u een update van uw webbrowser aan!

De nieuwste versie staat telkens en overal garant voor een goede internetervaring.

Bedankt voor uw bezoek en veel plezier,
uw Volkswagen-team.